asadnia S, mufassery M R, Agashteh M, Hosseinpour P, Bagheri P. The relationship between obsessive-compulsive disorder and academic procrastination and the mediating role of cognitive avoidance. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :76-91
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2193-fa.html
اسدنیا سعید، مفسری محمدرسول، آگشته منصور، حسینپور پریسا، باقری پونه. رابطه بین اختلال وسواسی اجباری واهمالکاری تحصیلی و نقش واسطهای اجتناب شناختی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :76-91
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2193-fa.html
1- دکترای روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
3- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، m.agashteh@gmail.com
4- دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
5- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران.
چکیده: (948 مشاهده)
مقدمه: شناسایی عوامل مرتبط و تأثیرگذار بر اهمالکاری تحصیلی از ضرورت و اهمیت ویژهای برخوردار است. به نظر میرسد اختلال وسواسی اجباری و اجتناب شناختی از عوامل موثر بر اهمال کاری تحصیلی هستند.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اختلال وسواسی اجباری و اهمالکاری تحصیلی با نقش واسطهای اجتناب شناختی بود.
روش: روش اجرای این پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1402 بودند که تعداد 251 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس بازنگری شده وسواسی اجباری (فوا و همکاران، 2002)، مقیاس اجتناب شناختی (سکستون و دوگاس، 2008) و مقیاس تعللورزی تحصیلی (سولومون و راث بلوم ، 1984) استفاده شد. تحلیل دادههای جمعآوری شده در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و آموس نسخه 24 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر مستقیم اختلال وسواسی اجباری بر اهمالکاری تحصیلی معنادار است (01/0p<). همچنین نتایج نشان داد اختلال وسواسی اجباری با واسطهگری اجتناب شناختی رابطه معناداری دارد (05/0p<). در نهایت نتایج نشان داد مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد اجتناب شناختی رابطه بین اختلال وسواسی اجباری و اهمال کاری تحصیلی را واسطهگری میکند. به مشاوران و روان شناسان مرکز مشاوره دانشجویی پیشنهاد میشود جهت کاهش اهمالکاری تحصیلی، بر تظاهرات اختلال وسواسی اجباری و اجتناب شناختی ناشی از آن نیز توجه کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/12 | پذیرش: 1403/2/15 | انتشار: 1403/11/1