Shahzehpour A, Miri M. Effectiveness of Motivational Psychotherapy on Depression and Anxiety of mothers of Childrens with Learning Disabilities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (5) :30-35
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1992-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2- استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. ، m.miri@cfu.ac.ir
چکیده: (1121 مشاهده)
مقدمه: اهمیت مداخلات روانشناختی جهت کاهش افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلال یادگیری افراد ضروری است. به نظر میرسد یکی از مداخلات موثر، روان درمانی مبتنی بر انگیزه باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی رواندرمانی انگیزشی بر افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلالهای یادگیری بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زابل در سال تحصیلی 1401-1400 که در مرکز توانبخشی کودمان با مشکلات ویژه یادگیری شهید صلواتیان زابل دارای پرونده بودند، تشکیل داد (65 نفر). از این میان به روش نمونهگیری در دسترس، 40نفر انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایدهی شدند. پرسشنامه نشانگان روانشناختی لاویبوند و لاویبوند (1995) و آموزش رواندرمانی انگیزشی صاحبدل (1398) ابزار پژوهش بودند. جهت تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS-26 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از این است که رواندرمانی انگیزشی بر افسردگی (92/83=F؛ 001/0>P) و اضطراب (81/149=F؛ 001/0>P) مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اثربخش است و سبب کاهش افسردگی و اضطراب میشود.
نتیجهگیری: طبق نتایج رواندرمانی انگیزشی بر افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری اثربخش بود؛ لذا بهکارگیری رواندرمانی انگیزشی باهدف کاهش افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلال یادگیری پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/29 | پذیرش: 1403/2/25 | انتشار: 1403/9/1