Naderi Z, Sohrabi F, Borjali A, Delavar A. Development and validation of a psychomotor intervention program and its effects on working memory, attention, and symptoms of overt anxiety in anxious female students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (2) :76-91
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1361-fa.html
نادری زهره، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، دلاور علی. تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر حافظهکاری، توجه و علائم اضطراب آشکار در دانشآموزان دختر مضطرب. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (2) :76-91
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1361-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Sohrabi@atu.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- استاد، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (2104 مشاهده)
مقدمه: اضطراب و مشکلات مرتبط با آن شایعترین شکل مشکلات در کودکان است که با پیامدهای منفی متعددی همراه است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر اضطراب، حافظهکاری و توجه در دانشآموزان دختر مضطرب انجام شد.
روش: مطالعه حاضر طی دو مرحله انجام شد ابتدا بسته مداخله روانی حرکتی تدوین و برای اعتباریابی آن از اعتبار محتوایی استفاده شد. سپس، از روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر ابتدایی منطقه ۶ تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. از میان آنها ۴۰ نفر به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله روانی حرکتی در قالب ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقهای انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب آشکار، آزمون استروپ، فراخنای ارقام وکسلر و آزمون حافظه دیداری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با کمک نرمافزار SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد برنامه مداخلهای اعتبار محتوایی لازم را دارد و بسته مداخله توانست اضطراب را به طور معناداری کاهش دهد (P<۰/۰۰۱, F=۲۲۴/۲۸) و باعث بهبود حافظهکاری (P<۰/۰۰۱, F=۲۴/۲۵) و توجه (P<۰/۰۰۱, F=۹/۶۷) شود و تأثیر آن تا مرحله پیگیری ماندگار بود.
نتیجهگیری: درمان روانی حرکتی موجب بهبود اضطراب، توجه و حافظهکاری میشود؛ بنابراین میتواند بهعنوان برنامهای روا و کارآمد در مدیریت اضطراب و بهبود کارکردهای شناختی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1401/2/4 | انتشار: 1401/3/7