herangza M, hajloo N, narimani M, basharpoor S. Designing and Testing the Structural Model of Online Games Addiction Based on Brain-Behavioral Systems: The Mediating Role of Cognitive Fusion and Experiential Avoidance. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (2) :46-62
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1984-fa.html
هرنگزا محمد، حاجلو نادر، نریمانی محمد، بشرپور سجاد. طراحی و آزمون مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای آنلاین براساس سیستمهای مغزی-رفتاری: نقش میانجیگر همجوشی شناختی و اجتناب تجربهای. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۴۰۳; ۱۱ (۲) :۴۶-۶۲
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-۱-۱۹۸۴-fa.html
۱- دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
۲- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، hajloo53@uma.ac.ir
۳- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (۸۷۹ مشاهده)
مقدمه: اعتیاد به بازیهای آنلاین یک نگرانی رو به رشد است که میزان شیوع آن در بین نوجوانان و جوانان حدود ۲/۱ تا ۵/۸ درصد برآورد میشود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر همجوشی شناختی و اجتناب تجربهای در رابطه سیستمهای مغزی رفتاری با اعتیاد به بازیهای آنلاین انجام شد.
روش: پژوهش از لحاظ روش در زمره پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دورهی اول متوسطه منطقه آموزش و پرورش بستک هرمزگان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد ۳۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای سیستمهای بازداری/فعالساز رفتاری (۱۹۹۴)، همجوشی شناختی (۲۰۱۴)، پذیرش و عمل- نسخه دوم (۲۰۱۱) و اعتیاد به بازیهای آنلاین (۲۰۰۲) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که سیستم فعالساز رفتاری و سیستم بازداری رفتاری به ترتیب با مقدار ضریب ۴۶/۰ و ۴۲/۰ به صورت مستقیم با اعتیاد به بازیهای آنلاین ارتباط معناداری دارند (۰۰۱/۰< P). همچنین، سیستم فعالساز رفتاری و سیستم بازداری رفتاری به ترتیب با مقدار ضریب ۱۷/۰ و ۱۵/۰ با میانجیگری اجتناب تجربهای و سیستم بازداری رفتاری با مقدار ضریب ۲۱/۰ با میانجیگری همجوشی شناختی به صورت غیرمستقیم با اعتیاد به بازیهای آنلاین ارتباط معناداری دارند(۰۰۱/۰< P).
نتیجهگیری: متخصصان به منظور کاهش اعتیاد به بازیهای آنلاین باید از یکسو جهت شناسایی حساسیت سیستمهای بازداری/فعالساز رفتاری، رگههای شخصیتی را مورد ارزیابی قرار داده و از سوی دیگر ضمن چالشهای شناختی و گذشتهنگر به دنبال کاهش سوءگیریهای شناختی باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/21 | پذیرش: 1403/3/1 | انتشار: 1403/3/1