دوره 8، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 84-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chaboki S A, Belyad M R, Kakavand A, Tajeri B, Zam F. Developing a structural model of the relationship between sensation seeking and adolescent internet addiction: the mediating role of self-empowerment. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (4) :75-84
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1130-fa.html
چابکی سید عزیز، بلیاد محمد رضا، کاکاوند علیرضا، تاجری بیوک، زم فاطمه. تدوین مدل ساختاری رابطه هیجان خواهی با اعتیاد به اینترنت نوجوانان؛ نقش میانجی توانمندی خود. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (4) :75-84

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1130-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره، قزوین، ایران ، ar.kakavand@soc.ikiu.ac.ir
چکیده:   (2162 مشاهده)
مقدمه: تقاضای فزاینده به فناوری رایانه و نفوذ گستره اینترنت، بسیاری از افراد خصوصاً دانش‌­آموزان را با اختلال روانی و ارتباطات اجتماعی ناشی از ابتلا به اعتیاد رایانه مواجه ساخته است.
هدف: پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی توانمندی خود در رابطه با هیجان خواهی و اعتیاد به اینترنت در نوجوانان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌­آموزان مقطع متوسطه شهر کرج در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۷ بودند که از میان آن‌ها ۳۱۰ دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و پرسشنامه‌های هیجان خواهی آرنت، اعتیاد به اینترنت یانگ و سیاهه روانشناختی قدرت من (
PIES) را تکمیل نمودند. داده‌های گردآوری ‌شده از طریق همبستگی پیرسون و آزمون سوبل و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ و AMOS نسخه ۲۳ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، اثر مستقیم هیجان خواهی و توانمندی خود بر اعتیاد اینترنتی دانش‌­آموزان در سطح ۹۵ درصد اطمینان معنی‌دار بوده است (۰/۰۵>
p). همچنین نتایج بیانگر، رابطه غیرمستقیم بین هیجان خواهی و اعتیاد اینترنتی دانش‌­آموزان با میانجیگری­ توانمندی خود با ۹۵ درصد اطمینان است (۰/۰۵>p). به طور کلی نتایج الگوها نشان داد که تمام ‌مقیاس‌های پژوهش از برازش مناسب برخوردارند.
نتیجه‌‌‌گیری: درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که توجه به افزایش باور افراد در ارتباط با توانمندی من، احتمال انجام رفتارهای پرخطر را کاهش می‌دهد و به تبع آن با ایجاد بهزیستی روانشناختی از آسیب اعتیاد به اینترنت در دوران نوجوانی پیشگیری به عمل آید. بنابراین ضروری است، در فرآیند پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به نقش هیجان خواهی و توانمندی خود توجه نمود.
متن کامل [PDF 558 kb]   (1244 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/19 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb