Jafari Amineh R, Asadi N, Davatgari Asl H. Gender differences in the components of self-esteem in English language learners. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :65-75
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1997-fa.html
1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر، ایران
2- استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران ، naderasadi@yahoo.com
3- استادیار محترم گروه زبان انگلیسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
چکیده: (727 مشاهده)
مقدمه: عزت نفس نشان دهنده ادراک فرد یا ارزیابی شخصی وی از ارزش خویشتن است و همچنین نشان دهنده این است که فرد تا چه حد نسبت به خودش دیدگاه مثبت یا منفی دارد. همانطورکه مفهوم عزتنفس در رشتههای مختلف حائز اهمیت است، در نظام آموزشی نیز بر عزتنفس دانش آموزان تاکید شده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوتهای جنسیتی در مؤلفههای عزت نفس در دانش آموختگان زبان انگلیسی بود.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال 1400 در شهر تهران تشکیل میدادند که از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده 300 دانش آموز (150 دختر و 150 پسر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (1967) بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون مقایسه میانگین دو گروه مستقل با شاخص t تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین دو گروه دختران و پسران به لحاظ مؤلفههای خویشتن اجتماعی (001/0=P) و خویشتن خانوادگی (031/0=P) تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: در پژوهش حاضر دختران میانگین بالاتری را نسبت به پسران در مؤلفههای خویشتن اجتماعی و خانوادگی کسب کردند. به خانوادههای دارای زبان آموز پسر ارتقای عزت نفس فرزندانشان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/1/9 | پذیرش: 1402/6/6 | انتشار: 1403/11/1