 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mohammadzadeh S,  Dabirshahoveissi S,  Ghanei Gheshlagh R,  Jafari L,  Azadnia A. Prevalence of Stress, anxiety, depression in Students of Sanandaj in the epidemic of Covid-19 virus in 2022.  Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (2) :134-147
URL: 
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2117-fa.html   
                    
                    محمدزاده سلیمان،  دبیرشاه اویسی شهرزاد،  قانعی قشلاق رضا،  جعفری لاوین،  آزادنیا آرین. بررسی شیوع استرس، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان شهر سنندج در اپیدمی ویروس کوید-۱۹ در سال ۱۴۰۱.  مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (2) :134-147
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2117-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. 
 2- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، shahrzad.dabir@gmail.com
 3- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 
 4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موٌثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1796 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: ظهور کووید-۱۹  تأثیر روانشناختی بسیاری بر روی نوجوانان دارد که یکی از آنها افسردگی ، اضطراب و استرس است و تأثیرات جسمی و روانی را به همراه آورده است. 
 هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع اضطراب و افسردگی در دانشآموزان شهر سنندج در اپیدمی ویروس کووید-۱۹ در سال ۱۴۰۱ میباشد. 
روش: این مطالعه به شیوه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر سنندج در سال ۱۴۰۱ با حجم نمونه ۲۷۰ نفر و دامنه سنی ۱۳-۱۵ سال بود. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه DASS-21 استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزارSPSS-24 تجزیه و تحلیل گردید.
 یافتهها: نتایج  مطالعه نشان داد که میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب  ۳.۳۹ ± ۱۴.۶۸، ۲.۹۹ ±۱۴.۵۶ و ۲.۹۸۹ ±۱۴.۷۴ بود. بین میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس با زمان خواب، مدت زمان فعالیت روزانه و شاخص توده بدنی ارتباط معنیداری وجود دارد (۰.۰۵>P). همچنین بین جنسیت، سابقه ابتلا به کووید- ۱۹ در دانشآموز و خانواده آنها ، داشتن فعالیت روزانه و وضعیت اقتصادی با میانگین نمره افسردگی، اضطراب، استرس ارتباط معنی دار آماری وجود دارد (۰.۰۵> P).
نتیجهگیری: شیوع پاندمی کوید-۱۹، باعث ایجاد اضطراب، افسردگی و استرس در دانشآموزان  میشود. این پدیده زمانی که که بچهها در خانه محدود شوند و فعالیت خارج از منزل نداشته باشند تشدید مییابد. با افزایش میزان شیوع کووید- ۱۹، سطح اضطراب، استرس و افسردگی نیز افزایش مییابد. بنابراین، افزایش آگاهی عمومی از این بیماری و ارائه برنامههای مثبت روانشناختی می تواند اضطراب را در جامعه کاهش دهد. 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1402/10/3 | پذیرش: 1403/3/1 | انتشار: 1403/3/1