مقدمه: آنچه مسلم است در سالیان اخیر پیوندکاری یکی از موضوعات مورد علاقه مشاوران و پژوهش¬گران حوزه رفتار سازمانی و منابع انسانی بوده است؛ چرا که یکی از راه¬های توسعه، حفظ و افزایش بهره¬وری سرمایۀ انسانی عجین شدن آنان با کاری است که انجام می¬دهند. هدف از این پژوهش اثر منابع¬شغلی وکیفیت زندگی¬کاری بر پیوندکاری معلمان تربیت¬بدنی استان کردستان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان تربیت¬بدنی (929 نفر) مدارس استان کردستان تشکیل می¬دادند که از این تعداد براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، حجم نمونه آماری برابر (274 نفر) انتخاب شد. آزمودنی¬ها به صورت روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای انتخاب شدند. علاوه بر آن جهت اندازه¬گیری متغیرها از پرسش¬نامه منابع شغلی باکر (2014)، پرسش¬نامه کیفیت¬زندگی¬کاری والتون (1973)، و پرسش¬نامه پیوندکاری شوفلی و سالونزا (2003) استفاده گردید. در نهایت کلیه تحلیل¬های آماری با استفاده از نرم¬افزارهای آماری SPSS -22 و Smart PLS-20 انجام گرفت. یافته¬ها: یافته¬ها نشان داد منابع شغلی و کیفیت زندگی¬کاری هر دو بر پیوندکاری معلمان تربیت¬بدنی اثر مثبت و معناداری دارند. در این بین بیشترین اثرگذاری بر پیوندکاری مربوط به متغیر منابع¬شغلی بود. افزون بر آن مشخص شد منابع شغلی به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم از طریق کیفیت¬زندگی¬کاری بر پیوند¬کاری معلمان تربیت¬بدنی اثر گذار است. نتیجه¬گیری: براساس یافته¬های این پژوهش، توجه جدی به متغیرهای موثر بر دو متغیر منابع¬ شغلی و کیفیت¬زندگی¬کاری که به نوعی پیوندکاری معلمان را تحت تاثیر قرار می¬دهند جهت داشتن مدارسی پویا، سالم و شاداب پیشنهاد می¬گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |