دوره 10، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 57-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgharpour Lashkami Z, Asaseh M, Kashani Vahid L, Ebrahimpour M. Development of early intervention program based on cognitive- behavioral theory for divorced children with emotional- behavioral disorders and its effectiveness in aggression of divorced children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (5) :44-57
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1806-fa.html
اصغرپور لشکامی زهرا، اساسه مریم، کاشانی وحید لیلا، ابراهیم پور مجید. تدوین برنامه مداخله‌ای بهنگام مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری ویژه کودکان طلاق دارای اختلالات عاطفی- رفتاری و اثربخشی آن بر پرخاشگری کودکان طلاق. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (5) :44-57

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1806-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Maryam.asaseh@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده:   (909 مشاهده)
مقدمه: طلاق یکی از مهمترین عوامل ایجاد تنش و فشار بر روی کودکان است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه مداخله‌­ای مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری ویژه کودکان طلاق دارای اختلالات عاطفی- رفتاری و بررسی اثربخشی آن بر پرخاشگری کودکان طلاق انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی­ شامل مقالات و متون مرتبط با کودکان طلاق و همچنین کلیه اساتید دانشگاه و متخصصان اختلالات روانشناختی کودکان و بخش کمی شامل، کلیه کودکان دختر خانواده­‌های طلاق شهر آستانه­ اشرفیه در سال ۱۴۰۱ بود، که تعداد ۳۰ کودک به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برنامه مداخله ۱۲ جلسه­ ۹۰ دقیقه‌­ای، هفته­‌ای ۲ جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست رفتاری کودک آخنباخ (۲۰۰۱) و پرسشنامه پرخاشگری کودکان شهیم (۱۳۸۵) بود. تجزیه و تحلیل داده‌­ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که روایی محتوایی برنامه مداخله­ معادل ۰/۷۵ تا ۱ است، و بین میانگین نمره‌­های پیش‌آزمون و پس‌­آزمون دو گروه در پرخاشگری تفاوت معنادار وجود دارد (۰/۰۱>
P). به طور کلی برنامه مداخله­‌ای بهنگام مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری ویژه کودکان طلاق بر پرخاشگری کودکان طلاق تاثیر معنادار داشت (۰/۰۱>P).
نتیجه‌گیری: براساس یافته­‌ها برنامه مداخله­‌ای تدوین شده بر پرخاشگری کودکان طلاق موثر بود؛ بنابراین می­‌توان از این برنامه به­ عنوان برنامه‌­ای موثر برای کاهش پرخاشگری کودکان طلاق استفاده نمود.

متن کامل [PDF 765 kb]   (300 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/7 | پذیرش: 1402/7/23 | انتشار: 1402/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb