دوره 11، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mojaver S, arjmandnia A, shokoohi yekta M, ghobari bonab B, Jafarkhani F. Effectiveness executive function training program using augmented reality on Communication skills in children with high-functioning autism spectrum disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :1-17
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2246-fa.html
مجاور شیرین، ارجمندنیا علی اکبر، شکوهی یکتا محسن، غباری بناب باقر، جعفرخانی فاطمه. اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت‌افزوده بر مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :1-17

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2246-fa.html


1- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1069 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم نارسایی در مهارت‌های ارتباطی کلامی یا غیرکلامی دارند. به نظر می­رسد که آموزش کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت­افزوده می­تواند مهارت­های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم را بهبود بخشد.
 هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت­افزوده بر مهارت‌های ارتباطی در کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمه‏آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران در سال 1402- 1403  بود که از میان آن­ها 30  نفر  به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) به شیوه تصادفی قرار گرفتند. شرکت­کنندگان جهت پیش­آزمون و پس­آزمون به مقیاس تشخیصی اتیسم گیلیام  - ویرایش دوم (1995) پاسخ دادند. بعد از 21 جلسه 45 دقیقه­ای آموزش کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت­افزوده برای کودکان گروه آزمایش، برای تحلیل داده­ها از روش آماری تحلیل واریانس با انداز‌گیری مکرر و نرم­افزارSPSS24  استفاده شد.
یافته‌­ها: یافته­ها نشان داد برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت­افزوده در دو مرحله پس­آزمون و پیگیری نسبت به گروه گواه تأثیر معناداری داشت (001/0p<).
نتیجه‌­گیری: آموزش کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت­افزوده بر مهارت­های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مؤثر است و این آموزش برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم پیشنهاد می­شود
متن کامل [PDF 810 kb]   (923 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/3 | پذیرش: 1403/2/9 | انتشار: 1403/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb