Torabi L, Shomali Oskoei A, Babakhani N. Presenting a structural model for predicting academic engagement based on self-regulation and perceived social support: the mediating role of educational stress in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :156-172
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2059-fa.html
ترابی لیلا، شمالی اسکویی آرزو، باباخانی نرگس. ارائه مدل ساختاری پیشبینی درگیری تحصیلی براساس خودتنظیمی و حمایت اجتماعی ادراک شده: نقش میانجیگر تنیدگی تحصیلی در دانش آموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :156-172
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2059-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، aoskoei@riau.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
چکیده: (705 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت درگیری تحصیلی در موفقیت دانشآموزان، برخی صاحب نظران در حوزه روانشناسی تربیتی به تبیین این سازه پرداختهاند.
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس خودتنظیمی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری تنیدگی تحصیلی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنها 407 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی، پرسشنامه خودتنظیمی، مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراک شده و مقیاس تنیدگی تحصیلی برای نوجوانان بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ضرایب مسیر غیرمستقیم بین حمایت اجتماعی ادراک شده (01/0> P، 115/0=β) و خودتنظیمی (01/0> P، 140/0=β) با درگیری تحصیلی با میانجیگری استرس تحصیلی در سطح 01/0 مثبت و معنادار بودند.
نتیجهگیری: درگیری تحصیلی براساس خودتنظیمی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری تنیدگی تحصیلی در دانش آموزان پیش بینی میشود. پیشنهاد میشود ضمن توجه به سایر عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی، با آگاهی رسانی به والدین، معلمین و مربیان از طریق مدارس، کارگاهها، رسانهها، آنان را در فراهم آوردن محیطهای حمایتی مناسب یاری کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/4 | پذیرش: 1402/7/25 | انتشار: 1403/11/1