Yazdanpour M, Sepahmansour M, Hassanzadeh R. Comparing the effectiveness of mindfulness parenting training and compassion-based parenting on the affective control of mothers with children with learning disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (5) :1-16
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2101-fa.html
یزادن پور مهلا، سپاه منصور مژگان، حسن زاده رمضان. مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه و فرزندپروری شفقت محور بر کنترل عواطف مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال های یادگیری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (5) :1-16
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2101-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، drsepahmansour@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده: (1186 مشاهده)
مقدمه: آموزشپذیری سخت کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری باعث شده است که تجارب عاطفی ناخوشایند یکی از مشکلات مادران این کودکان در تعامل با آنها باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه و فرزندپروری شفقتمحور بر کنترل عواطف مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال یادگیری بود.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه ﻛﻨﺘﺮل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان با اختلالهای یادگیری شهر گرگان در سال 1401-1402 بود که به دو مرکز اختلالات یادگیری دولتی (شکوفا و دانا شهر گرگان) مراجعه کرده بودند. تعداد 75 مادر به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 25 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و همکاران (1997) بود. گروههای آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت هفتهای یکبار مداخله را دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که گروه فرزندپروری ذهنآگاهانه و فرزندپروری شفقتمحور بر کنترل عواطف اثربخشی معنادار داشتهاند (001/0>P) و اثربخشی فرزندپروری شفقتمحور بیشتر بوده است (05/0>P). نتایج مراحل آزمون نیز نشان داد که پسآزمون و پیگیری در مقایسه با پیشآزمون کاهش معنادار و پایداری را نشان داده است (001/0>P)، اما مرحله پیگیری در مقایسه با پسآزمون افزایش معناداری داشته است (01/0=P).
نتیجهگیری: نتایج بیانگر اثربخشی بیشتر فرزندپروری شفقتمحور برای بهبود کنترل عواطف مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/12 | پذیرش: 1403/4/19 | انتشار: 1403/9/1