دوره 12، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 137-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yazdanpanah M, Naderyan I. The effect of low-intensity persistence exercise and high-intensity interval training on selective attention, memory, short-term and executive functions in sedentary students during the coronavirus pandemic. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (1) :149-137
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2293-fa.html
یزدان پناه مهدی، نادریان اسحاق. تأثیر دو نوع فعالیت ورزشی تداومی کم شدت و اینتروال پر شدت بر توجه انتخابی، حافظه فعال و کارکرد اجرایی در دانشجویان کم‌تحرک در دوران کرونا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (1) :149-137

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2293-fa.html


1- مربی، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران ، m-yazdanpanah@tvu.ac.ir
2- مربی، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران
چکیده:   (237 مشاهده)

 

مقدمه: توجه و حافظه از فرایندهای شناختی هستند که در امر یادگیری نقش بارزی را ایفا می‌کنند. شدت فعالیت‌های ورزشی می‌تواند نقش مهمی در عملکردهای شناختی داشته باشد.

هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر دو نوع فعالیت ورزشی تداومی کم شدت و اینتروال پر شدت بر توجه انتخابی، حافظه فعال و کارکرد اجرایی در دانشجویان کم‌تحرک در دوران کرونا بود.

روش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان پسر دانشگاه فنی و حرفه‌ای شیراز در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. روش نمونه‌گیری از نوع نمونه‌گیری در دسترس بود که تعداد ۵۱ نفر به‌عنوان نمونه در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون رنگ واژه استروپ و آزمون حافظه وکسلر بزرگسالان استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد.

یافته­‌ها: نتایج حاکی از تفاوت معنادار میان میانگین‌های پس‌آزمون در گروه آزمایش و کنترل بود؛ بدین معنی که تمرینات تداومی کم‌شدت می‌تواند میزان توجه انتخابی (89/0=Eta،001/0=P،40/58=F)، حافظه فعال (75/0=Eta،003/0=P، 89/36=F) و کارکرد اجرایی (94/0=Eta،001/0=P، 66/62=F) را در دانشجویان کم‌تحرک بهبود بخشد (05/0p<).

نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که تمرینات تداومی کم‌شدت میزان توجه انتخابی، حافظه فعال و کارکرد اجرایی را در دانشجویان کم‌تحرک بهبود می‌بخشد؛ بنابراین، فعالیت تداومی کم‌شدت در مقایسه با فعالیت اینتروال پرشدت، مؤثرترین فعالیت ورزشی در بهبود عملکردهای شناختی است.

متن کامل [PDF 1081 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/24 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1404/1/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb