دوره 8، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 94-85 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani Firouzabadi B S, Dehghani Firouzabadi M H, Mirhosseini H, Sadeghpoor Moradi Z. The effect of neurotherapy on the rate of learning disabilities in primary school students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (4) :85-94
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1061-fa.html
دهقانی فیروزآبادی بتول السادات، دهقانی فیروزآبادی محمدحسین، میرحسینی حمید، صادق پور مرادی زهره. اثربخشی نوروتراپی بر میزان اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (4) :85-94

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1061-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، b.dehghani11@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- استادیار، مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (2210 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری از جمله مشکلات شایع در بین کودکان است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن آسیب جدی به زندگی حال و آینده کودک وارد می­کند.
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر نوروتراپی بر میزان مشکلات یادگیری در دانشآموزان مبتلا به این اختلال بود.
روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه­‌ی کودکان مراجعه­ کننده اختلال یادگیری در سال ۱۳۹۶ که به کلینیک امام حسین (ع) وابسته به آموزش و پرورش استان یزد بودند، که از بین آن­ها ۲۳ نفر از دانش‌­آموزان با استفاده از روش نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب شدند. بیماران طی ۱۰ جلسه تحت درمان نوروتراپی قرار گرفتند. ابزارهای به­‌کار رفته در تحقیق شامل پرسشنامه‌ی اختلال یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (۲۰۱۱) و همچنین الکتروآنسفالوگرافی کمی بود. تحلیل داده‌­ها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوجی) و با استفاده از نرم‌­افزار آماری
SPSS نسخه­‌ی ۲۰ انجام شد.
یافته­‌ها: یافته‌­ها نشان داد که نوروتراپی بر کاهش میانگین نمره کل اختلالات یادگیری با توجه به سطح معنی­‌داری آزمون
t زوجی (۰/۰۵p) از ۰/۰۵ کمتر است از این رو می­‌توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان تفاوت بین متغیر اختلالات خواندن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و ریاضی دانش‌­آموزان در پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون دارای تفاوت معنادار است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، نوروتراپی می‌تواند به‌ عنوان یک روش درمانی در اختلال خواندن، مشکلات مربوط به شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و مشکل ریاضی و در نهایت باعث بهبود اختلالات یادگیری شود.
متن کامل [PDF 397 kb]   (822 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/30 | پذیرش: 1400/5/26 | انتشار: 1400/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb