دوره 10، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 94-80 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei N, Sohrabi F, Borjali A, Delavar A, Eskandari H. Design and validation of an educational program based on the posttraumatic growth model and its effectiveness in the cognitive flexibility of leukemia patients. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (2) :80-94
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1648-fa.html
رضایی نشمیل، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، دلاور علی، اسکندری حسین. تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه و اثربخشی آن بر انعطاف‌پذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان خون. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (2) :80-94

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1648-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Sohrabi@atu.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1023 مشاهده)
مقدمه: فقدان انعطاف‌­پذیری شناختی باعث می­‌شود بیماران به‌­صورت منفی در مورد خودشان فکر کنند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه و اثربخشی آن بر انعطاف­‌پذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان خون انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ­آماری شامل تمامی بیماران مراجعه­‌کننده به بیمارستان فیروزگر تهران در سال ۱۴۰۰ بود، که به روش نمونه­‌گیری داوطلبانه و در دسترس تعداد ۳۰ بیمار انتخاب و به­‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت جمع­‌آوری داده‌­ها از پرسشنامه انعطاف­‌پذیری شناختی (۲۰۱۰) استفاده شد. برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه در ۱۲ جلسه برگزار و برای ارزیابی ماندگاری مداخله از گروه آزمایش پیگیری به عمل آمد. نتایج با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و اندازه­‌گیری مکرر و از طریق نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که مقدار
F بدست آمده برای مؤلفه­‌های انعطاف­‌پذیری شناختی یعنی کنترل­‌پذیری، گزینه­‌های مختلف و توجیه رفتار در سطح (۰/۰۱>P) معنادار بود که حاکی از تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه بر انعطاف­‌پذیری شناختی بود. نتایج تحلیل اندازه­‌گیری مکرر هم حاکی از ماندگاری تأثیر برنامه آموزشی بر انعطاف­‌پذیری شناختی بود (۰/۰۱>P).
نتیجه­‌گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی رشد پس از ضربه بر انعطاف­‌پذیری شناختی مؤثر و تأثیر آن در دوره پیگیری ماندگار بود؛ بنابراین می­‌توان از این برنامه به‌عنوان برنامه­‌ای مؤثر برای ارتقای انعطاف­‌پذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان خون استفاده نمود.
متن کامل [PDF 654 kb]   (706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/2 | پذیرش: 1402/1/15 | انتشار: 1402/2/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb