Rezaei N, Sohrabi F, Borjali A, Delavar A, Eskandari H. Design and validation of an educational program based on the posttraumatic growth model and its effectiveness in the cognitive flexibility of leukemia patients. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (2) :80-94
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1648-fa.html
رضایی نشمیل، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، دلاور علی، اسکندری حسین. تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه و اثربخشی آن بر انعطافپذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان خون. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (2) :80-94
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1648-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Sohrabi@atu.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (581 مشاهده)
مقدمه: فقدان انعطافپذیری شناختی باعث میشود بیماران بهصورت منفی در مورد خودشان فکر کنند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه و اثربخشی آن بر انعطافپذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان خون انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مراجعهکننده به بیمارستان فیروزگر تهران در سال ۱۴۰۰ بود، که به روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس تعداد ۳۰ بیمار انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (۲۰۱۰) استفاده شد. برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه در ۱۲ جلسه برگزار و برای ارزیابی ماندگاری مداخله از گروه آزمایش پیگیری به عمل آمد. نتایج با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و اندازهگیری مکرر و از طریق نرمافزار SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مقدار F بدست آمده برای مؤلفههای انعطافپذیری شناختی یعنی کنترلپذیری، گزینههای مختلف و توجیه رفتار در سطح (۰/۰۱>P) معنادار بود که حاکی از تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه بر انعطافپذیری شناختی بود. نتایج تحلیل اندازهگیری مکرر هم حاکی از ماندگاری تأثیر برنامه آموزشی بر انعطافپذیری شناختی بود (۰/۰۱>P).
نتیجهگیری: نتیجه پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه بر انعطافپذیری شناختی مؤثر و تأثیر آن در دوره پیگیری ماندگار بود؛ بنابراین میتوان از این برنامه بهعنوان برنامهای مؤثر برای ارتقای انعطافپذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان خون استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/2 | پذیرش: 1402/1/15 | انتشار: 1402/2/5