Aghajani S, Abedi S, Hoseyni A. Comparison of the effectiveness of play therapy and laughter therapy in Catarria (laughter yoga) on generalized anxiety in children aged 6-12 years. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (1) :74-87
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1039-fa.html
آقاجانی سیف الله، عابدی سمیه، حسینی اعظم. مقایسه اثربخشی دو روش بازی درمانی و خنده درمانی کاتاریا (یوگای خنده) بر اضطراب تعمیم یافته کودکان 12-6 سال. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (1) :74-87
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1039-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، s.abedi@uma.ac.ir
3- کارشناس روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده: (3541 مشاهده)
مقدمه: اضطراب در کودکان به دلیل عدم رشد شناختی دیر تشخیص داده میشود و بر عملکردهای اجتماعی، تحصیلی، عاطفی تأثیر گذاشته و در صورت عدم درمان به موقع بر مراحل دیگر زندگی اثر میگذارد.
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازی درمانی و خنده درمانی بر اضطراب کودکان بود.
روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کودکان ۶ تا ۱۲ ساله مراجعه کننده به کلینیکهای روان شناسی و روانپزشکی شهرستان شاهرود در سال ۱۳۹۸ بودند که تشخیص اضطراب تعمیم یافته دریافت نمودند. ۴۵ نفر به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در سه گروه بازی درمانی، خنده درمانی و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) بود. همچنین برای تحلیل آماری از نرم افزار ۲۲ spss و روش تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نمرات اضطراب نشان داد که در سطح معنیداری ۰/۰۱ تفاوت معنیدار بین سه گروه وجود دارد. (۱۶/۷۰=F). آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد که بین بازی درمانی و خنده درمانی تفاوت معنیدار در کاهش اضطراب وجود ندارد، در حالی که بین گروه کنترل با خنده درمانی (۱۴/۱۳) و نیز با بازی درمانی (۱۸/۴۰) تفاوت معنیدار در سطح ۰/۰۰۱ وجود دارد ؛یعنی خنده درمانی و بازی درمانی در گروههای آزمایش باعث کاهش اضطراب شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان اضطراب مشاهده نشده است.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی و خنده درمانی، اضطراب تعمیم یافته کودکان را کاهش میدهد؛ ولی بین میزان اثربخشی دو روش درمانی فوق تفاوتی وجود ندارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/11 | پذیرش: 1399/11/28 | انتشار: 1400/1/21