Kardan K, Mashinchi A, Ranjbar M. Designing a cognitive- social model of curriculum based on online education during the Covid-19 pandemic in children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (3) :31-43
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1466-fa.html
کاردان کامران، ماشینچی علی اصغر، رنجبر مختار. طراحی الگوی شناختی- اجتماعی برنامه درسی مبتنی بر آموزش آنلاین در دوران پاندمی کووید-19 در کودکان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (3) :31-43
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1466-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران ، Aliasghar.mashinchi@iau.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
چکیده: (1531 مشاهده)
مقدمه: شیوع ویروس کرونا نشان داد نظامهای آموزشی با برنامه درسی سنتی نمیتوانند به حیات خود ادامه دهند و برنامه درسی مجازی نیز ضرورتی انکارناپذیر است.
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی شناختی- اجتماعی برنامه درسی مبتنی بر آموزش آنلاین در دوران پاندمی کووید-۱۹ در کودکان بود.
روش: روش پژوهش حاضر از نظر شیوه اجرا کیفی با تحلیل مضمون و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در سال تحصیلی ۱۴۰۰ در شهر شیراز بودند که ۱۹ نفر با روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود که اعتبار یافتهها از طریق روایی محتوایی بررسی شد. همچنین پایایی با ضریب توافق کدگذاری مقدار ۰/۸۴ شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد ۵۱ کد باز، ۱۵ کد محوری (اعتقاد معلم به آموزش آنلاین، شایستگیهای حرفهای- آنلاین، تنوع روش ارائه مجازی، تفاوتهای فردی یادگیرندگان، ارزشیابی مجازی محور، تفکیک دروس، مدیریت یادگیری، چالشهای مالی، آموزش مهارتهای الکترونیکی فراگیران، نگرش خانواده، حمایتهای رسانهای، ترس زدایی از آموزش آنلاین، سازگاری با تغییرات جهانی و اهداف و محتوا) و ۳ کد انتخابی (برنامه درسی مبتنی بر یاد دهنده، یادگیرنده و سازمان دهنده) برای الگوی شناختی- اجتماعی برای برنامه درسی وجود دارد.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت الگوی شناختی- اجتماعی برنامه درسی مبتنی بر آموزش آنلاین یک ضرورت اساسی است که توجه به سه بعد اساسی آن یعنی یاد دهنده، یادگیرنده و سازمان دهنده اجتنابناپذیر است؛ لذا، پیشنهاد میشود وزارت آموزشوپرورش نسبت به تقویت و ارتقای کیفیت برنامه شاد توجه بیشتری کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/9 | پذیرش: 1401/3/18 | انتشار: 1401/5/3