دوره 9، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 150-134 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi Hashjin B, Sharifi T, Mashhadizadeh S, Ahmadi R. Evaluation of normative scores of Neuropsychological Skills Teacher Form Questionnaire of preschool children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (1) :134-150
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1324-fa.html
هاشمی هشجین بیتا، شریفی طیبه، مشهدی زاده شهرام، احمدی رضا. بررسی نمرات هنجار پرسشنامه مهارت‌های عصب- روانشناختی (فرم معلم) کودکان پیش‌دبستانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (1) :134-150

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1324-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، sharifi_ta@yahoo.com
3- استادیار، گروه علوم پایه پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (1517 مشاهده)
مقدمه: مفاهیم پیش‌نیاز خواندن، نوشتن و ریاضی در دوره پیش‌دبستان، نیاز به مهارت‌های عصب- روانشناختی دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نمرات هنجار پرسشنامه مهارت‌های عصب- روانشناختی (فرم معلم) کودکان پیش‌دبستانی انجام شد.
روش: روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود. بخش کیفی به روش تحلیل مضمون و بخش کمی، به روش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری تمامی کودکان پیش‌دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. طبق مجوز آموزش‌وپرورش پرسشنامه محقق ساخته مهارت‌های عصب- روانشناختی به صورت آنلاین و براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای توسط ۴۱۰ معلم پیش‌دبستانی تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی از طریق تحلیل مؤلفه‌های اصلی و تحلیل عامل تأییدی توسط نسخه ۲۲
SPSS و نسخه ۲۳ Amos تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج هنجاریابی پرسشنامه در کل نمونه به صورت نمرات خام از ۱/۷ تا ۴، نمرات
Z از ۲/۲۴- تا ۱/۷۷، نمرات t از ۲۷/۵۷ تا ۶۷/۸۹ و نمرات درصدی از ۰/۲ تا ۱۰۰ درصد و بارهای عاملی (p=۰/۴۷۶, Δx۲=۱۲/۶۴) در میان دختران و پسران برابر است. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۲۱، ضریب تنصیف ۰/۸۴۳، نقطه برش بالینی ۲/۸۶ و در تحلیل عاملی تأییدی، بارهای عاملی تمامی سؤالات بالاتر از ۰/۴ و معنا‌دار بود (۰/۰۰۱>p)؛ اما تفاوت میانگین نمرات مهارت‌های عصب- روانشناختی دختران و پسران پیش‌دبستانی با یکدیگر معنادار نبود (۰/۰۵<P).
نتیجه‌گیری: پرسشنامه محقق ساخته مهارت‌های عصب- روانشناختی، به عنوان ابزاری معتبر جهت سنجش مهارت‌های عصب- روانشناختی در کودکان پیش‌دبستانی قابل استفاده است.
متن کامل [PDF 1070 kb]   (1053 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/16 | پذیرش: 1400/12/14 | انتشار: 1401/1/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb