Raoufi M, Namani E, Keshavarz Afshar H. Developing a model for promoting self-coherence in old age by considering Iranian Islamic lifestyle: a qualitative study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :123-141
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2112-fa.html
رئوفی مریم، نامنی ابراهیم، کشاورز افشار حسین. تدوین الگوی ارتقاء انسجام خود در دوران سالمندی با در نظر گرفتن سبک زندگی ایرانی اسلامی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :123-141
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2112-fa.html
1- دانشجوی دکتری، روانشناسی مشاوره، دانشگاه آزاد قم، قم، ایران.
2- دانشیار مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران ، a.namani@hsu.ac.ir
3- دانشیار مشاوره، دانشکده روانشناسی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (771 مشاهده)
مقدمه: از طریق حس انسجام میتوان توجیه کرد که چرا فردی میتواند حد بالایی از استرس را از سر بگذراند و سالم بماند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی ارتقاء انسجام خود در دوران سالمندی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش نظریه بر خواسته از دادهها بود. جامعه پژوهش کلیه سالمندان بین 60 تا 65 سال عضو شبکه مجازی سن کمال که در سال 1401 به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 10 نفر انتخاب شدند. دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته با رعایت قاعده اشباع ،جمعآوری و در سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و محوری تحلیل شد.
یافتهها: پس از بررسی و تحلیل دادهها 97 مضمون، 17 زیر طبقه و 4 طبقه اصلی شناسایی شد. مقولات اصلی شامل :ویژگیهای خودکارآمدی (توانایی و قابلیت استفاده از منابع در دسترس، برخورداری از ویژگی خودکارآمدی)، نقش خانواده و ارزشها (سلامت خانواده مبدأ، ارزشهای شخصی، ارزشهای معنوی، علایق شخصی و اجتماعی)، سبک زندگی (سبک زندگی سالم ثبات اقتصادی) وعوامل راهبردی راهحل محور و هیجان محور (مدیریت خود، حل مشکلات، برقراری رابطه مؤثر، رشد و توسعه فردی، هدفمندی در زندگی، خودآگاهی، مدیریت در زندگی، یکپارچه کردن تجارب، مشارکت اجتماعی) بود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد حس انسجام برای سالمندان از طریق جهت گیری کلی آنان بر پایه اعتماد فراگیر به خود ایجاد می گردد زمانی که بتوانند به محرکات درونی و بیرونی ساختار یافته پاسخ دهند و با تجارب و منابع در دسترس زندگی خود را قابل پیش بینی و معنا دار نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/30 | پذیرش: 1402/10/9 | انتشار: 1403/11/1