Asgharpour Lashkami Z, Asaseh M, Kashani Vahid L, Ebrahimpour M. Development of early intervention program based on cognitive- behavioral theory for divorced children with emotional- behavioral disorders and its effectiveness in aggression of divorced children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (5) :44-57
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1806-fa.html
اصغرپور لشکامی زهرا، اساسه مریم، کاشانی وحید لیلا، ابراهیم پور مجید. تدوین برنامه مداخلهای بهنگام مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری ویژه کودکان طلاق دارای اختلالات عاطفی- رفتاری و اثربخشی آن بر پرخاشگری کودکان طلاق. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (5) :44-57
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1806-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Maryam.asaseh@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده: (909 مشاهده)
مقدمه: طلاق یکی از مهمترین عوامل ایجاد تنش و فشار بر روی کودکان است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه مداخلهای مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری ویژه کودکان طلاق دارای اختلالات عاطفی- رفتاری و بررسی اثربخشی آن بر پرخاشگری کودکان طلاق انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل مقالات و متون مرتبط با کودکان طلاق و همچنین کلیه اساتید دانشگاه و متخصصان اختلالات روانشناختی کودکان و بخش کمی شامل، کلیه کودکان دختر خانوادههای طلاق شهر آستانه اشرفیه در سال ۱۴۰۱ بود، که تعداد ۳۰ کودک به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برنامه مداخله ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای، هفتهای ۲ جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست رفتاری کودک آخنباخ (۲۰۰۱) و پرسشنامه پرخاشگری کودکان شهیم (۱۳۸۵) بود. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که روایی محتوایی برنامه مداخله معادل ۰/۷۵ تا ۱ است، و بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون دو گروه در پرخاشگری تفاوت معنادار وجود دارد (۰/۰۱>P). به طور کلی برنامه مداخلهای بهنگام مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری ویژه کودکان طلاق بر پرخاشگری کودکان طلاق تاثیر معنادار داشت (۰/۰۱>P).
نتیجهگیری: براساس یافتهها برنامه مداخلهای تدوین شده بر پرخاشگری کودکان طلاق موثر بود؛ بنابراین میتوان از این برنامه به عنوان برنامهای موثر برای کاهش پرخاشگری کودکان طلاق استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/7 | پذیرش: 1402/7/23 | انتشار: 1402/8/15