 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ershad N,  Rezayi S,  Sharifidaramadi P,  Farrokhi N. Development and validation of a neurocognitive rehabilitation program and evaluation of its efficacy on reaction time, recognition of shape, and visual-spatial memory in high-functioning male adolescents with autism.  Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 10 (6) :27-44
URL: 
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1859-fa.html   
                    
                    ارشاد نسترن،  رضایی سعید،  شریفی درآمدی پرویز،  فرخی نورعلی. تدوین و اعتباریابی برنامه توانبخشی عصبروانشناختی و اثربخشی آن بر زمان واکنش، بازشناسی اشکال و حافظه دیداری- فضایی نوجوانان پسر اتیستیک با عملکرد بالا.  مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (6) :27-44
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1859-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 
 2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، Rezayi.saeed10@gmail.com
 3- استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 
 4- دانشیار، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2349 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: علائم بالینی اختلال طیف اتیسم متنوع و شامل مشکلات عصب- تحولی و ناتوانی هوشی است و نقص در عملکردهای شناختی و حافظه یکی از اساسیترین حوزههای چالش برانگیز این افراد است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی برنامه توانبخشی عصبروانشناختی و اثربخشی آن بر زمان واکنش، بازشناسی اشکال و حافظه دیداری- فضایی نوجوانان پسر اتیستیک با عملکرد بالا انجام شد.
روش: پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و جلسه پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مبتلا به اتیسم مدارس استثنایی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود، از این جامعه تعداد ۳۰ نفر با نمونهگیری در دسترس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه یک ساعته به مدت یک ماه و نیم مداخله دریافت نمودند و در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری از نرمافزارهای شناختی سینا استفاده شد. جهت مقایسه نمرات تغییر بین دو گروه از آزمون t مستقل و جهت بررسی پایداری اثربخشی مداخله، تحلیل واریانس اندازههای تکراری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد مقادیر متغیرهای زمان واکنش ساده (t(۲۸)=۳/۱۶, P=۰/۰۰۴, d=۰/۸۳) و زمان واکنش انتخابی (t(۲۸)=۸/۱۱, P<۰/۰۰۱, d=۰/۷۶) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری بهطور قابل ملاحظهای کاهش یافته است؛ در حالیکه مقادیر متغیرهای بازشناسی اشکال (t(۲۸)=۱۰/۶۷, P<۰/۰۰۱, d=۰/۸۹۳) و حافظه دیداری- فضایی (t(۲۸)=۱۰/۹۰, P<۰/۰۰۱, d=۰/۸۸۴) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است.
نتیجهگیری: تمرینات شناختی رایانه محور در بهبود عملکرد شناختی و حافظه افراد اتیستیک مؤثر است و اگر این تمرینات با مداخلات حسی و حرکتی همراه باشد نتایج بهتر و پایدارتری خواهد داشت.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1402/3/7 | پذیرش: 1402/7/7 | انتشار: 1402/11/28