[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 102-112 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تحرک و جهت یابی اولیه بر مهارت های حرکتی پیشرفته پسران آسیب دیده ی بینایی 5 تا 14 ساله شهر تهران
آقای محمود یوسفیان، آقای صاحب یوسفی *، خانم طاهره نجفی فرد، خانم فتانه احمدی
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
چکیده:   (306 مشاهده)

هدف از این پژوهش تاثیر آموزش مهارتهای جهت یابی و حرکت اولیه بر مهارت های جهت یابی و حرکت پیشرفته افراد آسیب دیده بینایی پسر شهر تهران در سال تحصیلی92 - 91 بوده است. در این مطالعه شبه­آزمایشی از طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی استفاده شد. در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از کلیه دانش آموزان پسر نابینا و کم بینای 5 تا 14 سال که در سطح شهر تهران در سال تحصیلی92 - 91 مشغول به  تحصیل بوده اند. تعداد کل جامعه آماری در دسترس 80 نفر بودندکه از مدارس پیش دبستانی و ابتدایی و راهنمایی شهر تهران (مجتمع نابینایان شهید محبی، مدرسه خزائلی) و تمام دانش آموزان نابینای شاغل به تحصیل در مدارس 22 گانه شهر تهران انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه لینکلن ازرتسکی استفاده شد. دانش آموزان طی 12 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل در خرده متغیرهای تعادلی ایستا (0.01>P، 7.25=F)، حرکات ظریف (0.01>P، 14.56=F)، حرکات درشت (0.01>P، 11.85=F)، هماهنگی دو دست (0.01>P، 8.45=F)، هماهنگی دست و پا (0.01>P، 22.42=F) و مهارت های حرکتی (0.01>P، 8.99=F) از نظر آماری  معنادار است. ولی برای متغیرهای هماهنگی چشم و دست  (0.05>P، 1.20=F) و سرعت حرکت ( 0.05>P، 1.20=F) تفاوت معناداری وجود ندارد. بدین ترتیب بر اساس یافته های به دست آمده از این پژوهش، شایسته است که هر چه بیشتر به توانمندیهای کودکان نابینا در زمینه های گوناگون حرکتی به ویژه مهارتهای کلی حرکت و آن هم درسنین پایه، توجه خاصی شود. چون زمینه استقلال هر چه بیشتر این افراد را به همراه داشته و باعث افزایش سطح سلامت عمومی جامعه می شود.

واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: دانش آموزان دارای آسیب بینایی، مهارت های حرکتی، جهت یابی، حرکت.
متن کامل [PDF 674 kb]   |   متن کامل (HTML)   (283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۷
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه تهران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefian M, yousefi S, Najafi Fard T, Ahmadi F. Effect of Initial Orientation and mobility training, and advanced. 3. 2016; 3 (1) :102-112
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-203-fa.html
یوسفیان محمود، یوسفی صاحب، نجفی فرد طاهره، احمدی فتانه. تاثیر آموزش تحرک و جهت یابی اولیه بر مهارت های حرکتی پیشرفته پسران آسیب دیده ی بینایی 5 تا 14 ساله شهر تهران. 1. 1395; 3 (1) :102-112

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-203-fa.html

دوره 3، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 794 queries by yektaweb 3465