Basharpoor S, Ahmadi S, Heidari F. The model of structural relationships of the role of parenting styles and intolerance of uncertainty in internet addiction tendency with the mediation of experiential avoidance in adolescents. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (5) :73-86
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1802-fa.html
بشرپور سجاد، احمدی شیرین، حیدری فاضله. الگوی روابط ساختاری نقش سبکهای والدینی و عدم تحمل ابهام در گرایش اعتیاد به اینترنت با میانجیگری اجتناب تجربی در نوجوانان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (5) :73-86
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1802-fa.html
1- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، Basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
2- دکترا، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (1569 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد به اینترنت یک مسئله سلامت عمومی جهانی در میان نوجوانان میباشد که با طیف وسیعی از پیامدهای منفی همراه است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی روابط ساختاری نقش سبکهای والدینی و عدم تحمل ابهام در گرایش اعتیاد به اینترنت با میانجیگری اجتناب تجربی در نوجوانان انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با تکیه بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود. از این جامعه نمونهای به تعداد ۱۸۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت (۱۹۹۶)، اجتناب تجربی (۲۰۱۱)، سبکهای والدینی (۱۹۷۲) و عدم تحمل ابهام (۲۰۰۷) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS نسخه ۲۵ و SmartPLS نسخه ۴ استفاده شد.
یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که سبک مستبدانه (β=۰/۱۷, P=۰/۰۰۱) و سبک سهلگیرانه (β=۰/۳۹, P=۰/۰۰۱) و عدم تحمل ابهام (β=۰/۲۷, P=۰/۰۰۱) اثر مثبت و مستقیم بر اعتیاد به اینترنت دارند، و سبک مقتدرانه اثر منفی و مستقیمی بر اعتیاد به اینترنت دارد (β=-۰/۲۱, P=۰/۰۰۱). همچنین نتایج اثرات غیرمستقیم نیز نشان داد اجتناب تجربی میانجی روابط سبکهای والدینی و عدم تحمل ابهام با اعتیاد به اینترنت میباشد (۰/۰۵=P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که سبکهای والدینی و عدم تحمل ابهام از عوامل مهم اعتیاد به اینترنت هستند که با میانجیگری اجتناب تجربی بر اعتیاد به اینترنت اثر میگذارند؛ بنابراین به روانشناسان و مشاوران مدارس برگزاری کارگاههایی با هدف کاهش و پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در میان نوجوانان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/1/4 | پذیرش: 1402/6/19 | انتشار: 1402/8/15