دوره 11، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 161-148 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kolagar Daronkolaie H, Khanmohammadi Taghsara A. Modeling the structural relationships of personality traits with speech anxiety in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (2) :148-161
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1920-fa.html
کلاگر درونکلائی هما، خان محمدی اطاقسرا ارسلان. مدل یابی روابط ساختاری صفات شخصیتی با اضطراب سخنرانی در دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (2) :148-161

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1920-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی،آمل، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی،آمل، ایران ، ar.khanmohammadi@gmail.com
چکیده:   (1081 مشاهده)
مقدمه: اضطراب سخنرانی  در محیط آموزشی یکی از شایع‌ترین و مهمترین اضطراب‌های اجتماعی است و نقش بسزایی در اضطراب تجربه شده توسط دانشجویان ایفا می نماید.
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل روابط ساختاری صفات شخصیتی با اضطراب سخنرانی در دانشجویان انجام شد.    
روش: روش پژوهش‌ توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل در سال تحصیلی1400-1401بود، که تعداد 136 نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه صفات شخصیتی مکری و کاستا (1985) و اضطراب سخنرانی بارسولومی و هولیهان (2016) استفاده شد. تحلیل داده ها به روش مدل یابی معادلات ساختاری بانرم افزارهای SPSS نسخه 18 و Amos  انجام شد.  
یافته‌ها: بر اساس نتایج بین صفات شخصیتی برون گرایی، گشودگی به تجربه، وظیفه شناسی، توافق پذیری با اضطراب سخنرانی رابطه منفی معنی دار(05/0>p) و بین صفت شخصیتی روان رنجوری با اضطراب سخنرانی در دانشجویان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد(05/0>p). همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد برونگرایی(033/0-=β)، وظیفه‌شناسی(162/0-=β) و توافق پذیری(001/0=β) تاثیر منفی و روان رنجوری (533/0=β) تاثیر مثبتی بر اضطراب سخنرانی دارند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد صفات شخصیتی بر روی اضطراب سخنرانی تاثیر معنی داری دارد و مدل روابط ساختاری از برازش لازم برخودار بود. ازین رو اساتید باید از صفات شخصیتی آگاه باشند. چرا که ارزیابی شخصیت ممکن است در هدایت دانشجویان در یادگیری و بهبود سخنرانی بسیار مفید باشد.

 
متن کامل [PDF 1228 kb]   (602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/28 | پذیرش: 1402/5/6 | انتشار: 1403/3/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb