Mirzaei L, Baghooli H, Javidi H, Barzegar M. Comparison of the efficacy of cognitive-behavioral therapy and mindfulness therapy on fear the negative of evaluation in individuals with social anxiety disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :83-95
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1651-fa.html
میرزایی لیلا، بقولی حسین، جاویدی حجتاله، برزگر مجید. مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر ترس از ارزیابی منفی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :83-95
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1651-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، Bhossein@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده: (1487 مشاهده)
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی بر محور ترس از ارزیابی منفی قرار دارد. این سازه روانشناسی، باعث عملکرد ضعیف فرد میشود.
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر درمان شناختی- رفتاری و درمان ذهنآگاهی، بر ترس از ارزیابی منفی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مراجعهکنندگان به کلینیکهای روانشناختی شهر شیراز در سال ۱۳۹۸ با علائم اضطراب اجتماعی بود. شیوه نمونهگیری در این پژوهش در دسترس و ۴۵ نفر پس از ارزیابیهای اولیه به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. جهت اجرای مداخلات از پروتکل شناختی- رفتاری هافمن و اوتو (۲۰۰۸) ۱۲ جلسه دو ساعته و پروتکل پذیرش و ذهنآگاهی فلمینگ و کوکوفسکی (۲۰۰۷) ۱۲ جلسه دو ساعته، همچنین شرکتکنندگان پرسشنامههای اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (۲۰۰۰) و ترس از ارزیابی منفی لیری (۱۹۸۳) را قبل و بعد از مداخله تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ و تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین نمرات گروه گواه و گروههای آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد (۰/۰۰۱>P). در مقایسه با گروه گواه، در گروههای آزمایش ترس از ارزیابی منفی کاهش یافت. با وجود اینکه بین دو رویکرد درمانی تفاوت معناداری وجود نداشت (۰/۰۵<P)؛ اما تأثیر درمان ذهنآگاهی نسبت به درمان شناختی- رفتاری اندکی بیشتر بود.
نتیجهگیری: مقایسه دو رویکرد ذهنآگاهی و شناختی- رفتاری حاکی از عدم تفاوت معنادار در کاهش ترس از ارزیابی منفی در مبتلایان به اضطراب اجتماعی بود؛ لذا پیشنهاد میگردد از این دو روش تلفیقی جهت بهبود ترس از ارزیابی منفی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/6 | پذیرش: 1402/4/13 | انتشار: 1402/6/26