مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مطالعات روان‌شناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Khanipur.hamid@gmail.com
3- دانشیار،گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
4- استادیار، گروه مطالعات اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (103 مشاهده)
مقدمه: امروزه اهمالکاری تحصیلی به مشکلی عمده و فراگیر در آموزش عالی تبدیل شده است که با هزینه­ها و اثرات شخصی و اجتماعی بسیاری همراه است.
هدف: هدف این مطالعه، بررسی نحوه ارتباط و تعامل  انگیزش، اراده و ارزش­های فرهنگی در شکل­دهی به اهمالکاری تحصیلی براساس روش داده بنیاد در دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و نظریه داده­بنیاد بود. جامعه مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه­های تهران در سال تحصیلی 1402-1403 هستند که با ارسال اطلاعیه­هایی در رسانه­های جمعی از آنها دعوت به عمل آمد. 18 نفر به روش نمونه‌­گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند.  برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته ­ و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، نرم افزار مکس کیو دی ای نسخه 20 استفاده شد.
 یافته­‌ها: نتایج پژوهش 16 مضمون فرعی و5 مضمون اصلی را مشخص ساخت. طبقه مرکزی، «عدم مراقبت­گری» بود. مضامین مرتبط با پیشایندها، مداخله­گرها، عوامل بافتاری، راهبردها و پیامدها عبارت بودند از موانع انگیزشی ارادی، آنومی اجتماعی تنظیم اراده و انگیزش، ارزش­های فرهنگی ضد مراقبت­گری، راهبردهای بقای خود و آسیب­های اهمالکاری تحصیلی.
نتیجه­‌گیری
: با توجه به یافته­ها، اهمالکاری تحصیلی تنها یک نقص ارادی انگیزشی نیست و شاید تلقی آن به عنوان راهبردی تنظیمی برای مقابله با شرایط غیرمراقبت­گری در افراد آسیب­پذیر، صحیح­تر باشد. پیشنهاد می­شود با ترتیب دادن شرایط آموزشی و اجتماعی حمایتگر و مراقبت­گر در سطح خرد و کلان دانشگاهی، از بروز این پدیده در افراد آسیب­پذیر جلوگیری شود
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/9 | پذیرش: 1403/2/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb