دوره 12، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 104-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amani A, aziz abdalrahman G, ghaitasi J. The effectiveness of parenting skills training based on the Adler-Dreikurs approach on family atmosphere and parent-child relationships among parents of children with social anxiety disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (1) :87-104
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2243-fa.html
امانی احمد، عزیز عبدالرحمن غریب، قیطاسی جعفر. اثربخشی آموزش مهارت والدگری مبتنی بر رویکرد آدلر- درایکورس بر جو خانواده و رابطه والد- فرزندی والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (1) :87-104

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2243-fa.html


1- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، ahmad_counsellor@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (172 مشاهده)

مقدمه: یکی از مهمترین نوع اختلالات اضطرابی، اختلال اضطرابی-اجتماعی است. ویژگی اصلی اضطراب اجتماعی ترس شدید از موقعیتهایی است که در آن‌ها فرد در جمع دیگران قرار میگیرد.

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت والدگری مبتنی بر رویکرد آدلر- درایکورس بر جو خانواده و رابطه والد- فرزندی والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است.

روش: طرح پژوهش پارادایم کمی با روش نیمه­آزمایشی بوده و روش تحقیق آن از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه والدین دانشآموزان مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 1399- 1400 (2020 -2021) در استان حلبچه‌ی کردستان عراق و حجم نمونه شامل 30 نفر از جامعه آماری بود که 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر نیز در گروه کنترل و با روش نمونهگیری هدفمند جایگذاری شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های جو خانواده درگاه فرد (1373)، روابط والدین- فرزندی فاین، مورلند و شوبل (1983) و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1997) جهت اندازه‌گیری و غربالگری استفاده شد. شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش 10 جلسه آموزشی را به‌صورت گروهی دریافت کردند. در توصیف دادهها، شاخصهای آمار (میانگین و انحراف استاندارد) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری و در بخش استنباطی برای تحلیل ارتباط بین متغیرها از روش (تحلیل واریانس با اندازه مکرر) استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که در گروه آزمایش، میانگین نمرات پیش‌آزمون جو خانواده (006/0>p) و روابط والد-فرزندی (001/0>p) با میانگین نمرات پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنادار دارد.

نتیجه‌گیری: این نوع از آموزش­ها می­توانند نحوه تلقی نسبت به والدگری و نوع نگرش و دید آن‌ها را به ماهیت و اساس ارتباطات والد- کودک را با حقیقت و واقعیت زندگی منطبق نماید. نتایج بیانگر اثربخشی آموزش‌های متمرکز بر مهارت والدگری آدلر –درایکورس در بهبود جو خانواده و روابط والد-فرزندی کودکان با اختلال اضطراب اجتماعی است.

متن کامل [PDF 796 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/1 | پذیرش: 1403/2/9 | انتشار: 1404/1/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb