دوره 8، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 23-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The effectiveness of computerized training of visual-motor skills on visual- motor skills children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (4) :11-23
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1195-fa.html
کرمانی علی، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش رایانه‌ای مهارت‌های دیداری- حرکتی بر مهارت‌های دیداری- حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (4) :11-23

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1195-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (2097 مشاهده)
مقدمه: یکی از اختلال­‌های شایع در دوران کودکی اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی است. یک زیر مجموعه مهم از این کودکان با مشکلات حرکتی از جمله مهارت­‌های حرکتی و هماهنگی­‌های حرکتی روبه‌­رو می‌­شوند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانه‌­ای مهارت­‌های دیداری- حرکتی بر مهارت­‌های دید‌اری- حرکتی کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش‌­فعالی انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مقطع ابتدایی شهر مشهد مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از مقیاس درجه­‌بندی کانرز فرم معلم ۳۰ نفر به صورت تصادفی (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزارها شامل بازی رایانه‌­ای پژوهشگر ساخته رایا پویا با الگوبرداری از نرم‌افزار بسته آموزشی شناختی (
Cog Pack)، مقیاس درجه‌­بندی کانرز فرم معلم (۱۹۶۹) و آزمون مهارت­‌های دیداری- حرکتی، ویراست سوم (TVMS-۳) بود. داده‌­ها به شیوه تحلیل کوواریانس تک متغیره و در محیط نرم‌­افزار SPSS نسخه ۲۳ تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌­های پژوهش بیانگر آن بود که آموزش رایانه‌­ای مهارت­‌های دیداری- حرکتی در بهبود مهارت­‌های دیداری- حرکتی (۰/۰۱>
P) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی مؤثر بوده و ۳۵/۴ درصد تفاوت­‌ها در نمرات پس‌­آزمون مهارت­‌های دیداری- حرکتی مربوط به آموزش رایانه­‌ای مهارت­‌های دیداری- حرکتی است (۰/۰۱>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌­های پژوهش به نظر می­‌رسد آموزش رایانه‌­ای مهارت­‌های دیداری- حرکتی یک روش درمانی کارآمد است که باعث بهبود عملکرد مهارت­‌های دیداری- حرکتی می­‌شود.

متن کامل [PDF 827 kb]   (975 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/9 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb