دوره 2، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1394 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 82-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi S, Najafi Fard T, Pour Sadoghi A, Yousefi S, Mohammadi Malek Abadi A, Delavar Kasmaei H. Effectiveness of attributive retraining on epileptic male children’s mental health. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2016; 2 (4) :70-82
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-131-fa.html
عباسی سعید، نجفی فرد طاهره، پور صدوقی ابولفضل، یوسفی صاحب، محمدی ملک آبادی اطهر، دلاور کسمایی حسین. اثر بخشی بازآموزی اسنادی بر سلامت روان کودکان پسر با اختلال صرع. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1394; 2 (4) :70-82

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-131-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ، saeid.abbasi66@yahoo.com
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
3- دانشگاه تهران
4- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (3569 مشاهده)

ممقدمه: صرع بیماری نسبتا شایع عصبی دوران کودکی است. این اختلال بر روی توانایی های کودکان مبتلا و عملکرد آنان تاثیر گذاشته و سلامت روانی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد. هدف: این پژوهش تعیین اثر بخشی بازآموزی اسنادی بر سلامت روان کودکان پسر با اختلال صرع بود. روش: در این مطالعه شبه‌آزمایشی از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. از جامعه آماری کودکان مصروع عضو انجمن صرع ایران، 20 نفر کودک پسر با اختلال صرع به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه سلامت عمومی [گلدبرگ و هیلر، 1979] استفاده شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه تحت [به مدت 45 دقیقه و هفته ای دو جلسه] آموزش قرار گرفتند سپس نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله بازآموزی اسنادی نشانه های جسمانی، اضطراب و بیخوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی، افسردگی گروه آزمایش پس از مداخله آموزشی به طور معنادار [ 001/0P<] در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. بحث و نتیجه گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش بازآموزی اسنادی موجب افزایش سلامت روان کودکان مصروع می‌شود و به نظر می رسد که این روش مداخله مناسبی برای ارتقا سلامت روان کودکان پسر با اختلال صرع به شمار می رود.

واژه‌های کلیدی: صرع، سلامت روان، بازآموزی اسنادی.
متن کامل [PDF 718 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/27 | پذیرش: 1395/1/27 | انتشار: 1395/1/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb