Abdoli M, Mobaraki A, Mohammadi H, Rostami M. Comparison of Processing Speed, Selective Attention, Planning, and Alexithymia between Children of Divorce and Normal Children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (5) :25-30
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2094-fa.html
عبدلی مریم، مبارکی امیرحسین، محمدی هادی، رستمی مسعود. مقایسه سرعت پردازش، توجه انتخابی، برنامهریزی و ناگویی هیجانی در کودکان طلاق و کودکان عادی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (5) :25-30
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2094-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره شغلی گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بادرود، اصفهان، ایران
4- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، Mdrostami2009@edpsy.usb.ac.ir
چکیده: (1130 مشاهده)
مقدمه: طلاق و پیامدهای رفتاری آن برکودکان اثرات نامطلوب زیادی دارد بههمین دلیل بررسی عوامل روانشناختی موثر بر این پیامدها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه سرعت پردازش، توجه انتخابی، برنامهریزی و ناگویی هیجانی در کودکان طلاق و کودکان عادی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی–مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی 8 تا ۱2 سال مناطق 14 و 15 شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بود که تعداد 80 نفر کودک طلاق و 80 نفر کودک عادی به روش نمونهگیری در دسترس و بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس عصب- روانشناختی کانرز (2004) و مقیاس ناگویی هیجانی بگبی و همکاران (1994) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تی مستقل به کمک نرمافزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: آزمون تی، تمام متغیرهای پژوهش شامل سرعت پردازش، توجه انتخابی، برنامهریزی و ناگویی هیجانی در دو گروه کودکان طلاق و کودکان عادی تفاوت معناداری دارد (05/0>P). بر این اساس، در متغیرهای سرعت پردازش، توجه انتخابی و برنامهریزی میانگین نمره گروه کودکان عادی بالاتر از گروه کودکان طلاق بود، اما در مؤلفههای ناگویی هیجانی شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی میانگین کودکان طلاق از گروه کودکان عادی بیشتر بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت طلاق والدین عاملی برای بروز مشکل در سرعت پردازش، توجه انتخابی، برنامهریزی و ناگویی هیجانی کودکان محسوب میشود، بنابراین توجه و رسیدگی به فرزندان طلاق اهمیت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/12 | پذیرش: 1402/9/5 | انتشار: 1403/9/1