دوره 12، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 66-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghiasi S, khanipur H, Yaryari F, azimi R. The role of motivation, volition and cultural values in explaining the academic procrastination of Iranian graduate students: A grounded theory study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (2) :48-66
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2162-fa.html
قیاسی سمیه، خانی پور حمید، یاریاری فریدون، عظیمی رضا. نقش انگیزش، اراده و ارزش‌های فرهنگی در تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی: یک مطالعه داده بنیاد. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (2) :48-66

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2162-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مطالعات روان‌شناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Khanipur.hamid@gmail.com
3- دانشیار،گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
4- استادیار، گروه مطالعات اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (294 مشاهده)
مقدمه: امروزه اهمالکاری تحصیلی به مشکلی عمده و فراگیر در آموزش عالی تبدیل شده است که با هزینه­ها و اثرات شخصی و اجتماعی بسیاری همراه است.
هدف: هدف این مطالعه، بررسی نحوه ارتباط و تعامل  انگیزش، اراده و ارزش­های فرهنگی در شکل­دهی به اهمالکاری تحصیلی براساس روش داده بنیاد در دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و نظریه داده­بنیاد بود. جامعه مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه­های تهران در سال تحصیلی 1402-1403 هستند که با ارسال اطلاعیه­هایی در رسانه­های جمعی از آنها دعوت به عمل آمد. 18 نفر به روش نمونه‌­گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند.  برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته ­ و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، نرم افزار مکس کیو دی ای نسخه 20 استفاده شد.
 یافته­‌ها: نتایج پژوهش 16 مضمون فرعی و5 مضمون اصلی را مشخص ساخت. طبقه مرکزی، «عدم مراقبت­گری» بود. مضامین مرتبط با پیشایندها، مداخله­گرها، عوامل بافتاری، راهبردها و پیامدها عبارت بودند از موانع انگیزشی ارادی، آنومی اجتماعی تنظیم اراده و انگیزش، ارزش­های فرهنگی ضد مراقبت­گری، راهبردهای بقای خود و آسیب­های اهمالکاری تحصیلی.
نتیجه­‌گیری
: با توجه به یافته­ها، اهمالکاری تحصیلی تنها یک نقص ارادی انگیزشی نیست و شاید تلقی آن به عنوان راهبردی تنظیمی برای مقابله با شرایط غیرمراقبت­گری در افراد آسیب­پذیر، صحیح­تر باشد. پیشنهاد می­شود با ترتیب دادن شرایط آموزشی و اجتماعی حمایتگر و مراقبت­گر در سطح خرد و کلان دانشگاهی، از بروز این پدیده در افراد آسیب­پذیر جلوگیری شود
متن کامل [PDF 756 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/9 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار: 1404/3/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb