Jalali Y, Eskandari H, Borjali A, Sohrabi F, Asgari M. The identity of Iranian male adolescents in the context of master narrative of their lives: A qualitative study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (5) :13-26
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1239-fa.html
جلالی یوسف، اسکندری حسین، برجعلی احمد، سهرابی فرامرز، عسگری محمد. هویت نوجوانان پسر ایرانی در بستر کلان روایت زندگی آنها: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (5) :13-26
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1239-fa.html
1- کاندیدای دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، yousefjalali1@gmail.com
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (2455 مشاهده)
مقدمه: در خصوص کلان روایت هویت نسل فعلی نوجوانان ایرانی و ماهیت آن دانش ژرفی وجود ندارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی الگوی کلان روایت هویت نوجوانان ایرانی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی با رویکرد آمیخته بود. در بخش کیفی، جامعه آماری پژوهش نوجوانان پسر ۱۵ تا ۲۰ ساله بعلاوه روانشناسان و جامعهشناسان شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بود. ۱۹ نفر از نوجوانان با نمونهگیری در دسترس و ۶ نفر از متخصصان با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش نوجوانان پسر ۱۵ تا ۲۰ ساله شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بود که از بین آنها ۲۱۸ نفر با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه داستان زندگی مک آدامز (۱۹۹۵) و در بخش کمی به وسیله پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل محتوا بعلاوه تحلیل عاملی مرتبه اول نشان داد که مدل کلان روایت نوجوانان شامل مؤلفههایی چون تعلق به خانواده، پایبندی به ارزشهای دینی و اطاعت از والدین است. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که اطاعت از والدین (۱/۳۲=Z) بیشترین سهم را در مدل دارد.
نتیجهگیری: علیرغم رشد ارزشهای مدرن در جامعه ایران، ارزشهای سنتی کماکان نقش پررنگی در ساختار کلان روایت هویت نوجوانان پسر ایرانی ایفا میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/1 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار: 1400/9/6