Mojaver S, arjmandnia A, shokoohi yekta M, ghobari bonab B, Jafarkhani F. Effectiveness executive function training program using augmented reality on Communication skills in children with high-functioning autism spectrum disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :1-17
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2246-fa.html
مجاور شیرین، ارجمندنیا علی اکبر، شکوهی یکتا محسن، غباری بناب باقر، جعفرخانی فاطمه. اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده بر مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :1-17
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2246-fa.html
1- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (1069 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم نارسایی در مهارتهای ارتباطی کلامی یا غیرکلامی دارند. به نظر میرسد که آموزش کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده میتواند مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم را بهبود بخشد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده بر مهارتهای ارتباطی در کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران در سال 1402- 1403 بود که از میان آنها 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) به شیوه تصادفی قرار گرفتند. شرکتکنندگان جهت پیشآزمون و پسآزمون به مقیاس تشخیصی اتیسم گیلیام - ویرایش دوم (1995) پاسخ دادند. بعد از 21 جلسه 45 دقیقهای آموزش کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده برای کودکان گروه آزمایش، برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازگیری مکرر و نرمافزارSPSS24 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده در دو مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه گواه تأثیر معناداری داشت (001/0p<).
نتیجهگیری: آموزش کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده بر مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مؤثر است و این آموزش برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم پیشنهاد میشود
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/3 | پذیرش: 1403/2/9 | انتشار: 1403/11/1