دوره 11، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 5 صفحات 35-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahzehpour A, Miri M. Effectiveness of Motivational Psychotherapy on Depression and Anxiety of mothers of Childrens with Learning Disabilities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (5) :30-35
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1992-fa.html
شاه زهءپور عبدالقادر، میری مینو. اثربخشی روان‌درمانی انگیزشی بر افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلال‌های یادگیری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (5) :30-35

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1992-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2- استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. ، m.miri@cfu.ac.ir
چکیده:   (1121 مشاهده)
مقدمه: اهمیت مداخلات روان‌شناختی جهت کاهش افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلال یادگیری افراد ضروری است. به نظر می‌رسد یکی از مداخلات موثر، روان درمانی مبتنی بر انگیزه باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی روان‌درمانی انگیزشی بر افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلال‌های یادگیری بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زابل در سال تحصیلی 1401-1400 که در مرکز توان‌بخشی کودمان با مشکلات ویژه یادگیری شهید صلواتیان زابل دارای پرونده بودند، تشکیل داد (65 نفر). از این میان به روش نمونه‌گیری در دسترس، 40نفر انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایدهی شدند. پرسشنامه نشانگان روان‌شناختی لاویبوند و لاویبوند (1995) و آموزش روان­درمانی انگیزشی صاحبدل (1398) ابزار پژوهش بودند. جهت تحلیل داده­ها، از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم­افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته‌­ها: یافته‌ها حاکی از این است که روان­درمانی انگیزشی بر افسردگی (92/83=F؛ 001/0>P) و اضطراب (81/149=F؛ 001/0>P) مادران دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری اثربخش است و سبب کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود.
نتیجه‌­گیری: طبق نتایج روان­درمانی انگیزشی بر افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری اثربخش بود؛ لذا به‌کارگیری روان‌درمانی انگیزشی باهدف کاهش افسردگی و اضطراب مادران کودکان دارای اختلال یادگیری پیشنهاد می‌شود.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/29 | پذیرش: 1403/2/25 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb