Dehghani Firouzabadi B S, Dehghani Firouzabadi M H, Mirhosseini H, Sadeghpoor Moradi Z. The effect of neurotherapy on the rate of learning disabilities in primary school students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (4) :85-94
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1061-fa.html
دهقانی فیروزآبادی بتول السادات، دهقانی فیروزآبادی محمدحسین، میرحسینی حمید، صادق پور مرادی زهره. اثربخشی نوروتراپی بر میزان اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (4) :85-94
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1061-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، b.dehghani11@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- استادیار، مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده: (2682 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری از جمله مشکلات شایع در بین کودکان است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن آسیب جدی به زندگی حال و آینده کودک وارد میکند.
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر نوروتراپی بر میزان مشکلات یادگیری در دانشآموزان مبتلا به این اختلال بود.
روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی کودکان مراجعه کننده اختلال یادگیری در سال ۱۳۹۶ که به کلینیک امام حسین (ع) وابسته به آموزش و پرورش استان یزد بودند، که از بین آنها ۲۳ نفر از دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بیماران طی ۱۰ جلسه تحت درمان نوروتراپی قرار گرفتند. ابزارهای بهکار رفته در تحقیق شامل پرسشنامهی اختلال یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (۲۰۱۱) و همچنین الکتروآنسفالوگرافی کمی بود. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوجی) و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی ۲۰ انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که نوروتراپی بر کاهش میانگین نمره کل اختلالات یادگیری با توجه به سطح معنیداری آزمون t زوجی (۰/۰۵≤p) از ۰/۰۵ کمتر است از این رو میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان تفاوت بین متغیر اختلالات خواندن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و ریاضی دانشآموزان در پیشآزمون- پسآزمون دارای تفاوت معنادار است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، نوروتراپی میتواند به عنوان یک روش درمانی در اختلال خواندن، مشکلات مربوط به شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و مشکل ریاضی و در نهایت باعث بهبود اختلالات یادگیری شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/30 | پذیرش: 1400/5/26 | انتشار: 1400/7/6