دوره 11، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 155-142 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alidosti H, Shams Esfandabad H, Zare Bahram Abadi M. Developing a Structural Model of University Students’ Psychological Well-Being Based on Mindfulness and Ambiguity Tolerance, with the Mediating Roles of Cognitive Flexibility and Emotion Regulation. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :142-155
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2132-fa.html
علیدوستی حسین، شمس اسفندآباد حسن، زارع بهرام آبادی مهدی. تدوین مدل ساختاری بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی و تحمل ابهام با نقش واسطه‌ای انعطاف‌پذیری شناختی و تنظیم هیجانی در دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :142-155

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2132-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، halidosti59@gmail.com
2- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
3- دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، تهران، ایران
چکیده:   (950 مشاهده)
مقدمه: آینده سازان هر جامعه‌ای دانشجویان آن جامعه هستند که لازمه این مهم داشتن بهزیستی روان­شناختی در بین آنها است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری بهزیستی روان­شناختی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی و تحمل ابهام با نقش واسطه­ای انعطاف­پذیری شناختی و تنظیم هیجانی در دانشجویان بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی به روش معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در سال 1402 تشکیل می­دادند که از میان آنها 367 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف- نسخه کوتاه؛ سیاهه ذهن آگاهی بائر، مقیاس تحمل ابهام؛ سیاهه انعطاف‌پذیری شناختی و پرسشنامه تنظیم هیجان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار ایموس استفاده گردید.
یافته­‌ها: در پژوهش حاضر شاخص­های نکویی برازش از برازش مطلوب الگو با داده­های گردآوری شده حمایت کردند (945/1=χ2/df، 903/0=CFI، 931/0=GFI، ۰۵۹/۰=RMSE).
نتیجه‌­گیری: نتایج نشان داد بهزیستی روان­شناختی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی و تحمل ابهام با نقش واسطه­ای انعطاف­پذیری شناختی و تنظیم هیجانی در دانشجویان پیش بینی می­شود. لذا، پیشنهاد می­شود دوره­های آموزش ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به صورت کارگاه برای دانشجویان برگزار کنند  تا زمینه بهبود تحمل ابهام، انعطاف­پذیری شناختی و بهزیستی روان‌شناختی فراهم گردد.
متن کامل [PDF 682 kb]   (873 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/11 | پذیرش: 1402/10/18 | انتشار: 1403/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb