دوره 11، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 33-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ostadpour M, Emadian O, Fakhri M K. Comparing the Effectiveness of Computerized Cognitive Rehabilitation and Practical Neuropsychological Exercises on Working Memory and Clinical Symptoms of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (2) :18-33
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2015-fa.html
استادپور مهسا، عمادیان علیا، فخری محمدکاظم. مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه‌ای و تمرین‌های عملی عصب‌روانشناختی بر حافظه-کاری و نشانگان‌ بالینی کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (2) :18-33

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2015-fa.html


1- رشته روانشناسی عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، emadian2012@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (1221 مشاهده)
مقدمه: باتوجه به افزایش آمار کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی نسبت به سال‌های گذشته و نیز نیاز جامعه مبنی بر داشتن اطلاعات درست و دقیق علمی پیرامون این اختلال، ضروری است تا با انجام پژوهش و بررسی‌های دقیق‌­تر در جامعه جهت درمان این اختلال اقدام شود‌‌.
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه‌­ای و تمرین­‌های عملی عصب­‌روانشناختی بر حافظه ­کاری و نشانگان­ بالینی کودکان مبتلا به اختلال نقص ­توجه/بیش‌­فعالی انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش کلیه کودکان 7 تا 11 سال مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌­فعالی مراجعه کننده به روانپزشکان اطفال و روانشناسان کودک شهر تهران در ماه‌­های فروردین تا شهریور سال 1401 بودند که از بین آنها با روش نمونه‌­گیری هدفمند تعداد 45 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مساوی 15 نفری جایگزین شدند. برای جمع­‌آوری اطلاعات از آزمون حافظه‌کاری وکسلر(WISC-R) و  ویرایش چهارم مقیاس سوانسون، نولان و پلهام SNAP-IV بهره برده شد. برای تحلیل داده­‌ها از نرم­افزار SPSS و آزمون­‌های تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که هر دو مداخله بازتوانی شناختی رایانه­‌ای و تمرین­‌های عملی عصب­‌روانشناختی نسبت به گروه گواه تفاوت معنی­‌داری در مرحله پس‌­آزمون و پیگیری بر حافظه کاری و نشانگان­ بالینی کودکان مبتلا به اختلال نقص‌­توجه/بیش­‌فعالی ایجاد کرده‌اند.

نتیجه­‌گیری: نتایج گویایی این است که در متغیرهای حافظه کاری و نشانگان­ بالینی، آموزش بازتوانی شناختی رایانه‌­ای و تمرین های عملی عصب روانشناختی اثربخشی یکسانی داشته‌­اند.
 
متن کامل [PDF 986 kb]   (483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/16 | پذیرش: 1402/6/21 | انتشار: 1403/3/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb