Hosseinzadeh Maleki Z, Kalani S, Ahmadi S, Shafahi F. The interaction of teachers' neurocognitive and emotional functions: The relationship between cognitive flexibility and alexithymia with discrimination in the workplace. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (2) :128-134
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2299-fa.html
حسین زاده ملکی زهرا، کلنی سیمین دخت، احمدی شادی، شفاهی فاطمه. تعامل کارکردهای عصبشناختی و هیجانی معلمان: ارتباط انعطافپذیری شناختی و ناگویی خلقی با تبعیض در محیط کار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (2) :128-134
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2299-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sd.kalani@edu.ui.ac.ir
3- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (321 مشاهده)
مقدمه: ادراک تبعیض از سوی معلمان ممکن است کنترل موثر متغیرهای هیجانی و شناختی (مانند ناگویی خلقی و انعطافپذیری شناختی) را تحتالشعاع قرار دهد.
هدف: پژوهش حاضر از طریق بررسی همزمان مولفههای شناختی (انعطافپذیری شناختی) و هیجانی (ناگویی خلقی)، به امکان پیشبینی ادراک تبعیض در میان زنان معلم میپردازد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل معلمین زن شهر مشهد در سال 1402 بود که از میان شرکتکنندگان در فراخوان، 120 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، ناگویی خلقی تورنتو (1994) و تبعیض در محیط کار پاسکوئه و ریچمن (2009) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در نرمافزار 26-SPSS، تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد تبعیض در محیط کار با انعطافپذیری شناختی رابطه منفی معنیدار و با ناگویی خلقی رابطه مثبت معنیدار داشت (001/0>P). همچنین، انعطافپذیری شناختی و ناگویی خلقی 57 درصد از کل واریانس تبعیض در محیط کار را تبیین کردند.
نتیجهگیری: باتوجه به یافتهها، ارائه آموزشها و خدمات روانشناختی به معلمین، جهت مقابله موثر با تبعیضهای محیط شغلی و ارتقای توانمندیهای آنان در ارتباط با مولفههایی نظیر ناگویی خلقی و انعطافپذیری شناختی ضروری است. پیشنهاد میشود تدوین دورههای آموزشی نحوه برخورد با تبعیض و ارائه مداخلات ارتقای کارکردهای روانشناختی همچون انعطافپذیری شناختی و ناگوییخلقی در اولویت برنامههای نهاد آموزش و پرورش قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/29 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1404/3/18