Mahmoodi S, Akbari M. The effectiveness of sensory-motor integration training on the executive functions, self-esteem and relationships with peers among the students with learning disabilities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (5)
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2407-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، Akbari@iausdj.ac.ir
چکیده: (35 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری از چالش برانگیزترین اختلالات در زمینه روانشناسی و آموزش ویژه است.
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش یکپارچگی حسی- حرکتی بر کارکردهای اجرایی، عزتنفس و روابط با همسالان دانشآموزان با اختلال یادگیری بود.
روش: این پژوهش از نوع ، نیمهآزمایشـی بـا طرح پیشآزمون و پسآزمـون بـا دو گـروه آزمایش و کنتـرل بود. جامعـه آمـاری شامل تمامـی دانشآمـــوزان بـا ناتوانـی یادگـــیری مراجعهکننـده بـه مرکـز آموزشـی و توانبخشـی مشـکلات ویـژه یادگیـری ژرفای ذهن شـهر سنندج در سـال 1403-1402 بود که تعداد 30 دانشآمـوز پسر با روش نمونهگیـری در دسـترس انتخاب و در 2 گـروه آزمایشـی (15 نفـر) و گـواه (15 نفـر) تقسـیم شدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از: پرسشنامههای استاندارد کارکردهای اجرایی، عزتنفس و روابط با همسالان و برگزاری دوره اثربخشی یکپارجگی حسی- حرکتی. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 26 و بهکمک تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش یکپارچگی حسی- حرکتی بر ارتقای کارکردهای اجرایی، عزتنفس و روابط با همسالان دانشآموزان با اختلال یادگیری تاثیرگذار میباشد ، (001/0>P). بهطوری که کارکردهای اجرایی از ۵/۴۲ به ۶/۸۵، عزتنفس از ۲۵/۳۳ به ۴۳/۶۲ و روابط با همسالان از ۱۰۳/۸ به ۷۷/۲۷ رسیده است.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر این بود که مداخله یکپارچگی حسی- حرکتی با ایجاد تجربه جدید به کارکردهای اجرایی، عزتنفس و روابط با همسالان را در بین دانشآموزان با اختلال یادگیری کمک کرده و میتواند به عنوان مداخله سودمند برای کاهش مشکلات دانشآموزان با اختلال یادگیری بهکار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/9/6 | پذیرش: 1403/10/8 | انتشار: 1404/9/18