Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The effectiveness of computerized training of visual-motor skills on visual- motor skills children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (4) :11-23
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1195-fa.html
کرمانی علی، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی بر مهارتهای دیداری- حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (4) :11-23
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1195-fa.html
1- کارشناسیارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (2097 مشاهده)
مقدمه: یکی از اختلالهای شایع در دوران کودکی اختلال نقص توجه/ بیشفعالی است. یک زیر مجموعه مهم از این کودکان با مشکلات حرکتی از جمله مهارتهای حرکتی و هماهنگیهای حرکتی روبهرو میشوند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی بر مهارتهای دیداری- حرکتی کودکان با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مقطع ابتدایی شهر مشهد مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از مقیاس درجهبندی کانرز فرم معلم ۳۰ نفر به صورت تصادفی (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزارها شامل بازی رایانهای پژوهشگر ساخته رایا پویا با الگوبرداری از نرمافزار بسته آموزشی شناختی (Cog Pack)، مقیاس درجهبندی کانرز فرم معلم (۱۹۶۹) و آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی، ویراست سوم (TVMS-۳) بود. دادهها به شیوه تحلیل کوواریانس تک متغیره و در محیط نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی در بهبود مهارتهای دیداری- حرکتی (۰/۰۱>P) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی مؤثر بوده و ۳۵/۴ درصد تفاوتها در نمرات پسآزمون مهارتهای دیداری- حرکتی مربوط به آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی است (۰/۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی یک روش درمانی کارآمد است که باعث بهبود عملکرد مهارتهای دیداری- حرکتی میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/9 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/7/6