دوره 9، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 90-78 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefzadeh S, Baghaei H, Daneshvar Heris Z. Identifying cognitive and behavioral factors efficacious on the curriculum by emphasizing students' accountability. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 9 (6) :78-90
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1589-fa.html
یوسف زاده صدیقه، بقائی حسین، دانشور هریس زرین. شناسایی عوامل شناختی و رفتاری مؤثر بر برنامه درسی با تأکید بر مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (6) :78-90

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1589-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران ، Hosseinbmd@gmail.com
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (837 مشاهده)
مقدمه: احساس مسئولیت یک مهارت مفید برای دانش‌­آموزان برای حفظ دستاوردهای مادام‌­العمر است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل شناختی و رفتاری مؤثر بر برنامه درسی با تأکید بر مسئولیت­‌پذیری در دانش‌­آموزان انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نوع کیفی-کمی آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان برنامه­‌ریزی درسی و سرگروه‎‌های آموزشی دوره اول متوسطه تبریز در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که تعداد ۲۰۵ نفر از جامعه آماری با روش نمونه‌گیری تمام‌­شماری انتخاب شدند. به‌­منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته ۳۵ سؤالی مبتنی بر شش بعد عوامل ارزشی، نهادی، شناختی، شخصیتی و فردی، عاطفی و عملکردی و توسعه راهبردهای مدیریت خود استفاده گردید که روی نمونه پژوهش اجرا شد. جهت تحلیل داده‌­ها از تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۵ و Amos نسخه ۲۴ استفاده شد.
یافته­‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد تمامی شاخص‌ها از مقادیر قابل قبولی برای اندازه‌گیری عامل‌های ارزشی، نهادی، شناختی، شخصیتی و فردی، عاطفی و عملکردی و توسعه راهبردهای مدیریت خود برخوردار بودند. براساس نتایج مقادیر بارهای عاملی (ضرایب اثرگذاری) عوامل شناختی (۰/۹۴۲=
β) و عوامل ارزشی (۰/۹۲۳=β) بیشترین اثرگذاری و عوامل نهادی (۰/۸۴۰=β) کمترین اثرگذاری را بر عوامل شناختی و رفتاری مؤثر بر برنامه درسی دارند.
نتیجه­‌گیری: نتایج بدست‌آمده، نشان داد که عوامل ارزشی، نهادی، شناختی، شخصیتی و فردی، عاطفی و عملکردی و توسعه راهبردهای مدیریت خود به­‌عنوان عوامل شناختی- رفتاری مؤثر بر برنامه درسی هستند که توجه به آن‌ها در تدوین برنامه­‌های آموزشی و پرورشی مدارس زمینه رشد مسئولیت­‌پذیری دانش‌آموزان را فراهم می­‌نماید.
متن کامل [PDF 505 kb]   (613 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/25 | پذیرش: 1401/9/29 | انتشار: 1401/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb