[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( 8-1394 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 59-69 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه راهبردهای مقابله‌ای و سبک‌های حل مسئله در دانشجوهای افسرده و عادی
خانم الهام نظامی پور *، خانم عاطفه عبدالمنافی، دکتر محمد‌علی بشارت
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالينی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده:   (413 مشاهده)

این پژوهش به‌منظور مقایسه راهبردهای مقابله‌ای با سبک‌های حل مسئله در دانشجویان افسرده و غیرافسرده انجام شد. در این پژوهش، دویست دانشجوی دختر از مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد قم به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد مقیاس افسردگی بک (BDI-II)، سبک های حل مسئله کسیدی و لانگ و راهبردهای مقابله ای موس و بیلینگز (CRI) را تکمیل کنند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که که بین سبک های مقابله ای، شیوه های حل مسئله غیر سازنده و افسردگی رابطه معنادار وجود دارد و دانشجویان افسرده در مقایسه با دانشجویان غیرافسرده از راهبرد مهار جسمانی و مهار هیجانی بیشتری استفاده کردند؛ از طرفی، دانشجویان غیر افسرده در مقایسه با دانشجویان افسرده از سبک‌های حل مسئله خلاقیت، اعتماد و گرایش بیشتر استفاده کردند. تفاوت‌های معناداری بین دو گروه دانشجویان افسرده و غیر افسرده وجود داشت. درماندگی، مهارگری و اعتماد از سبک‌های حل مسئله و تنها مهار جسمانی از راهبردهای مقابله‌ای توانایی پیش بینی کردن نشانه‌های افسردگی را دارند.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای مقابله‌ای، سبک‌های حل مسئله، افسردگی
متن کامل [PDF 670 kb]   |   متن کامل (HTML)   (195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nezamipour E, Abdolmanafi A, Besharat M A. Comparison of copying strategies and problem solving styles in depressed and non-depressed students. 3. 2015; 2 (2) :59-69
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-142-fa.html
نظامی پور الهام، عبدالمنافی عاطفه، بشارت محمد‌علی. مقایسه راهبردهای مقابله‌ای و سبک‌های حل مسئله در دانشجوهای افسرده و عادی. 1. 1394; 2 (2) :59-69

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-142-fa.html

دوره 2، شماره 2 - ( 8-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 794 queries by yektaweb 3503