دوره 12، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorshidi J, Rezaei F, Arazeshi N, Golzadeh F, Dana A. Ethical leadership of physical education teachers and students’ athletic identity and intrinsic motivation: The mediating role of sport passion. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (5)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2688-fa.html
خورشیدی جهانگیر، رضایی فرزانه، آرازشی نگار، گل زاده فرشته، دانا امیر. مدل‌یابی ساختاری رهبری اخلاقی معلمان تربیت‌بدنی با هویت ورزشی و انگیزش درونی دانش‌آموزان: نقش میانجی اشتیاق ورزشی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (5)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2688-fa.html


1- روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2- دانشجوی دکتری روانشناسی ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه ازاد اسلامی، تبریز، ایران
5- دانشیار،گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه ازاد اسلامی، تبریز، ایران ، amirdana@iau.ac.ir
چکیده:   (36 مشاهده)
مقدمه: رهبری اخلاقی به عنوان یک سبک حمایتی و ارتقاء‌دهنده سلامت روانی-اجتماعی در نظر گرفته شده که می‌تواند به مشارکت پایدار دانش‌آموزان در فعالیت‌های بدنی کمک کند.
هدف: هدف اصلی این مطالعه، بررسی نقش میانجی‌گرانه اشتیاق ورزشی در رابطه بین رهبری اخلاقی معلمان و پیامدهای مثبت روان‌شناختی دانش‌آموزان بود.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که ۴۰۳ پرسشنامه از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای جمع‌آوری و تحلیل شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های استاندارد رهبری اخلاقی، هویت ورزشی، ادراک منبع علیت در تربیت‌بدنی (PLOC-PE) و اشتیاق ورزشی بود. روایی و پایایی ابزارها نیز با تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ تأیید گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS نسخه 4 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج کلیدی این پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی معلمان با انگیزش درونی، اشتیاق ورزشی و هویت ورزشی رابطه مثبت و معناداری دارد(05/0 P). اشتیاق ورزشی نیز با انگیزش درونی و هویت ورزشی رابطه مثبت و معناداری دارد(05/0 P). تحلیل بوت‌استرپ نشان داد که اشتیاق ورزشی به عنوان یک متغیر میانجی‌گر، به طور معناداری در رابطه بین رهبری اخلاقی با انگیزش درونی و هویت ورزشی نقش ایفا می‌کند.

نتیجه‌گیری: این یافته‌ها تأیید می‌کنند که رهبری اخلاقی معلمان، از طریق افزایش اشتیاق دانش‌آموزان به ورزش، می‌تواند به تقویت انگیزش درونی و شکل‌گیری هویت ورزشی پایدار در آن‌ها منجر شود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی برای معلمان تربیت‌بدنی بر توسعه مهارت‌های رهبری اخلاقی و حمایت هیجانی-اجتماعی متمرکز شود تا سلامت روانی- اجتماعی و مشارکت پایدار نسل جوان در فعالیت‌های بدنی ارتقاء یابد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/7/14 | پذیرش: 1404/8/5 | انتشار: 1404/9/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb