دوره 11، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 172-156 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi L, Shomali Oskoei A, Babakhani N. Presenting a structural model for predicting academic engagement based on self-regulation and perceived social support: the mediating role of educational stress in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :156-172
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2059-fa.html
ترابی لیلا، شمالی اسکویی آرزو، باباخانی نرگس. ارائه مدل ساختاری پیش‌بینی درگیری تحصیلی براساس خودتنظیمی و حمایت اجتماعی ادراک شده: نقش میانجیگر تنیدگی تحصیلی در دانش آموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :156-172

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2059-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، aoskoei@riau.ac.ir
3- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
چکیده:   (705 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت درگیری تحصیلی در موفقیت دانش‌آموزان، برخی صاحب نظران در حوزه روانشناسی تربیتی به تبیین این سازه پرداخته­اند.
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری پیش‌بینی درگیری تحصیلی بر اساس خودتنظیمی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری تنیدگی تحصیلی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنها 407 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی، پرسشنامه خودتنظیمی، مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراک شده و مقیاس تنیدگی تحصیلی برای نوجوانان بود. داده­ها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته‌­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ضرایب مسیر غیرمستقیم بین حمایت اجتماعی ادراک شده (01/0> P، 115/0=β) و خودتنظیمی (01/0> P، 140/0=β) با درگیری تحصیلی با میانجیگری استرس تحصیلی در سطح 01/0 مثبت و معنادار بودند.
نتیجه­‌گیری: درگیری تحصیلی براساس خودتنظیمی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری تنیدگی تحصیلی در دانش آموزان پیش بینی می­شود. پیشنهاد می­شود ضمن توجه به سایر عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی، با آگاهی رسانی به والدین، معلمین و مربیان از طریق مدارس، کارگاه­ها، رسانه­ها، آنان را در فراهم آوردن محیط­های حمایتی مناسب یاری کرد.
متن کامل [PDF 1196 kb]   (689 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/4 | پذیرش: 1402/7/25 | انتشار: 1403/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb