دوره 9، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 91-76 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi Z, Sohrabi F, Borjali A, Delavar A. Development and validation of a psychomotor intervention program and its effects on working memory, attention, and symptoms of overt anxiety in anxious female students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2022; 9 (2) :76-91
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1361-fa.html
نادری زهره، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، دلاور علی. تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر حافظه‌کاری، توجه و علائم اضطراب آشکار در دانش‌آموزان دختر مضطرب. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (2) :91-76

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1361-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (287 مشاهده)
مقدمه: اضطراب و مشکلات مرتبط با آن شایع‌ترین شکل مشکلات در کودکان است که با پیامدهای منفی متعددی همراه است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر اضطراب، حافظه­‌کاری و توجه در دانش‌­آموزان دختر مضطرب انجام شد.
روش: مطالعه حاضر طی دو مرحله انجام شد ابتدا بسته مداخله روانی حرکتی تدوین و برای اعتباریابی آن از اعتبار محتوایی استفاده شد. سپس، از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس­‌آزمون- پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌­آموزان دختر ابتدایی منطقه ۶ تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. از میان آن‌ها ۴۰ نفر به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله روانی حرکتی در قالب ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقه‌­ای انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اضطراب آشکار، آزمون استروپ، فراخنای ارقام وکسلر و آزمون حافظه دیداری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر با کمک نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه مداخله‌­ای اعتبار محتوایی لازم را دارد و بسته مداخله توانست اضطراب را به طور معناداری کاهش دهد (
P<۰/۰۰۱, F=۲۲۴/۲۸) و باعث بهبود حافظه‌کاری (P<۰/۰۰۱, F=۲۴/۲۵) و توجه (P<۰/۰۰۱, F=۹/۶۷) شود و تأثیر آن تا مرحله پیگیری ماندگار بود.
نتیجه‌­گیری: درمان روانی حرکتی موجب بهبود اضطراب، توجه و حافظه‌­کاری می‌شود؛ بنابراین می‌تواند به‌عنوان برنامه­‌ای روا و کارآمد در مدیریت اضطراب و بهبود کارکردهای شناختی دانش‌­آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 815 kb]   (287 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1401/2/4 | انتشار: 1401/3/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht journal of psychology & psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb