دوره 11، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 91-76 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asadnia S, mufassery M R, Agashteh M, Hosseinpour P, Bagheri P. The relationship between obsessive-compulsive disorder and academic procrastination and the mediating role of cognitive avoidance. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :76-91
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2193-fa.html
اسدنیا سعید، مفسری محمدرسول، آگشته منصور، حسین‌پور پریسا، باقری پونه. رابطه بین اختلال وسواسی اجباری واهمال‌کاری تحصیلی و نقش واسطه‌ای اجتناب شناختی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :76-91

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2193-fa.html


1- دکترای روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دکتری روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
3- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، m.agashteh@gmail.com
4- دانشجوی کارشناسی‌ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
5- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران.
چکیده:   (948 مشاهده)
مقدمه: شناسایی عوامل مرتبط و تأثیرگذار بر اهمال­کاری تحصیلی از ضرورت و اهمیت ویژه­ای برخوردار است. به نظر می­رسد  اختلال وسواسی اجباری و اجتناب شناختی از عوامل موثر بر اهمال کاری تحصیلی هستند.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اختلال وسواسی اجباری و اهمال­کاری تحصیلی با نقش واسطه­ای اجتناب شناختی بود.
روش: روش اجرای این پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1402 بودند که تعداد 251 نفر از آن‌ها با استفاده از نمونه گیری خوشهای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس بازنگری شده وسواسی اجباری (فوا و همکاران، 2002)، مقیاس اجتناب شناختی (سکستون و دوگاس، 2008) و مقیاس تعلل­ورزی تحصیلی (سولومون و راث بلوم ، 1984) استفاده شد. تحلیل داده­های جمع­آوری شده در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و آموس نسخه 24 انجام شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد اثر مستقیم اختلال وسواسی اجباری بر اهمال‌کاری تحصیلی معنادار است (01/0p<). همچنین نتایج نشان داد اختلال وسواسی اجباری با واسطهگری اجتناب شناختی رابطه معناداری دارد (05/0p<). در نهایت نتایج نشان داد مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود.
نتیجه‌­گیری: نتایج نشان داد اجتناب شناختی رابطه بین اختلال وسواسی اجباری و اهمال کاری تحصیلی را واسطه­‌گری می­کند. به مشاوران و روان شناسان مرکز مشاوره دانشجویی پیشنهاد می‌شود جهت کاهش اهمال­کاری تحصیلی، بر تظاهرات اختلال وسواسی اجباری و اجتناب شناختی ناشی از آن نیز توجه کنند.
متن کامل [PDF 1505 kb]   (1041 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/12 | پذیرش: 1403/2/15 | انتشار: 1403/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb