Ostadpour M, Emadian O, Fakhri M K. Comparing the Effectiveness of Computerized Cognitive Rehabilitation and Practical Neuropsychological Exercises on Working Memory and Clinical Symptoms of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (2) :18-33
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2015-fa.html
استادپور مهسا، عمادیان علیا، فخری محمدکاظم. مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر حافظه-کاری و نشانگان بالینی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (2) :18-33
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2015-fa.html
1- رشته روانشناسی عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، emadian2012@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده: (1221 مشاهده)
مقدمه: باتوجه به افزایش آمار کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی نسبت به سالهای گذشته و نیز نیاز جامعه مبنی بر داشتن اطلاعات درست و دقیق علمی پیرامون این اختلال، ضروری است تا با انجام پژوهش و بررسیهای دقیقتر در جامعه جهت درمان این اختلال اقدام شود.
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر حافظه کاری و نشانگان بالینی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش کلیه کودکان 7 تا 11 سال مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی مراجعه کننده به روانپزشکان اطفال و روانشناسان کودک شهر تهران در ماههای فروردین تا شهریور سال 1401 بودند که از بین آنها با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 45 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مساوی 15 نفری جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون حافظهکاری وکسلر(WISC-R) و ویرایش چهارم مقیاس سوانسون، نولان و پلهام SNAP-IV بهره برده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو مداخله بازتوانی شناختی رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی نسبت به گروه گواه تفاوت معنیداری در مرحله پسآزمون و پیگیری بر حافظه کاری و نشانگان بالینی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی ایجاد کردهاند.
نتیجهگیری: نتایج گویایی این است که در متغیرهای حافظه کاری و نشانگان بالینی، آموزش بازتوانی شناختی رایانهای و تمرین های عملی عصب روانشناختی اثربخشی یکسانی داشتهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/16 | پذیرش: 1402/6/21 | انتشار: 1403/3/1