دوره 12، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 134-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadeh Maleki Z, Kalani S, Ahmadi S, Shafahi F. The interaction of teachers' neurocognitive and emotional functions: The relationship between cognitive flexibility and alexithymia with discrimination in the workplace. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (2) :128-134
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2299-fa.html
حسین زاده ملکی زهرا، کلنی سیمین دخت، احمدی شادی، شفاهی فاطمه. تعامل کارکردهای عصب‌شناختی و هیجانی معلمان: ارتباط انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی خلقی با تبعیض در محیط کار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (2) :128-134

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2299-fa.html


1- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sd.kalani@edu.ui.ac.ir
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (321 مشاهده)
مقدمه: ادراک تبعیض از سوی معلمان ممکن است کنترل موثر متغیرهای هیجانی و شناختی (مانند ناگویی خلقی و انعطافپذیری شناختی) را تحتالشعاع قرار دهد.
هدف: پژوهش حاضر از طریق بررسی همزمان مولفه­های شناختی (انعطاف‌پذیری شناختی) و هیجانی (ناگویی خلقی)، به امکان ‌پیش‌بینی ادراک تبعیض در میان زنان معلم می‌پردازد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل معلمین زن شهر مشهد در سال 1402 بود که از میان شرکت‌کنندگان در فراخوان، 120 نفر از طریق نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسش­نامه‌های انعطاف­پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، ناگویی خلقی تورنتو (1994) و تبعیض در محیط کار پاسکوئه و ریچمن (2009) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در نرم­افزار 26-SPSS، تجزیه و تحلیل شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد تبعیض در محیط کار با انعطاف­پذیری شناختی رابطه منفی معنی­دار و با ناگویی خلقی رابطه مثبت معنی­دار داشت (001/0>P). همچنین، انعطاف­پذیری شناختی و ناگویی خلقی 57 درصد از کل واریانس تبعیض در محیط کار را تبیین کردند.
نتیجه­‌گیری: باتوجه به یافته‌ها، ارائه آموزش‌ها و خدمات روان­شناختی به معلمین، جهت مقابله موثر با تبعیض­های محیط شغلی و ارتقای توانمندی‌های آنان در ارتباط با مولفه­هایی نظیر ناگویی خلقی و انعطاف­پذیری شناختی ضروری است. پیشنهاد می­شود تدوین دوره‌های آموزشی نحوه برخورد با تبعیض و ارائه مداخلات ارتقای کارکردهای روان‌شناختی همچون انعطاف­پذیری شناختی و ناگویی‌خلقی در اولویت برنامه­های نهاد آموزش و پرورش قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1184 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/29 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1404/3/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb