دوره 11، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 5 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdanpour M, Sepahmansour M, Hassanzadeh R. Comparing the effectiveness of mindfulness parenting training and compassion-based parenting on the affective control of mothers with children with learning disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (5) :1-16
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2101-fa.html
یزادن پور مهلا، سپاه منصور مژگان، حسن زاده رمضان. مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه و فرزندپروری شفقت محور بر کنترل عواطف مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال های یادگیری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (5) :1-16

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2101-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، drsepahmansour@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (1186 مشاهده)
مقدمه: آموزش­پذیری سخت کودکان مبتلا به اختلال­های یادگیری باعث شده است که تجارب عاطفی ناخوشایند یکی از مشکلات مادران این کودکان در تعامل با آنها باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه و فرزندپروری شفقت­محور بر کنترل عواطف مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال یادگیری بود.
روش: روش پژوهش نیمه­آزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه ﻛﻨﺘﺮل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان با اختلال­های یادگیری شهر گرگان در سال 1401-1402 بود که به دو مرکز اختلالات یادگیری دولتی (شکوفا و دانا شهر گرگان) مراجعه کرده بودند. تعداد 75 مادر به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 25 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و همکاران (1997) بود. گروه­های آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای به صورت هفته­ای یکبار مداخله را دریافت کردند. برای تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که گروه فرزندپروری ذهن­آگاهانه و فرزندپروری شفقت­محور بر کنترل عواطف اثربخشی معنادار داشته­اند (001/0>P) و اثربخشی فرزندپروری شفقت­محور بیشتر بوده است (05/0>P). نتایج مراحل آزمون نیز نشان داد که پس­آزمون و پیگیری در مقایسه با پیش­آزمون کاهش معنادار و پایداری را نشان داده است (001/0>P)، اما مرحله پیگیری در مقایسه با پس­آزمون افزایش معناداری داشته است (01/0=P).
نتیجه­‌گیری: نتایج بیانگر اثربخشی بیشتر فرزندپروری شفقت­محور برای بهبود کنترل عواطف مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری بود.
متن کامل [PDF 931 kb]   (3672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/12 | پذیرش: 1403/4/19 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb