Hasani A, Tojari F, Manouchehri J. Relationship between psychological and personality traits with consumer behavior factors. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 9 (6) :118-130
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1519-fa.html
۱- دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۲- استاد، گروه تربیت بدنی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Farshad.tojari@gmail.com
۳- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (۱۸۴۸ مشاهده)
مقدمه: مصرفکنندگان نقش حیاتی در سیستم اقتصادی یک ملت ایفا میکنند؛ زیرا در غیاب تقاضای مؤثری که از آنها نشات میگیرد، اقتصاد عملاً فرو میریزد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی با عوامل رفتاری مصرفکنندگان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مصرفکنندگان باشگاههای ورزشی سطح شهر تهران در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بودند. با توجه به نامحدود بودن جامعه تحقیق و براساس جدول مورگان، ۳۵۶ نفر به روش خوشهای تصادفی بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد ویژگی شخصیتی کاستا و مککری (۱۹۹۲)، رفتار مصرفکننده ژو (۲۰۰۹) و پرسشنامه محقق ساخته ویژگیهای روانشناختی بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos نسخه ۲۳ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد مدل ارتباطی ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی با عوامل رفتاری مصرفکنندگان دارای برازش مطلوبی است. همچنین مطابق با نتایج آزمون همبستگی، بین شاخصهای ویژگی شخصیتی (برونگرایی، انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی) و شاخصهای ویژگیهای روانشناختی (ادراک، انگیزش، یادگیری، نگرش، سلامت، روان و هوش شناختی) با عوامل رفتاری مصرفکنندگان ارتباط مثبت (۰/۰۵≥P) و بین رواننژندی با عوامل رفتاری مصرفکنندگان (۰/۰۰۱=P و ۰/۵۸۶-=rho)، ارتباط منفی معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد ویژگی شخصیتی و روانشناختی بر روی رفتار مصرفکنندگان تأثیر معنیداری دارد. از این رو به نظر میرسد که بایستی متغیرهای روانشناختی و شخصیتی مرتبط با رفتار مصرفکنندگان مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/29 | پذیرش: 1401/10/18 | انتشار: 1401/11/3