@article{ author = {HosseiniKolkoo, Seyed Hasan and Shahbazi, Mehdi and Tahmasebi, Shahzad and Bagherzadeh, Fazlolah}, title = {The effect of motor and computer games on attention and social communications of male students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder 10-12 years}, abstract ={Introduction: Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, in addition to attention deficit hyperactivity disorder and alertness problems, show the the lowest level of social activity and they have more trouble finding and keeping friends. Aim: The aim of this study was to investigate the effect of motor and computer games on the attention and social communications of male students with attention deficit hyperactivity disorder aged 10-12 years. Method: The statistical population of the present study was all elementary male students aged 10-12 years with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder in District 4 of Tehran in 2021 and 36 of them were purposefully and accessibly selected. Motor and computer games were performed in 8 weeks and in each session in 3 sessions of 60 minutes. The Connors questionnaire of the parents' version and the Zebov questionnaire were filled out by the parents in the pre-test and post-test. Repeated measure analysis and paired t-test were used to analyze the data using SPSS software version 23. Results: Motor and computer games had a significant positive effect on attention and social communication; also, motor and computer games have a significant positive effect on the perceptual-motor skills of male inactive students (P≤0.05), but there was no significant difference between the effects of these two interventions on any of the research variables (P≥0.05). Conclusion: Motor and computer games improve attention and social communications in children with attention deficit / hyperactivity disorder; therefore, it is recommended that these games be used to help children with attention deficit / hyperactivity disorder.}, Keywords = {Motion games, Computer games, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Attention, Social communications}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {1-15}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر بازی‌های حرکتی و رایانه‌ای بر توجه و روابط اجتماعی دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی 12-10 سال}, abstract_fa ={مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی علاوه بر مشکلات عملکرد توجه و هوشیاری، پایین‌ترین سطح فعالیت اجتماعی را نشان می­دهند و مشکلات بیشتری در دوستیابی و حفظ آن دارند. هدف: هدف از تحقیق حاضر تأثیر بازی‌های حرکتی و رایانه‌ای بر توجه و روابط اجتماعی دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی ۱۲-۱۰ سال بود. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش ­آموزان پسر ابتدایی ۱۲-۱۰ سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­ فعالی منطقه ۴ تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. از میان آن‌ها تعداد ۳۶ نفر به‌صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. بازی‌های حرکتی و رایانه‌ای در ۸ هفته و هر هفته در ۳ جلسه ۶۰ دقیقه‌ای صورت پذیرفت. پرسشنامه کانرز نسخه والدین و پرسشنامه زبوف در پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط والدین پر شد. از تحلیل واریانس مرکب و از آزمون تی همبسته جهت تحلیل داده­ ها و با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه ۲۳ استفاده شد. یافته­ ها: بازی­های حرکتی و رایانه­ای تأثیر مثبت معنی ­داری بر توجه و ارتباط اجتماعی داشتند (P≤۰/۰۵)؛ اما بین تأثیر این دو مداخله بر هیچ یک از متغیرهای تحقیق تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (P≥۰/۰۵). نتیجه­ گیری: بازی­های حرکتی و رایانه­ ای موجب بهبود توجه و روابط اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی می­شود؛ بنابراین پیشنهاد می­شود از این بازی­ها برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی استفاده شود.  }, keywords_fa = {بازی‌های حرکتی, بازی­‌های رایانه­‌ای, نقص توجه/ بیش­‌فعالی, توجه, روابط اجتماعی}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.1}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1395-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1395-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {QaderiBagajan, Kaveh and Eskandari, Hossein and Borjali, Ahmad and Sohrabi, Faramarz and Soleimani, Mehdi and Ziegler, Matthias}, title = {A comparative study of suicidal and self-harm behaviors and the guilt and shame proneness among individuals with the "Dark Tetrad Personality Traits" and the "Vulnerable Dark Triad": A cross-sectional study}, abstract ={Introduction: Suicidal and self-harm behaviors are among the topics that have long been considered by clinical psychologists. Aim: The present study aimed to compare suicidal and self-harm behaviors and the guilt and shame proneness among individuals with the "dark tetrad personality traits" and the "vulnerable dark triad" Method: The present cross-sectional study is a type of structural equation modeling that has been conducted using a large sample. The statistical population in the "general population" consists of all young people aged 18-40 in Tehran. The "clinical population" also included all people with suicidal and self-harm behaviors of the same age range. A total of 1876 people were included in the present analysis among which 1696 individuals were selected for the general population using online surveys and 180 ones in purposive sampling for the clinical population from psychiatric hospitals, and prisons located in Tehran. The research tools in the present study included the Short Dark Tetrad (SD4), Scales for vulnerable dark personality traits, the Guilt and Shame Proneness Scale (GASP), the Self-Harm Inventory (SHI) and Suicidal Behaviors Questionnaire-Revised (SBQ-R). Data were analyzed by SPSS-26 and AMOS-24 using a comparison of path coefficients and invariance Testing. Results: The findings indicated that only a statistically significant difference observed between the dark tetrad of personality traits and the vulnerable dark triad was self-harm behaviors (not Suicidal Behaviors) (P<0.001, t=6.603, ∆β=0.13). Also, people with vulnerable dark triad possessed more pathological shame (P<0.001, t=7.346, ∆β=0.21) compared to those with dark tetrad of personality traits. Conclusion: It can be concluded that the vulnerable dark triad (Factor 2 psychopathy, vulnerable narcissism and BPD) is associated with an increasingly greater risk of self-harm behaviors and pathological shame compared to a dark tetrad of personality (Sadism, Psychopathy, Machiavellianism and Narcissism).}, Keywords = {Dark tetrad of personality traits, Vulnerable dark triad, Guilt and shame proneness, Suicide, Self-harming behaviors}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {16-32}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه‌ی رفتارهای خودکشی گرایانه، رفتارهای خودآسیب رسان و ظرفیت شرم و احساس گناه در میان افراد با «صفات چهارگانه تاریک شخصیت» و افراد با «سه‌گانه آسیب‌پذیر شخصیت»؛ یک مطالعه مقطعی}, abstract_fa ={مقدمه: رفتارهای خودآسیب رسان و خودکشی گرایانه و ظرفیت شرم و احساس گناه از جمله موضوعاتی هستند که از دیرباز مورد توجه روانشناسان بالینی بوده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه­‌ی رفتارهای خودکشی گرایانه، رفتارهای خودآسیب رسان و ظرفیت شرم و احساس گناه در میان افراد با «صفات چهارگانه تاریک شخصیت» و افراد با «سه‌گانه آسیب­‌پذیر تاریک شخصیت» انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات معادلات ساختاری است. جامعه آماری در بخش «جمعیت عمومی» شامل کلیه جوانان ۱۸ تا ۴۰ ساله شهر تهران و در بخش «بالینی» نیز شامل کلیه افراد دارای رفتارهای خودکشی گرایانه و خودآسیب رسان در همان بازه سنی بود، در بخش عمومی با استفاده از روش نمونه­‌گیری آنلاین ۱۶۹۶ نفر و در بخش بالینی نیز به شکل حضوری از میان بیمارستان­‌های روانپزشکی و زندان­‌های شهر تهران ۱۸۰ نفر و مجموعاً اطلاعات ۱۸۷۶ نفر جمع­‌آوری و در تحلیل وارد شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس چهارگانه کوتاه شخصیت (SD-۴)، مقیاس‌­های سه­‌گانه صفات آسیب­‌پذیر تاریک شخصیت، مقیاس ظرفیت تجربه­‌ی احساس گناه و شرم (GASP)، پرسشنامه خودآسیب زنی (SHI) و پرسشنامه رفتارهای خودکشی- تجدیدنظر شده (SBQ-R) بود. داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم‌­افزارهای SPSS نسخه ۲۶ و AMOS نسخه ۲۴ و با استفاده از مقایسه ضرایب مسیر و آزمون تغییر ناپذیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته­‌ها نشان داد که به لحاظ آماری تفاوت معنادار بین صفات تاریک شخصیت و سه‌­گانه­‌ی آسیب­‌پذیر تاریک شخصیت بر رفتارهای خودآسیب رسان (P<۰/۰۰۱, t=۶/۶۰۳, ∆β=۰/۱۳) و (نه خودکشی) وجود داشت و همچنین افراد با سه­‌گانه‌­ی آسیب­‌پذیر تاریک شخصیت شرم بیمارگونه بیشتری (P<۰/۰۰۱, t=۷/۳۴۶, ∆β=۰/۲۱) از افراد با صفات تاریک شخصیت داشتند. نتیجه‌گیری: می­‌توان نتیجه گرفت که صفات سه­‌گانه آسیب­‌پذیر تاریک شخصیت (فاکتور دو جامعه ستیزی، خودشیفتگی آسیب‌پذیر و اختلال شخصیت مرزی) در مقایسه با صفات چهارگانه تاریک (سادیسم، جامعه ستیزی، ماکیاولیانیسم و خودشیفتگی) با خطر بیشتر گرایش به رفتارهای خودآسیب رسان و تجربه شرم بیمارگونه همراه است.  }, keywords_fa = {صفات چهارگانه تاریک شخصیت, سه­‌گانه آسیب­‌پذیر تاریک شخصیت, ظرفیت شرم و احساس گناه, خودکشی, رفتار خودآسیب رسان}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.16}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1465-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1465-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {Amani, Ali and Doroudian, Ali Asghar}, title = {Investigating the psychological effects of new equipment and technologies on professional athletes}, abstract ={Introduction: The importance of new equipment and technologies on professional athletes has led to a greater understanding of the need for studies in this area to determine its psychological effects on athletes. Aim: The present study examines the psychological effects of new equipment and technologies on professional athletes. Method: The method of the present study was mixed. The statistical population of the research in the qualitative section included experts aware of the subject of the research who were identified as the research sample according to the purposeful selection of 12 people. Also, the statistical population of the research in a small part included professional athletes in Tehran in 2021, which according to the available selection, 200 people were identified as the research sample. The collection tools included a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. The statistical method used in the qualitative part included the coding method. The coding performed in this research was done in three sections of open, axial and selective coding. SPSS software version 20 was used for quantitative data analysis. Results: The results showed that the psychological effects of new equipment and technologies on professional athletes were identified in four categories: motivational, mental, behavioral, and interpersonal. The results indicate that behavioral effects (X=3.33) and mental effects (X=4.05) are higher than the average level, indicating the strong effects on professional athletes. Conclusion: According to the results, new equipment and technologies can affect athletes in individual, behavioral and mental areas.}, Keywords = {Psychology, Technology, Athletes}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {33-44}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی آثار روانشناختی تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید بر ورزشکاران حرفه‌ای}, abstract_fa ={مقدمه: اهمیت کارکردهای تجهیزات و تکنولوژی­‌های جدید بر ورزشکاران حرفه­‌ای سبب گردیده است تا نیاز به انجام مطالعات در این حوزه بیش از پیش درک گردد تا بتوان آثار روانشناختی آن بر ورزشکاران مشخص گردد. هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی آثار روانشناختی تجهیزات و تکنولوژی­‌های جدید بر ورزشکاران حرفه­‌ای انجام گردید. روش: روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر حسب انتخاب هدفمند تعداد ۱۲ نفر به عنوان نمونه پژوهش مشخص گردیدند. همچنین جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل ورزشکاران حرفه‌­ای شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بودند که بر حسب انتخاب در دسترس تعداد ۲۰۰ نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار گردآوری شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. روش آماری مورد استفاده در بخش کیفی شامل روش کدگذاری بود. کدگذاری انجام شده در این پژوهش در سه بخش کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­‌های کمی از نرم­‌افزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد. یافته‌­ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که آثار روانشناختی تجهیزات و تکنولوژی­‌های جدید بر ورزشکاران حرفه­‌ای در چهار دسته انگیزشی، ذهنی، رفتاری و بین فردی مشخص شدند. مطابق با نتایج فوق مشخص گردید که در میان آثار شناسایی شده آثار رفتاری (۳/۳۳=میانگین) و آثار ذهنی (۴/۰۵=میانگین) بالاتر از سطح میانگین می­‌باشند که نشان­‌دهنده تأثیرگذاری شدید این آثار بر ورزشکاران حرفه‌­ای است. نتیجه‌­گیری: با توجه به نتایج می‌توان چنین اعلام داشت که تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید می‌تواند آثاری در حوزه‌های فردی، رفتاری و ذهنی بر ورزشکاران داشته باشد.}, keywords_fa = {روانشناختی, تکنولوژی, ورزشکاران}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.33}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1320-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1320-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {Mohammadi, Sediqh and Valiee, Sina and Oliaei, Nazila and Nouri, Bij}, title = {The effect of the motivational interview on temptation and recurrence of Buprenorphine-treated patients}, abstract ={Introduction: Drug abuse is one of the global problems and despite the effectiveness of treatment methods, it often recurs over time. Aim: The aim of this study was to investigate the effect of motivational interviews on temptation and relapse in patients treated with Buprenorphine referred to addiction treatment clinics. Method: The research was applied and quasi-experimental with pretest-posttest and control group, the study population was patients treated with Buprenorphine who were referred to addiction treatment clinics in Marivan in 2020. In this study, 42 people were selected by random sampling method and assigned to two groups of 21 intervention and control. Data collection tools included a substance use temptation questionnaire after withdrawal, a return prediction questionnaire along laboratory tests. Data were analyzed using STATA-12 and SPSS-25 using descriptive and inferential statistical tests of Wilcoxon, Man Whitney and Pearson's chi-squared test. Results: The results showed that intervention and control groups were statistically homogeneous. Before the intervention, the mean score of temptation was 74.42±11.31 and recurrence was 121.80±7.80. After the intervention, the mean score of temptation was reduced to (51.33±9.15) and recurrence of consumption was reduced to (108.76±10.62); therefore, there was a statistically significant difference between intervention and control groups (p<0.001). Conclusion: The results showed that motivational interview was effective on the rate of temptation and recurrence of patients. Therefore, designing and using motivational interviews is recommended for caregivers in the psychiatric and addiction wards along with other addiction therapies.}, Keywords = {Addiction, Temptation, Recurrence, Quit drugs, Motivational interview}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {45-56}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر مصاحبه انگیزشی بر وسوسه و عود مصرف بیماران تحت درمان با بوپرنورفین}, abstract_fa ={مقدمه: سوءمصرف مواد مخدر یکی از معضلات جهانی است و با وجود اثربخشی روش‌های ﺩﺭﻣﺎنی با گذشت زمان اغلب عودﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪﺩی ﺍﺯ ﺳﻮی ﺑﺮخی ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﺗﺠﺮﺑﻪ می­‌شود. هدف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر مصاحبه انگیزشی بر وسوسه و عود مصرف بیماران تحت درمان با بوپرنورفین مراجعه کننده به کلینیک‌های ترک اعتیاد بود. روش: نوع پژوهش کاربردی و به صورت نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود­، جامعه مورد مطالعه بیماران تحت درمان با بوپرنورفین مراجعه‌کننده به کلینیک‌های ترک اعتیاد شهرستان مریوان در سال ۱۳۹۹ بودند. در این مطالعه با روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد ۴۲ نفر انتخاب شدند و به دو گروه ۲۱ نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری داده­‌ها شامل پرسشنامه وسوسه مصرف مواد پس از ترک، پرسشنامه پیش‌بینی بازگشت به همراه آزمون‌های آزمایشگاهی بودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار STATA نسخه ۱۲ و SPSS نسخه ۲۵ و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی آزمون‌های ویلکاکسون، من ویتنی و کای دو پیرسون مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌­ها: نتایج یافته‌ها نشان داد که گروه‌های مداخله و کنترل از لحاظ آماری همگن بودند. قبل از مداخله میانگین نمره‌ی وسوسه برابر ۱۱/۳۱±۷۴/۴۲ و عود مصرف برابر ۷/۸۰±۱۲۱/۸۰ بود که پس از مداخله میانگین نمره‌ی وسوسه به ۹/۱۵±۵۱/۳۳ و عود مصرف به ۱۰/۶۲±۱۰۸/۷۶ کاهش‌یافته بود؛ بنابراین بین گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۰۱<p). نتیجه­‌گیری: یافته‌ها نشان داد مصاحبه انگیزشی بر میزان وسوسه و عود بیماران مؤثر بود؛ بنابراین طراحی و استفاده از مصاحبه انگیزشی برای ارائه‌دهندگان مراقبت در بخش‌های روان و ترک اعتیاد در کنار سایر درمان‌های ترک اعتیاد توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {اعتیاد, وسوسه, عود, ترک مواد, مصاحبه انگیزشی}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.45}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1299-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1299-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {Sammehr, Vahid and FarshbafManisefat, Farnaz and Khademi, Ali and Shabani, Rahim}, title = {A comparative analysis of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and hypnotherapy on improving emotional regulation and communication skills of adolescents with oppositional defiant disorder}, abstract ={Introduction: Oppositional Defiant Disorder (ODD) is one of the crucial disorders in childhood and adolescence which is externalizing spectrum disorders. Aim: The purpose of this study was to investigate of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and hypnotherapy on improving emotional regulation and communication skills of adolescents with oppositional defiant disorder. Method: This research has been executed in context of a clinical trial plan with pre-test and post-test and one-month follow up period. Among the students with oppositional defiant disorder of junior school in Urmia city who were studying in the (school) year 2020- 2021 that 51 people were purposefully selected and placed randomly in three groups (17 people for cognitive-behavioral therapy, 17 people for hypnotherapy and 17 people for control) with the assistance of schools’ teachers and principals, parents and utilizing diagnostic interviews and also supplying the inclusion criteria in research. Then cognitive- behavioral therapy and hypnotherapy group has intervened based on intervention stranded protocols but members of the control group did not receive any intervention. After the end of a month, a follow-up test was performed and the research scales were used again. Tools of this research included: Child Behavioral Checklist (CBCL), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and the communication skills inventory. SPSS-22 software and repeated measures analysis of variance were used to analyze the data. Results: The results of this research indicated that both cognitive-behavioral therapy and hypnotherapy improve communication (F=1.53, P>0.224) and adaptive emotion regulation skills (F=2.45, P>0.575) and reduction of maladaptive emotion regulation skills (F=2.56, P>0.127) were equally affected and there was no significant difference between them. Conclusion: The results of this study signify that both hypnotherapy and cognitive- behavioral therapy can be effective equally in improving emotion regulation and communication skills and these investigations can be used to cope with adolescents with oppositional defiant disorder.}, Keywords = {Cognitive-behavioral therapy, Oppositional defiant disorder, Adolescents, Emotion regulation, Communication skills}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {57-72}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر بهبود مهارت‌های تنظیم هیجانی و مهارت‌های ارتباطی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای}, abstract_fa ={مقدمه: اختلال نافرمانی مقابله‌­ای یکی از مهم‌ترین اختلالات دوران کودکی و نوجوانی است که از طیف اختلالات رفتار ایذایی و برونی­‌ساز می‌­باشد. هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی مقایسه‌­ای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر بهبود مهارت­‌های تنظیم هیجانی و مهارت­‌های ارتباطی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌­ای بود. روش: این پژوهش در قالب طرح کارآزمایی بالینی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و دوره پیگیری یک ماهه اجرا شد. از میان دانش‌­آموزان مقطع دبیرستان شهرستان ارومیه، با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله­‌ای که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بودند، ۵۱ نفر به شکل هدفمند و با کمک مدیران و معلمان مدارس، والدین و استفاده از مصاحبه تشخیصی و همچنین معیارهای ورود انتخاب و در سه گروه (۱۷ نفر درمان شناختی رفتاری، ۱۷ نفر هیپنوتراپی و ۱۷ نفر کنترل) به شکل تصادفی جایگذاری شدند. سپس گروه شناختی رفتاری هیپنوتراپی براساس پروتکل­‌های استاندارد مداخله‌­ای تحت مداخله قرار گرفته، اعضای کنترل مداخله‌­ای دریافت نکردند و پس از پایان یک ماه آزمون پیگیری به عمل آمد و مقیاس‌های پژوهش مجدداً استفاده شد. ابزارهای این پژوهش شامل: سیاهه رفتاری نسخه والدین (CBCL)، پرسشنامه­‌ی تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه مهارت­‌های ارتباطی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از نرم­‌افزار SPSSنسخه ۲۲ و آزمون تحلیل واریانس اندازه‌­گیری مکرر استفاده شد. یافته­‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که هر دو درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی در بهبود مهارت­‌های ارتباطی (۰/۲۲۴>P، ۱/۵۳=F)، مهارت­‌های سازگارانه تنظیم هیجان (۰/۵۷۵>P، ۲/۴۵=F) و کاهش مهارت­‌های ناسازگارانه تنظیم هیجان (۰/۱۲۷>P، ۲/۵۶=F) به یک میزان مؤثر واقع شده‌اند و تفاوت معناداری بین آن­‌ها وجود نداشت. نتیجه­‌گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که درمان هیپنوتراپی و درمان شناختی رفتاری به یک اندازه می‌توانند در بهبود مهارت­‌های تنظیم هیجان و مهارت­‌های ارتباطی مؤثر عمل کنند و می­‌توان در کار با نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله­‌ای از این مداخلات سود جست.}, keywords_fa = {درمان شناختی- رفتاری, اختلال نافرمانی مقابله‌ای, نوجوان, تنظیم هیجان, مهارت ارتباطی}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.57}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1336-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1336-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {Raiisi, Fatemeh and Riyassi, Mi}, title = {Predicting the rate of procrastination of university students based on internet addiction and metaphorical perception of time during the Corona virus outbreak}, abstract ={Introduction: The spread of Corona virus outbreak has changed peoples lifestyles, and due to the nature of unlimited Internet usage in this era, the perception of time has also been changed and has caused a kind of procrastination in university students. Aim: The aim of this study was to investigate the relationship between internet addiction and metaphorical perception of time with students procrastination during the Corona virus outbreak. Method: The method of this study was descriptive-correlational. The statistical population included all students in Tehran and Mashhad during the outbreak of Corona virus in 2021. To do this, 250 students were voluntarily asked via Instagram to complete Time Perception Metaphorical Questionnaire of Raiisi and Moghadasin (2020), Young Internet Addiction Questionnaire (1996) and Tuckman Procrastination Scale (1991). The statistical method was Pearson correlation and multivariate regression analysis. Data were then analyzed by using SPSS-22. Results: The results indicated that Internet addiction and metaphorical perception of time during Corona virus outbreak are related to the level of students procrastination at this time (P<0.05). Also, internet addiction and metaphorical perception of time can predict 17.8% and 14.6% of procrastination, respectively. Conclusion: To conclude, it can be said that the rate of students procrastination is predictable based on internet addiction and metaphorical understanding of time during the outbreak of the Corona virus. It is suggested that researchers pay more attention to cognitive factors such as metaphorical perception of time and behavioral factors such as internet addiction in their studies on procrastination in this period.}, Keywords = {Internet addiction, Metaphorical perception of time, Procrastination, Corona virus outbreak, Students}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {73-83}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {پیش‌بینی میزان اهمال‌کاری دانشجویان براساس اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان در دوران شیوع ویروس کرونا}, abstract_fa ={مقدمه: شیوع کرونا سبک زندگی افراد را تغییر داده است و به دلیل ماهیت اینترنتی شدن در این دوران، درک زمان نیز دستخوش تغییر شده است و نوعی اهمال‌کاری را در دانشجویان به ارمغان آورده است. هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان با اهمال‌کاری دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا بود. روش: روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شهر تهران و مشهد در دوران شیوع ویروس کرونا در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. بدین منظور از ۲۵۰ دانشجو از طریق اینستاگرام به‌صورت داوطلبانه خواسته شد تا پرسشنامه درک استعاری زمان رئیسی و مقدسین (۲۰۲۰)، اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۶) و اهمال‌کاری تاکمن (۱۹۹۱) را تکمیل کنند. روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره بود. سپس داده‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان در دوران شیوع ویروس با میزان اهمال‌کاری دانشجویان در این زمان ارتباط دارند (۰/۰۵<P). همچنین اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان به ترتیب ۱۷/۸ و ۱۴/۶ درصد می‌توانند اهمال‌کاری را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: در نتیجه می‌توان گفت که میزان اهمال‌کاری دانشجویان براساس اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان در دوران شیوع ویروس کرونا قابل پیش‌بینی است. پیشنهاد می‌شود محققان و پژوهشگران در مطالعات خود در زمینه اهمال‌کاری در این دوران، به عوامل شناختی مانند درک استعاری زمان و عوامل رفتاری مانند اعتیاد به اینترنت توجه بیشتری داشته باشند}, keywords_fa = {اعتیاد به اینترنت, درک استعاری زمان, اهمال‌کاری, دوران شیوع ویروس کرونا, دانشجویان}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.73}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1378-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1378-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {Nikbakhsh, Reza and KhajehAflatonMofrad, Sedigheh and Fathizadan, Azam}, title = {The effect of passion for physical activity on the psychological well-being of sports facilities participants}, abstract ={Introduction: In recent years, exercise and physical activity have become common, and given sports psychology development, the desire for physical activity plays a vital role in influencing peoples mental health. Aim: This study is conducted to examine the effect of passion for physical activity on the psychological well-being of sports facilities participants. Method: The method is descriptive-correlation based on structural equation modeling. The population was all participants in sports facilities of Tehran, District 15, in 2021. The sample size was determined by Gpower 3.1, and 348 people were selected by the simple random sampling method. In order to collect data, the Passion for Physical Activity Scale (Vallerand et al., 2003), Satisfaction with Life Scale (Bails et al. 1998), Self-neglect and Physical Injury Experience Scale (Louis et al., 2016) were used. Statistical analysis was conducted by structural equations modeling with SPSS-24 and Smart PLS-3. Results: The results of structural equation modeling showed that obsessive (p=0.001) and harmonious (p=0.003) passions have a significant negative and positive effect on self-neglect. Also, obsessive passion has a significant positive effect on satisfaction with life, and obsessive passion has a significant positive effect on workout injury (p=0.001). Finally, self-neglect has a significant negative effect on satisfaction with life (p=0.001), but no significant effect was observed on the workout injury (p=0.204). Conclusion: The results show that obsessive and harmonious passions negatively and positively affect psychological well-being. Managers and officials should develop sports activities in intervention strategies to improve satisfaction and psychological well-being.}, Keywords = {Passion, Physical activity, Psychological well-being, Fitness centers}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {84-94}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر اشتیاق به فعالیت بدنی بر بهزیستی روانشناختی افراد شرکت‌کننده در اماکن ورزشی}, abstract_fa ={مقدمه: در سال‌های اخیر ورزش و فعالیت بدنی به یک گرایش رایج تبدیل شده است که با ترویج روانشناسی ورزش، اشتیاق به فعالیت بدنی نقش مهمی در تأثیرگذاری بر جنبه ذهنی افراد ایفا می‌کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر اشتیاق به فعالیت بدنی بر بهزیستی ‎روانشناختی افراد شرکت‌کننده در اماکن ورزشی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی، مبتنی بر مدل­‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمام افراد شرکت‌کننده در اماکن ورزشی منطقه ۱۵ شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ بود که براساس تعیین حجم نمونه نرم‌­افزار جی ‎پاور نسخه ۳/۱ تعداد ۳۴۸ نفر با روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه­ اشتیاق به فعالیت بدنی (والرند و همکاران، ۲۰۰۳)، رضایت از زندگی بالیس و همکاران (۱۹۹۸)، غفلت از خود و تجربه آسیب فیزیکی لوئیس و همکاران (۲۰۱۶) برای جمع‎آوری داده‌ها استفاده شد. از روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۴ و۳ Smart PLS جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد اشتیاق سازگار (۰/۰۰۱=p) و اشتیاق افراطی (۰/۰۰۳=p) بر غفلت از خود به ترتیب تأثیر منفی و مثبت معنادار دارد. همچنین، اشتیاق سازگار بر رضایت از زندگی و اشتیاق افراطی بر آسیب در حین تمرین تأثیر مثبت و معنادار دارد (۰/۰۰۱=p). نهایتاً غفلت از خود بر رضایت ‎از زندگی تأثیر منفی معنادار دارد (۰/۰۰۱=p)؛ اما بر آسیب در حین تمرین تأثیری ندارد (۰/۲۰۴=p). نتیجه­‌گیری: نتایج نشان‎ داد اشتیاق ‎سازگار تأثیر مثبت و اشتیاق ‎ناسازگار تأثیر منفی بر روی بهزیستی‎ روانشناختی دارند. لازم است برنامه‌هایی توسط مدیران امر توسعه داده شود که از فعالیت‌های ورزشی در استراتژی‌های مداخله با شهروندان در جهت بهبود رضایت و بهزیستی‎ روانشناختی استفاده کنند.}, keywords_fa = {اشتیاق, فعالیت ­بدنی, بهزیستی روانشناختی, مراکز ورزشی}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.84}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1369-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1369-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {Ghorbani, Vajiheh and Mohammadpour, Mohsen and Foroughi, Ali Akbar and Moheban, Fatemeh and Derakhshani, Mehdi and Soltanabadi, Samane}, title = {A review of the psychometric properties of the persian version of the short revised compassionate love for humanity scale}, abstract ={Introduction: Compassionate love can involve suitable social behaviors such as protection. The compassionate love scale relative to the human has been made to assess this concept. Aim: The current study was performed to determine the psychometric properties of the revised short Persian version of the compassionate love scale relative to humans in Iranian society. Method: The plan of the research is descriptive-correlational. The studied population includes all persons of Kermanshah city above 18-year old in 2021, who participate in this research online. In this study, 510 people were addressed by an available sampling method. The Cognitive and Affective Mindfulness Scale-revised (CAMS-R) questionnaire of Feldman et