دوره 11، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 75-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Amineh R, Asadi N, Davatgari Asl H. Gender differences in the components of self-esteem in English language learners. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :65-75
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1997-fa.html
جعفری امینه رویا، اسدی نادر، دواتگری اصل هانیه. تفاوت‌های جنسیتی در مؤلفه‌های عزت‌نفس در دانش آموختگان زبان انگلیسی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :65-75

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1997-fa.html


1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر، ایران
2- استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران ، naderasadi@yahoo.com
3- استادیار محترم گروه زبان انگلیسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
چکیده:   (727 مشاهده)
مقدمه: عزت نفس نشان دهنده ادراک فرد یا ارزیابی شخصی وی از ارزش خویشتن است و همچنین نشان دهنده این است که فرد تا چه حد نسبت به خودش دیدگاه مثبت یا منفی دارد. همان­طورکه مفهوم عزت‌نفس در رشته­های مختلف حائز اهمیت است، در نظام آموزشی نیز بر عزت‌نفس دانش آموزان تاکید شده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت­های جنسیتی در مؤلفه­های عزت نفس در دانش آموختگان زبان انگلیسی بود.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال 1400 در شهر تهران تشکیل می­دادند که از میان آنها به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 300 دانش آموز (150 دختر و 150 پسر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (1967) بود. داده­های پژوهش با استفاده از آزمون مقایسه میانگین دو گروه مستقل با شاخص t تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین دو گروه دختران و پسران به لحاظ مؤلفه­های خویشتن اجتماعی (001/0=P) و خویشتن خانوادگی (031/0=P) تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجه­‌گیری: در پژوهش حاضر دختران میانگین بالاتری را نسبت به پسران در مؤلفه­های خویشتن اجتماعی و خانوادگی کسب کردند. به خانواده­های دارای زبان آموز پسر ارتقای عزت نفس فرزندانشان توصیه می­شود.
 
متن کامل [PDF 738 kb]   (980 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/9 | پذیرش: 1402/6/6 | انتشار: 1403/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb