[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1394 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 81-93 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آموزش مهارت حل مساله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور
حسین زارع، پرستو عباسپور *، فایق یوسفی
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده:   (909 مشاهده)

مقدمه: زنان نابارور به دلیل شرایط بیماری خود و استرس‌های وارد شده به آنان، در معرض مشکلات بسیاری از جمله اختلال در کارکرد خانواده و تنظیم شناختی هیجان هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مساله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور انجام گرفت. روش‌ها: روش پژوهش در این تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و با گروه گواه بود. جامعه مطالعه شامل تمام زنان نابارور شهر کرمانشاه در سال 1393 بودند. که از بین آن‌ها 49 نفر به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. هر گروه مداخله در 10 جلسه گروهی آموزش‌های لازم را دریافت کردند ولی گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss22 و آزمون t زوجی و آزمون کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد که هم در متغیر تنظیم شناختی هیجان (43/19=F، 001/0>p) و هم در متغیر کارکردهای خانواده (51/26=F، 001/0>p) تفاوت معناداری میان سه گروه وجود دارد. نتایج تحلیل تعقیبی بونفرنی نیز نشان داد که گروه بازسازی شناختی هم نسبت به گروه حل مسئله و هم نسبت به گروه کنترل افزایش بیشتری را در تنظیم شناختی هیجان سبب شده است و گروه حل مسئله نیز در مقایسه با گروه بازسازی شناختی و گروه کنترل سبب بهبود بیشتر کارکرد خانواده شده است. بحث‌ و نتیجه‌گیری: باتوجه به تاثیرگذاری مثبت و معنادار دو رویکرد حل مساله و بازسازی شناختی بر کارکرد خانواده و تنظیم شناختی هیجان، درمانگران خانواده می‌توانند از این دو رویکرد در رفع مشکلات زنان نابارور استفاده نمایند.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: زنان نابارور، کارکرد خانواده، تنظیم شناختی هیجان، حل مساله، بازسازی شناختی
متن کامل [PDF 723 kb]   |   متن کامل (HTML)   (603 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۸
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zare H, شbaspour P, Yousefi F. The Role of problem-solving skill training and cognitive restructuring on cognitive emotion regulation strategies, and family functioning in infertile women.. 3. 2015; 2 (1) :81-93
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-120-fa.html
زارع حسین، عباسپور پرستو، یوسفی فایق. نقش آموزش مهارت حل مساله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور. 1. 1394; 2 (1) :81-93

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-120-fa.html

دوره 2، شماره 1 - ( 3-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 790 queries by yektaweb 3461