al. was utilized for convergent validity and Fear of Compassion to others (Gilbert et al.) for divergent validity. The internal consistency method was used to analyze data using Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis (CFA) for structural validity with the help of SPSS-25 and Lisrel-8.8. Results: The Cronbach's alpha coefficient obtained 8.87 for the total scale. The compassionate love for humanity scale (CLS-H-SF) showed the positive and significant correlation with CAMS-R of 139 and negative one that fear of compassion to others was -126 (P>0.005). Also, the results of CFA showed that the single-factor structure has the suitable fitting in the studied population. Conclusion: Validity of the revised short Persian version of the compassionate love scale relative to humans in Iranian society was confirmed. Researchers and mental health professionals can use this tool as a brief tool to evaluate compassionate love in the research and therapeutic interventions.}, Keywords = {Compassionate love, Confirmatory factor analysis, Reliability, Validity}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {95-105}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی کوتاه تجدیدنظر شده مقیاس عشق شفقت‌آمیز نسبت به بشریت}, abstract_fa ={مقدمه: عشق شفقت­‌آمیز می­‌تواند در رفتارهای اجتماعی مناسب نظیر حمایت دخیل باشد. مقیاس عشق شفقت‌­آمیز نسبت به بشریت برای سنجش این مفهوم ساخته شده است. هدف: مطالعه فعلی با هدف تعیین ویژگی­‌های روانسنجی نسخه فارسی کوتاه تجدیدنظر شده مقیاس عشق شفقت­‌آمیز نسبت به بشریت در جمعیت ایرانی انجام شد. روش: طرح این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی افراد بالای ۱۸ سال در شهر کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ بود که به صورت آنلاین در پژوهش حاضر شرکت کردند. در این پژوهش ۵۱۰ نفر به روش نمونه‌­گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. جهت روایی همگرا از پرسشنامه ذهن­ آگاهی شناختی عاطفی تجدیدنظر شده فیلدمن و همکاران (CAMS-R) و روایی واگرا از پرسشنامه ترس از شفقت به دیگران گیلبرت و همکاران استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش همسانی درونی به شیوه آلفای کرونباخ و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۵ و Lisrel نسخه ۸/۸ استفاده شد. یافته‌ها: ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل مقیاس ۸۷/۸ بدست آمد. مقیاس کوتاه تجدیدنظر شده عشق شفقت‌آمیز نسبت به بشریت همبستگی مثبت معناداری را با مقیاس ذهن‌آگاهی شناختی عاطفی (۰/۱۳۹) تجدیدنظر شده و همبستگی منفی را با ترس از شفقت به دیگران (۰/۱۲۶-) نشان داد (۰/۰۰۵<p). همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار تک عاملی از برازش مناسبی در جمعیت مورد مطالعه برخوردار است. نتیجه‌­گیری: اعتبار و روایی نسخه فارسی کوتاه تجدیدنظر شده مقیاس عشق شفقت‌­آمیز نسبت به بشریت در جمعیت ایرانی تائید شد. پژوهشگران و متخصصان سلامت روان می‌توانند از این ابزار به عنوان ابزاری کوتاه برای ارزیابی عشق شفقت­‌آمیز در پژوهش‌ها و مداخلات درمانی استفاده کنند.}, keywords_fa = {عشق شفقت­‌آمیز, تحلیل عاملی تأییدی, پایایی, اعتبار}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.95}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1280-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1280-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {MosaviNasab, Saeedeh and Soleimani, Mehdi and Mohammadi, Abolfazl}, title = {Comparison of pathological narcissism and its dimensions in people with substance use disorders with non-clinical people}, abstract ={Introduction: Pathological narcissism is a sophisticated psychological construct that has two dimensions i.e. grandiosity and vulnerability. Substance use disorders have been related to grandiosity in the literature, but their relationship with vulnerability have not been well known Aim: The aim of this study was to compare pathological narcissism and its dimensions in people with substance use disorders with non-clinical individuals. Method: The research design was analytic-cross sectional study with ex-post facto (comparative) procedure. The statistical population included all people with substance use disorders who had referred to the addiction clinic of Roozbeh Hospital in Tehran from June to January 2019. The sample consisted of 93 people with substance use disorders and 92 people from non-clinical population who were included in the study by convenience sampling method. Both groups completed the Alcohol, Smoking, and Substance Involvement Screening Test, the Pathological Narcissism Inventory & the General Health Questionnaire (for screening in non-clinical population). Data were analyzed using two-way and one-way analysis of variances and Spearmen correlation coefficient in SPSS-24. Results: People with substance use disorders had significantly higher scores in pathological narcissism‌ and its dimensions compared to the non-clinical group (P<0.001). Spearman correlation coefficient between the variables of addiction severity and pathological narcissism (p<0.001), grandiose narcissism (p<0.001) and vulnerable narcissism (p<0.001) were significant and positive. Conclusion: The present study highlighted the importance of evaluation and treatment planning for pathological narcissism especially vulnerability domain in substance use disorders.}, Keywords = {Pathological narcissism, Substance use disorders, Grandiosity, Vulnerability}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {106-117}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه‌ی خودشیفتگی مرضی و ابعاد آن در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد با افراد غیربالینی}, abstract_fa ={مقدمه: خودشیفتگی مرضی سازه روانشناختی و پیچیده است که دو بعد آسیب­‌پذیری و بزرگمنشی را دارد. بزرگمنشی خودشیفته با اختلال مصرف مواد مرتبط است اما نقش آسیب‌پذیری در این اختلال چندان روشن نیست. هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی خودشیفتگی‌‌ مرضی و ابعاد آن در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد با افراد غیربالینی بوده است. روش: طرح پژوهش تحلیلی- مقطعی از نوع پس رویدادی (مقایسه­‌ای) بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد بود که از خرداد تا دی ماه سال ۱۳۹۷ به درمانگاه اعتیاد بیمارستان روزبه تهران مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش متشکل از ۹۳ نفر بیمار مبتلا به اختلال مصرف‌ مواد و ۹۲ نفر از جمعیت غیربالینی بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. هر دو گروه آزمون غربالگری مصرف تنباکو، الکل و مواد اعتیاد‌آور، پرسشنامه خودشیفتگی‌ مرضی و پرسشنامه سلامت عمومی (برای غربالگری جمعیت غیربالینی) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل واریانس دو راهه و یک راهه و ضریب همبستگی اسپیرمن و نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۴ استفاده شد. یافته‌ها: افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد به طور معناداری نمرات بالاتری در خودشیفتگی ‌مرضی و ابعاد آن در مقایسه با گروه غیربالینی داشتند (P<۰/۰۰۱). همبستگی مثبت معناداری بین متغیرهای شدت اعتیاد و ‌خودشیفتگی مرضی (P<۰/۰۰۱)، بزرگمنشی‌خودشیفته (P<۰/۰۰۱) و آسیب‌پذیری خودشیفته (P<۰/۰۰۱) مشاهده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، اهمیت شناسایی خودشیفتگی مرضی و بویژه بعد آسیب‌پذیر و برنامه ­ریزی درمانی مناسب برای آن توصیه می­‌شود.}, keywords_fa = {خودشیفتگی‌ مرضی, اختلال مصرف مواد, بزرگمنشی, آسیب‌پذیری}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.106}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1285-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1285-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {Rostami, Maryam and Ehteshamzade, Parvin and Asgari, Parviz and AlaviFazel, Seyed Kazem}, title = {Effectiveness of cognitive hypnotherapy on coping self-efficacy and cognitive emotion regulation components in obese women}, abstract ={Introduction: Obesity has become an epidemic on a global scale in recent decades. The effect of psychological factors on eating behaviors should be considered weight loss interventions. Aim: This study was conducted to investigate the effect of cognitive hypnotherapy on coping self-efficacy and adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation in obese women. Method: This was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design, a control group and follow-up that was conducted on obese women in Ahvaz in 2020. Forty women were selected using the convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Data collection tools were Stanford Hypnotic Susceptibility Scale, Checklist for Utilizing Life Experience, Interest & Values, Chesney et al.'s (2006), Coping Self-Efficacy Scale and Garnefski et al.'s (2001) Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. MANOVA, repeated measures ANOVA and SPSS-25 were used to analyze the data. Results: The results showed that cognitive hypnotherapy increased the participants coping self-efficacy (F=29.73, P≥0.001) and this effect continued until the follow-up period (F=6.43, P≥0.03). It did not have a significant effect on adaptive strategies, but it created a significant difference in maladaptive strategies in the follow-up despite its lack of significance in the post-test (F=4.47, P≥0.01). Conclusion: The results revealed that the use of cognitive hypnotherapy is an effective method to increase coping self-efficacy and reduce maladaptive emotion regulation strategies in women with obesity and can be used to improve the psychological problems of these people.}, Keywords = {Hypnosis, Cognitive behavioral therapy, Self efficacy, Emotional regulation, Obesity}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {118-133}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی هیپنوتراپی شناختی بر خودکارآمدی مقابله‌ای و مؤلفه‌های تنظیم شناختی هیجان زنان مبتلا به چاقی}, abstract_fa ={مقدمه: چاقی در دهه­‌های اخیر به سطح همه‌­گیر در مقیاس جهانی رسیده است. در مداخلات کاهش وزن، تأثیر عوامل روانشناختی بر رفتارهای خوردن باید مورد توجه قرار گیرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی هیپنوتراپی شناختی بر خودکارآمدی مقابله‌ای، راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در زنان مبتلا به چاقی بود. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود، که بر روی زنان چاق اهواز در سال ۱۳۹۹ انجام شد. ۴۰ نفر به روش در دسترس انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. داده‌ها با مقیاس استعداد هیپنوتیزم پذیری استنفورد (۱۹۶۲)، چک‌لیست تجارب زندگی، علائق و ارزش‌ها، پرسشنامه‌های خودکارآمدی مقابله‌­ای چسنی و همکاران (۲۰۰۶) و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۱) جمع‌آوری و با روش‌های تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر توسط نسخه ۲۵ نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که هیپنوتراپی شناختی خودکارآمدی مقابله‌ای آزمودنی‌ها را افزایش داده (F=۲۹/۷۳, P≥۰/۰۰۱) و این تأثیر تا دوره پیگیری نیز ادامه یافته است (F=۶/۴۳, P≥۰/۰۳)، در راهبردهای سازگارانه تأثیر معنی‌دار نداشت؛ اما در راهبردهای ناسازگارانه با وجود عدم معنی‌داری در پس‌آزمون، در پیگیری تفاوت معنی­‌داری ایجاد کرده است (F=۴/۴۷, P≥۰/۰۱). نتیجه‌گیری: هیپنوتراپی شناختی روشی مؤثر در افزایش خودکارآمدی مقابله‌ای و کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان زنان مبتلا به چاقی است و می‌تواند در بهبود مسائل روانشناختی این افراد به کار گرفته شود.}, keywords_fa = {هیپنوتیزم, درمان شناختی- رفتاری, خودکارآمدی, تنظیم هیجانی, چاقی}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.118}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1353-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1353-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {HashemiHashjin, Bita and Sharifi, Tayebeh and Mashhadizadeh, Shahram and Ahmadi, Rez}, title = {Evaluation of normative scores of Neuropsychological Skills Teacher Form Questionnaire of preschool children}, abstract ={Introduction: Neuropsychological skills are required to learn the prerequisite concepts of reading, writing and mathematics in the preschool period. Aim: The aim of this study was evaluation of normative scores of Neuropsychological Skills Teacher Form Questionnaire of preschool children. Method: The research method was mixed (qualitative-quantitative). Thematic analysis was used for the qualitative section and the descriptive-survey method in the quantitative section. The statistical population included all preschool children of Isfahan in the academic year of 2020-2021. After obtaining permission from the Education Organization, the researcher-made neuropsychological skills questionnaire was completed online by 410 preschool teachers selected by the two-stage cluster sampling method. Data were analyzed by exploratory factor analysis through principal component analysis and confirmatory factor analysis by SPSS-22 and AMOS-23. Results: The normative results of the participants responses to the questionnaire revealed that the raw scores ranged between 1.7 and 4, Z scores ranged between 2.24 and 1.77, t scores ranged between 27.57 and 67.89, and percentage scores were from 0.2 and 100%; furthermore, the factor loadings (p=0.476, Δx2=12.64) were equal among girls and boys. The reliability coefficients of the questionnaire estimated by Cronbach’s alpha (0.921) and split-half (0.843) were acceptable. The clinical cut-off point was 2.86, and factor loadings of all items obtained from confirmatory factor analysis were higher than 0.4 and significant (p<0.001). But the difference between the mean scores of neuropsychological skills of preschool girls and boys was not significant (p>0.05). Conclusion: The researcher-made Neuropsychological Skills Questionnaire can be used as a valid tool to assess the neuropsychological skills of preschool children.}, Keywords = {Questionnaire, Reliability, Factor analysis, Preschool children}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {134-150}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نمرات هنجار پرسشنامه مهارت‌های عصب- روانشناختی (فرم معلم) کودکان پیش‌دبستانی}, abstract_fa ={مقدمه: مفاهیم پیش‌نیاز خواندن، نوشتن و ریاضی در دوره پیش‌دبستان، نیاز به مهارت‌های عصب- روانشناختی دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نمرات هنجار پرسشنامه مهارت‌های عصب- روانشناختی (فرم معلم) کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود. بخش کیفی به روش تحلیل مضمون و بخش کمی، به روش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری تمامی کودکان پیش‌دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. طبق مجوز آموزش‌وپرورش پرسشنامه محقق ساخته مهارت‌های عصب- روانشناختی به صورت آنلاین و براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای توسط ۴۱۰ معلم پیش‌دبستانی تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی از طریق تحلیل مؤلفه‌های اصلی و تحلیل عامل تأییدی توسط نسخه ۲۲ SPSS و نسخه ۲۳ Amos تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج هنجاریابی پرسشنامه در کل نمونه به صورت نمرات خام از ۱/۷ تا ۴، نمرات Z از ۲/۲۴- تا ۱/۷۷، نمرات t از ۲۷/۵۷ تا ۶۷/۸۹ و نمرات درصدی از ۰/۲ تا ۱۰۰ درصد و بارهای عاملی (p=۰/۴۷۶, Δx۲=۱۲/۶۴) در میان دختران و پسران برابر است. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۲۱، ضریب تنصیف ۰/۸۴۳، نقطه برش بالینی ۲/۸۶ و در تحلیل عاملی تأییدی، بارهای عاملی تمامی سؤالات بالاتر از ۰/۴ و معنا‌دار بود (۰/۰۰۱>p)؛ اما تفاوت میانگین نمرات مهارت‌های عصب- روانشناختی دختران و پسران پیش‌دبستانی با یکدیگر معنادار نبود (۰/۰۵<P). نتیجه‌گیری: پرسشنامه محقق ساخته مهارت‌های عصب- روانشناختی، به عنوان ابزاری معتبر جهت سنجش مهارت‌های عصب- روانشناختی در کودکان پیش‌دبستانی قابل استفاده است.}, keywords_fa = {پرسشنامه, پایایی, تحلیل عاملی, کودکان پیش‌دبستانی}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.134}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1324-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1324-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} } @article{ author = {Dana, Amir and Rezaei, Roonak}, title = {The effectiveness of balance training on static balance and selective attention of children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder}, abstract ={Introduction: Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder is a common disorder in childhood, characterized by attention deficit, hyperactivity and impulsive behaviors. Aim: This study examines the effectiveness of balance training on static balance and selective attention in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Method: This research was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The population was all 6-year-old children with ADHD referred to the center for child counseling in Gorgan in 2021-2022. Thirty people were selected by convenience sampling method and assigned to the experimental and control groups. In order to collect data, The stork balance test and Stroop color and word test were used. The statistical analysis was carried out using analysis of covariance in SPSS-24. Results: The results showed a significant difference between the post-test mean of the experimental and control groups; This means that balance training can improve Static balance (p<0.001; F=19.45) and selective attention (p<0.001; F=28.63) in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Conclusion: The results showed that balance training is effective on selective attention and static balance in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Therefore, This exercise seems to be helpful in the rehabilitation program.}, Keywords = {Balance training, Static balance, Selective attention, Attention deficit/ hyperactivity disorder}, volume = {9}, Number = {1}, pages = {151-163}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی آموزش تمرینات تعادلی بر تعادل ایستا و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعال}, abstract_fa ={مقدمه: یکی از شایع‌ترین اختلال‌ها که در دوران کودکی بروز پیدا می‌کند، اختلال نقص توجه/ بیش‎فعالی است که با ویژگی‏‌هایی چون نارسایی توجه، بیش­‌فعالی و رفتارهای تکانشی مشخص گردیده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تمرینات تعادلی بر تعادل ایستا و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعال انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌­ی آماری پژوهش شامل کلیه کودکان ۶ سال دارای اختلال نقص توجه/ بیش‎فعال مراجعه کننده به مراکز مشاوره روانشناختی کودکان شهر گرگان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. روش نمونه­‌گیری از نوع نمونه­‌گیری در دسترس بود که ۳۰ نفر به عنوان نمونه در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت جمع­ آوری داده­‌ها از آزمون تعادل لک‌لک و آزمون رنگ واژه استروپ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل کوواریانس به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۴ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از تفاوت معنادار میان میانگین­‌های پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل بود؛ بدین معنی که آموزش تمرینات تعادلی می‌تواند میزان تعادل ایستا (۰/۰۰۱>p؛ ۱۹/۴۵=F) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱>p؛ ۲۸/۶۳=F) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعال را بهبود بخشد. نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش تمرینات تعادلی بر توجه انتخابی و تعادل ایستای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعال مؤثر است. از این رو به نظر می­‌رسد گنجاندن این برنامه‌ی تمرینی در برنامه­‌ی توانبخشی این کودکان مفید باشد.}, keywords_fa = {تمرینات تعادلی, تعادل ایستا, توجه انتخابی, اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.151}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1319-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1319-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2022} }