Alidosti H, Shams Esfandabad H, Zare Bahram Abadi M. Developing a Structural Model of University Students’ Psychological Well-Being Based on Mindfulness and Ambiguity Tolerance, with the Mediating Roles of Cognitive Flexibility and Emotion Regulation. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :142-155
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2132-fa.html
علیدوستی حسین، شمس اسفندآباد حسن، زارع بهرام آبادی مهدی. تدوین مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی و تحمل ابهام با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی و تنظیم هیجانی در دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :142-155
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2132-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، halidosti59@gmail.com
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
3- دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، تهران، ایران
چکیده: (950 مشاهده)
مقدمه: آینده سازان هر جامعهای دانشجویان آن جامعه هستند که لازمه این مهم داشتن بهزیستی روانشناختی در بین آنها است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی و تحمل ابهام با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی و تنظیم هیجانی در دانشجویان بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی به روش معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در سال 1402 تشکیل میدادند که از میان آنها 367 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف- نسخه کوتاه؛ سیاهه ذهن آگاهی بائر، مقیاس تحمل ابهام؛ سیاهه انعطافپذیری شناختی و پرسشنامه تنظیم هیجان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار ایموس استفاده گردید.
یافتهها: در پژوهش حاضر شاخصهای نکویی برازش از برازش مطلوب الگو با دادههای گردآوری شده حمایت کردند (945/1=χ2/df، 903/0=CFI، 931/0=GFI، ۰۵۹/۰=RMSE).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی و تحمل ابهام با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی و تنظیم هیجانی در دانشجویان پیش بینی میشود. لذا، پیشنهاد میشود دورههای آموزش ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به صورت کارگاه برای دانشجویان برگزار کنند تا زمینه بهبود تحمل ابهام، انعطافپذیری شناختی و بهزیستی روانشناختی فراهم گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/11 | پذیرش: 1402/10/18 | انتشار: 1403/11/1