دوره ۱۲، شماره ۱ - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت ۱۴۰۴ )                   جلد ۱۲ شماره ۱ صفحات ۶۴-۵۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazahi P, Shomali Oskoei A, Roozbahani M. The effectiveness of neurofeedback therapy on emotional regulation and anger in 11- and 12-year-old adolescent boys with anxiety disorders. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (1) :51-64
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2123-fa.html
مزاحی پریسا، شمالی اسکویی آرزو، روزبهانی مهدی. اثربخشی درمان نوروفیدبک بر تنظیم هیجانی و خشم پسران نوجوان ۱۱ و ۱۲ سال دارای اختلال اضطرابی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۴۰۴; ۱۲ (۱) :۵۱-۶۴

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-۱-۲۱۲۳-fa.html


۱- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
۲- استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، ashomali@gmail.com
۳- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
چکیده:   (۴۸۷ مشاهده)
مقدمه: نوجوانان دارای اختلال­های اضطرابی، سطوح بالایی از خشم و بدتنظیمی هیجانی را از خود نشان می­دهند. به نظر می­رسد یکی از مداخله­های مؤثر در این زمینه، نوروفیدبک باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان نوروفیدبک بر تنظیم هیجانی و خشم کودکان پسران نوجوان 11 و 12 سال دارای اختلال اضطرابی بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام پسران نوجوان 11 و 12 سال دارای اختلال اضطرابی مراجعه کننده به کلینیک­ها و مراکز رواندرمانی در سال 1401 بودند که از میان آنها 34 نوجوان به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و با همگن­سازی سن و نوع اختلال اضطرابی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش جهت پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان و پرسشنامه حالت صفت، بیان خشم بود. روش درمانی نوروفیدبک با استفاده از دستگاه­های مجهز به سیستم رایانه­ای در ۲۰ جلسه ۴۵ دقیقه­ای برای هر نفر در گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر استفاده شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد درمان نوروفیدبک بر دشواری تنظیم هیجان (001/0=P) اثر کاهنده داشت. درمان نوروفیدبک بر خشم (001/0=P) اثر کاهنده داشت. نتایج همچنین نشان داد اثربخشی نوروفیدبک بر دشواری تنظیم هیجان و خشم در طول زمان ماندگار بود (001/0=P).
نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد درمان نوروفیدبک بر تنظیم هیجانی و خشم پسران نوجوان 11 و 12 سال دارای اختلال اضطرابی اثربخش است. به کارگیری رویکردهای مفید درمانی نظیر نوروفیدبک برای کودکان و نوجوانان دارای اختلال اضطرابی در مراکز درمانی پیشنهاد می­شود.
متن کامل [PDF 1028 kb]   (۳۳۷ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/10/9 | انتشار: 1403/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb