@article{ author = {Ezatpour, Emad El-din and Delkhosh, Vaghef and Rahmani, Seifolah and Ezatpour, Sim}, title = {Investigate of the Relationship between Mental Health and Academic Burnout of Students at the Farhangian University}, abstract ={Introduction: Due to various factors, college education is a stressful period and the students may experience educational burnout for differhdemanding high level of endeavor for learning or lack of supportive mechanisms for effective coping with the problems. Aim: Therefore, the purpose of this study was to investigate the relationship between mental health and academic burnout of students at the Farhangian University. Method: The present study was descriptive-correlation research. The statistical population of this study was all sudent teachers of Kurdistan Farhangian University in the academic year of 1393-1394. Totally, 121 person of them were selected based on Morgan and Krejcy table using simple random sampling method. The insruments were the scale of mental health questionnaire (GHQ28) to learn and academic burnout inventory.The data were analyzed by SPSS/24 and Pearson correlation coefcient and regression analysis. Results: The results of this study showed that there is a significant relationship between mental health andv academic burnout. Mental health significantly predicts academic burnout and also provides a good predictor of academic burnout. Conclusion: According to the given results, it can be concluded that some fields in the college education can cause educational burnout and therefore have negative impact on mental health of the students.}, Keywords = {Mental health, Academic burnout, Students, Farhangian University}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {1-13}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه سلامت روان با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa ={مقدمه: دوره‌ی تحصیلات دانشگاهی به‌واسطه‌ی حضور عوامل متعدد یک دوره فشار زای روانی است. دانشجویان دانشگاه ممکن است پدیده فرسودگی را به این دلیل تجربه کنند که شرایط یادگیری برای آنان سطوح بالایی از تلاش را می‌طلبد و مکانیسم‌های حمایتی که راهکارهای کنار آمدن مؤثر با مشکلات را تسهیل می‌کند، فراهم نمی‌شود. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ فرسودگی تحصیلی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هست. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعـه آمـاری پژوهـش را کلیـه دانشـجویان دانشـگاه فرهنگیـان کردستان در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تشــکیل دادنــد کــه ۱۲۱ نفــر از ایــن افــراد براسـاس جـدول مـورگان و کرجسـی، با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونـه پژوهـش انتخــاب شــدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو و مقیاس سلامت روان (۲۸GHQ) استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده بــا اســتفاده از نرم‌افزار SPSS ۲۴ و آزمــون ضریـب همبسـتگی پیرسـون و تحلیـل رگرسـیون مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفـت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت روان با فرسودگی تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد. سلامت روان به‌طور معناداری، فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند و همچنین پیشگویی‌کننده قویی برای فرسودگی تحصیلی است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می­توان گفت بعضی از رشته های دانشگاهی سر فصل‌های طولانی با کتب حجیم دارند که سبب فرسودگی تحصیلی می‌شود و به این لحاظ می‌توانند روی سلامت روان تأثیر منفی بگذارند.}, keywords_fa = {فرسودگی تحصیلی, سلامت روان, دانشجویان, دانشگاه فرهنگیان}, doi = {10.29252/shenakht.5.4.1}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-389-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-389-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2018} } @article{ author = {Maghsudloo, Mahdis and Nejati, Vahid and Fathabadi, Jalil}, title = {Effectiveness of tricks for cognitive management of children (TAMESHK) on behavioral dimensions of executive functions in children at risk for ADHD symptoms}, abstract ={Introduction: executive functions have dificts in attention deficit- hyperactivity disorder (ADHD) children. Aim: The aim of this study is to evaluate effects of TAMESHK on executive functions of children with ADHD symptoms. Method: This is an experimental study. Society includes 4-7 years old children with ADHD symptoms in Tehran in 2015-16 and among them 30 children randomly were selected. Instruments were ADHD symptom checklist and behavioral rating inventory of executive function. Repeated measure analysis of variance was used to analyze data. Results: Results showed that the TAMESHK training was effective in improving executive functions (P=0.05) and reducing ADD symptoms (P=0.001) and effectiveness was permanent in 2 month follow-up. Conclusion: TAMESHK training could be used as an effective way in decreasing cognitive deficits in children at risk for ADHD symptoms.}, Keywords = {Executive functions, Children, Attention deficit hyperactivity disorder}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {14-28}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی بسته ترفندهای مدیریت شناختی کودکان (تمشک) بر ابعاد رفتاری کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانه‌های نقص توجه و بیش‌فعالی}, abstract_fa ={مقدمه: کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش­فعالی (ADHD) نقص دارد. هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانه‌های ADHD است. روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم ADHD در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آن‌ها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ اختلال نقص توجه و بیش­فعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=P) و کاهش نشانه‌های نقص توجه (۰/۰۰۱=P) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است.  نتیجه‌گیری: بسته آموزشی تمشک را می­توان به‌عنوان شیوه‌ای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانه‌های ADHD به کاربرد.}, keywords_fa = {کارکردهای اجرایی, کودکان, نقص توجه و بیش فعالی}, doi = {10.29252/shenakht.5.4.14}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2018} } @article{ author = {Babakri, Hamed and Tahmasebi, Siamak and Amani, Shahi}, title = {Validation of the Parenting Stress Index (PSI) among mothers of Preschool children in Tehran}, abstract ={Introduction: Due to the influences of family instability in creation and development of behavioral and emotional disorder in children, researchers have urged to study stress as a significant factor in this field. Aim: The present study was Validation of the Parenting Stress Index (PSI) among mothers of preschool children in Tehran. Method: The study was a descriptive and correlation. The statistical population was the parents of children aged 4-6 years old in Tehran and 378 of them were selected. To determine the validity of this index, the CBCL questionnaire and the Blum Quist Growth Scale used. Software was used to analyze the data SPSS Result: The reliability coefficient for Stress Index was 89% and correlation coefficient between parenting stress scale with CBCL questionnaire and Bloom quist's questionnaires was 23%, 68%, respectively. All Correlation coefficients were significant at the 0.01 level Conclusion: Parenting stress index could be used as a reliable tool for the age of 4-6 in clinical and non-clinical studies.}, Keywords = {Parental stress, Emotional and behavioral disorders, Adaptation}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {29-39}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {انطباق و هنجاریابی شاخص تنیدگی والدین (PSI) بر روی مادران کودکان تهرانی}, abstract_fa ={مقدمه: تأثیر نابسامانی‌های خانوادگی در ایجاد اختلال‌های رفتاری و عاطفی کودکان، پژوهشگران را به مطالعه‌ی تنیدگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در این زمینه ترغیب کرده است. هدف: این مطالعه با هدف انطباق و هنجاریابی شاخص تنیدگی والدین (PSI) بر روی مادران کودکان تهرانی انجام گردید. روش: مطالعه از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه مادران کودکان ۶-۴ سال شهرستان تهران بودند که ۳۸۷ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تعیین روایی شاخص تنیدگی والدین، از پرسشنامه­ CBCL و حوزه‌های رشد بلوم ـ کوئیست استفاده شد. برای تحلیل دادها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته‌ها: ضریب پایایی کل برای شاخص تنیدگی ۸۹% و دامنه همبستگی‌ تنیدگی والدین با پرسشنامه CBCL از ۲۳% تا ۶۸% محاسبه و همه ضرایب در سطح ۰/۰۱ معنی‌دار بودند. نتیجه‌گیری: شاخص تنیدگی والدین می‌تواند به‌عنوان یک ابزار معتبر در تحقیقات بالینی و غیر بالینی برای مقطع سنی ۴ الی ۶ سال مورداستفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {تنیدگی والدین, اختلالات عاطفی و رفتاری, انطباق}, doi = {10.29252/shenakht.5.4.29}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-405-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-405-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2018} } @article{ author = {Aghababaei, Sara and Samadi, Maryam}, title = {Study and Comparison of Working Memory Components in Autism and Normal Children}, abstract ={Introduction: Cognitive processes deficits is considered a common feature of autism spectrum disorder, it seems that any deficit in this processes might impact on the abilities and behaviors in this group. Aim: The aim of this research was study of working memory components in autism children and comparison with normal children. Method: The design of this research was ex post facto that done on 40 children aged 4-6 (20 autistic and 20 normal children).Sampling method for Autism children was available and for normal children was multistage random sampling method. The instruments were Autistic Behaviors Assessment Scale, Direct Digit Span, Indirect Digit Span, Corsi Blocks Task. Data were analyzed by ANOVA. Results: The results showed that there is a significant difference between autism children and normal in central executive, phonological loop and visual-spatial sketchpad components of working memory. Conclusion: Children with autism had deficits in working memory components. This problem should be assessed in order to plan appropriate interventions in autism children based on components of working memory.  }, Keywords = {Autism, Central executive, Phonological loop, Visual-spatial sketchpad}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {40-51}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی}, abstract_fa ={مقدمه: نقایص فرآیندهای شناختی، ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر می‌رسد هر نقصی در این فرآیندها ممکن است بر توانایی‌های و رفتارهای دیگر این گروه تأثیر بگذارد. هدف: در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی مؤلفه‌های سه‌گانه حافظه فعال در کودکان اوتیسم و مقایسه با کودکان عادی صورت گرفته است. روش: روش پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای است که بر روی ۴۰ کودک ۴ تا ۶ سال (۲۰ کودک عادی و ۲۰ کودک مبتلا به اختلال اوتیسم) انجام شد. روش نمونه‌گیری در دسترس برای کودکان اوتیسم و روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای برای کودکان عادی استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده عبارت‌اند از مقیاس ارزیابی رفتارهای اوتیستیک، فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای ارقام معکوس و تکلیف بلوک‌های کرسی بود. داده‌ها با کمک روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه در مؤلفه‌های مجری مرکزی، حلقه واج‌شناختی و الگوی دیداری-فضایی حافظه فعال وجود دارد.  نتیجه‌گیری: با توجه به عملکرد پایین مؤلفه‌های حافظه فعال در کودکان اوتیسم در مقایسه با کودکان عادی، از مداخلات مبتنی بر مؤلفه‌های حافظه فعال می‌توان برای کودکان مبتلا به این اختلال استفاده کرد.}, keywords_fa = {اوتیسم, مجری مرکزی, حلقه واج شناختی, الگوی دیداری-فضایی}, doi = {10.29252/shenakht.5.4.40}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-402-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-402-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2018} } @article{ author = {YahyazadehJeloudar, Soleiman and Hedarie, Shaban and MousaviTeroujeni, Seyedeh Roghieh}, title = {The Effect of Self-awareness Rising on Identification and Accountability among High School Students}, abstract ={Introduction: Self awareness is one of the most important skills in one's life. It helps the person to better understand themselves and their characteristics, needs, feelings, and strong and weak points. Aim: This study attempts to investigate the effect of self-awareness raising on identification and accountability among high school students. Method: This study employs a pretest posttest semi-experimental control group design. The population of the study were all the high school second grade girl students in Sari city, District one (N=2878). The questionnaire about identity style and accountability was distributed among 200 of the participants. 30 students were selected using random sampling technique and divided into two groups of control (15) and experimental (15). The experimental group underwent 12 session of instruction. The ISI-6G identity style questionnaire and the California cognitive accountability scale (CPI) were used as data collection instruments. Data were analyzed using mean, standard deviation and co-variance analysis. Results: Results have shown that self-awareness raising improves accountability and identification among high school students. Conclusion: Results show that self-awareness raising can improves accountability and identification among high school students. Therefore, education authorities should attempts to take measures to improve self-awareness among high school students.}, Keywords = {Instruction, Self-awareness, Identification, Accountability, High school student}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {52-62}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت‌یابی و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم}, abstract_fa ={مقدمه: یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی، مهارت خودآگاهی است، این مهارت به فرد کمک می‌کند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود، خصوصیات، نیازها، احساسات و نقاط ضعف و قوت خود داشته باشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت‌یابی و مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان است. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه سال دوم ناحیه یک شهرستان ساری بودند (۲۸۷۸=N)؛ که پرسشنامه‌های سبک هویت و مسئولیت‌پذیری در میان ۲۰۰ نفر از آن‌ها توزیع شد. به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۳۰ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (۱۵ نفر آزمایش) و (۱۵ نفر گواه) جای داده شدند و گروه آزمایش ۱۲ جلسه تحت آموزش خودآگاهی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌ سبک هویت (ISI-۶G) و مقیاس مسئولیت‌پذیری روان‌شناختی کالیفرنیا (CPI) برای گردآوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‌های آماری میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش خودآگاهی باعث افزایش میزان مسئولیت‌پذیری و ایجاد هویت‌یابی در دانش آموزان شده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده آن است که آموزش خود‌آگاهی می‌تواند بر مسئولیت‌پذیری و هویت‌یابی در دانش آموزان اثرگذار باشد؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به آموزش خودآگاهی به دانش آموزان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.}, keywords_fa = {آموزش؛ خودآگاهی؛ هویت‌یابی؛ مسئولیت‌پذیری؛ دانش‌آموزان}, doi = {10.29252/shenakht.5.4.52}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-428-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-428-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2018} } @article{ author = {Nasri, Soroush and Nazari, Mohammad Ali and Maiqani, Ehsan and Shahrokhi, Hassan and Goodarzi, Iraj}, title = {Risk-taking and behavioral inhibition interaction in ADHD- with and without conduct disorder- compared with control children}, abstract ={Introduction: Attention deficit/hyperactivity disorder is associated with impulsivity and behavioral inhibition deficits, Risk taking is the important aspect of impulsive behavior. Aim: The purpose of this study was to Comparison of risk-taking regarding behavioral inhibition deficits in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) with and without conduct disorder (CD) and compared with control children. Method: 37 male children with ADHD (23 ADHD only and 14 ADHD with conduct disorder (ADHD+CD)) were selected by purposive sampling method and performed Balloon Analog Risk Task (BART) and Go-Nogo task to measure risk taking and behavioral inhibition, and compared with 18 normal children. The data was analyzed by ANOVA, MANOVA and MANCOVA. Results: Data analysis demonstrated that ADHD+CD group has the highest risk taking followed by ADHD and control group without considering of behavioral inhibition; although comparing to control group, ADHD+CD group has meaningless difference by arranging behavioral inhibition deficits, even though ADHD group has the same risk taking scores in compared with control group both considering behavioral inhibition deficits. Conclusion: This finding suggested that ADHD children have impulsivity because of behavioral inhibition deficits, while it would not be able to predict destructive behavior and risky activities in ADHD+CD in compared with ADHD by itself, also it could be a high risk taking pattern.}, Keywords = {Attention- deficit hyperactivity disorder, Conduct disorder, Behavioral inhibition deficits, Risk taking}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {63-77}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {تعامل خطرپذیری و بازداری رفتاری در اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال سلوک در مقایسه با کودکان عادی}, abstract_fa ={مقدمه: اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی با تکانشگری و نقص در بازداری رفتاری همراه است، خطرپذیری نیز به عنوان جنبه­ی مهمی از رفتار تکانشگرانه شناخته می­شود. هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه میزان خطرپذیری با در نظر گرفتن علائم بازداری رفتاری در کودکان دارای نشانه­های نارسایی توجه/ بیش­فعالی با و بدون اختلال سلوک، و مقایسه با کودکان عادی می­باشد. روش: در این مطالعه علی- مقایسه­ای، ۳۷ کودک دارای نشانه­های نارسایی توجه/ بیش­فعالی (شامل ۲۳ کودک دارای نارسایی توجه/ بیش­فعالی و ۱۴ کودک دارای نارسایی توجه/ بیش­فعالی توأم با علائم اختلال سلوک) از طریق نمونه­گیری در دسترس انتخاب و گرایش به خطرپذیری و میزان بازداری رفتاری این کودکان به ترتیب با آزمون خطرپذیری بادکنکی (BART) و آزمون برو-نرو (Go-Nogo) اندازه­گیری و با نمرات ۱۸ کودک عادی مورد مقایسه قرار گرفت. داده­های بدست آمده با استفاده از روش­های تحلیل واریانس یک و چندمتغیره با متغیر کنترل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد، کودکانی که علاوه بر ADHD نشانه­های اختلال سلوک را دارا هستند، پیش از کنترل نقایص بازداری بالاترین نمرات را در شاخص­های خطرپذیری نسبت به سایر گروه­ها کسب کردند (P<۰/۰۵)، اما پس از کنترل نقایص بازداری، تفاوت معناداری بین نمرات کودکان ADHD+CD و عادی در شاخص­های خطرپذیری مشاهده نشد؛ همچنین کودکان ADHD و عادی پیش و پس از کنترل نقایص بازداری رفتاری، در شاخص­های خطرپذیری تفاوت معناداری نداشتند. نتیجه گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش به نظر می­رسد که تکانشگری کودکان ADHD نسبت به کودکان عادی عمدتاً حاصل نقص در بازداری می­باشد و این در حالی­ است­ که نقص در بازداری به تنهایی پیش­بینی­کننده رفتار پرخطر و سازش­نایافته کودکان ADHD+CD نسبت به کودکان ADHD نبوده و می­تواند تابعی از گرایش به خطرپذیری بالا نیز باشد.}, keywords_fa = {اختلال نارسایی توجه/ بیش ­فعالی, اختلال سلوک, بازداری رفتاری, خطرپذیری}, doi = {10.29252/shenakht.5.4.63}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-494-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-494-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2018} } @article{ author = {Bahmani, Bahman and Javadi, Mohammad Hossein and Khalilzadeh, Nourollah and Mehraban, Shafigh}, title = {The effectiveness of training resiliency skills on soldier’s mental heath}, abstract ={Introduction: Entering to the mandatory service period affects one's mental health. One of the ways to improve mental health is to learn resilient skills. Aim: This research intends to study the effectiveness of training resiliency skills on soldier’s mental health. Method: The statistical society included conscripts in Kermanshah police headquarter, among whom 30 people were selected using the method of availability and were accidentally appointed in the groups of control and test.to gather data, we used the Goldberg general health questionnaire with 28m questions. The data we gathered was analyzed using spss 17. Covariance test analysis results showed that training resiliency skills had a significant effect on improving soldier’s mental health (p< 0.01). Results: according to the results, it can be said the program of training resiliency skills improves the soldier’s mental health. Conclusion: therefore, this training program, workshops and creating consulting and supportive groups can be one of the interventional programs in order to improve the soldiers health.  }, Keywords = {Resiliency skills, Mental health, Soldiers}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {78-86}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های تاب‌آوری بر سلامت روان سربازان}, abstract_fa ={مقدمه: ورود به سربازی سلامت روانی فرد را تحت تأثیر قرار می­دهد. یکی از راهکارهای بهبود سلامت روان افراد یادگیری مهارت‌های تاب‌آوری است. هدف:‌‌هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های تاب­آوری بر سلامت روان سربازان بود. روش: نوع مطالعه پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل سربازان وظیفه ستاد انتظامی کرمانشاه بودند که از بین آن‌ها تعداد ۳۰ نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ۲۸ سؤالی سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، ۱۹۷۹) استفاده شد. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه تحت (به مدت ۷۵ دقیقه و هفته‌ای دو جلسه) آموزش قرار گرفتند، سپس نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله آموزش مهارت های تاب‌آوری در افزایش سلامت روان سربازان در گروه آزمایش تأثیر معنی‌داری داشته است (۰/۰۱>p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می­توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش مهارت‌های تاب­آوری موجب افزایش سلامت روان سربازان می‌شود؛ بنابراین این برنامه آموزشی و کارگاه‌ها و تشکیل گروه‌های مشاوره و حمایتی می‌تواند جزء برنامه‌های مداخلاتی در جهت بهبود سلامت سربازان مورداستفاده قرار گیرند.}, keywords_fa = {مهارت­های تاب­ آوری, سلامت روان, سربازان}, doi = {10.29252/shenakht.5.4.78}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-291-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-291-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2018} } @article{ author = {Karimisani, Parviz and Mahdilou, Sima and Mansouri, Sara and Sajjadizadeh, Zahr}, title = {The Effect of Psychological First Aid in Improving Multidimentional Pain Sympotems and the Way of Coping with Stress on Women Suffering M.S}, abstract ={Introduction: MS patients suffering from MS because of their stress and pain require different assistance during physical and mental therapy. Aim: The aim of the current study was to determine the effectiveness of education of psychological first aid in improving multidimensional pain inventory and the style of coping inventory for stressful situations on women suffering M.S.  Method: The design of this study a semi-experimental design was used for pre-test and post-test with experimental and control groups which 30 women suffering M.S were selected by available sampling. Then they were randomly assigned to treatment (n=15) and control group (n=15). Members of two groups completed the Aggression Questionnaire Multidimensional Pain Inventory (MPI) and Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) in two phases of pre-test and post-test. Treatment consisted of education of psychological first aid over eight weeks. Analysis of Covariance was used for analyzing the data. Results: Results of hypotheses showed that training of psychological first aid was efficient and useful in improving multidimensional pain symptoms (P<0/05).and coping style for stressful (P<0/01) situations in women suffering M.S. Conclusion: Training of psychological first aid can improve multidimensional pain symptoms and coping style for stressful situations in women suffering M.S.}, Keywords = {Psychological first aid, Multidimensional pain, Coping with stress}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {87-98}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر آموزش کمک‌های روان‌شناختی اولیه بر بهبود علائم چند وجهی درد و سبک مقابله با استرس در زنان مبتلا به بیماری ام اس}, abstract_fa ={مقدمه: زنان بیمار مبتلا به بیماری ام اس به دلیل وجود استرس و درد نیاز به کمک های مختلفی در زمان درمان جسمی و روانی دارند. هدف: پژوهش حاضر برای تعیین اثربخشی آموزش کمک‌های روان‌شناختی اولیه بر بهبود علائم چندوجهی درد و سبک‌های مقابله با شرایط پراسترس در زنان مبتلا به ام‌اس انجام شد. روش: طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود که در آن ۳۰ زن مبتلا به بیماری ام اس به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گروه کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون، پرسشنامه چند وجهی درد (MPI) و پرسشنامه مقابله با شرایط پراسترس اندلر و پارکر (CISS) را تکمیل کردند. درمان شامل آموزش کمک‌های روان‌شناختی اولیه بود که به مدت ۸ جلسه برگزار شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان داد که آموزش کمک‌های روان‌شناختی اولیه بر بهبود علائم چندوجهی درد (P<۰/۰۵) و سبک‌های مقابله با استرس در زنان مبتلا به ام‌اس (P<۰/۰۱) مؤثر است. نتیجه‌گیری: با استفاده از آموزش کمک‌های روان‌شناختی اولیه می‌توان علائم چندوجهی درد و سبک‌های مقابله با استرس در زنان مبتلا به ام‌اس را بهبود بخشید.}, keywords_fa = {کمک‌های روان‌شناختی اولیه, چندوجهی درد, سبک‌های مقابله با استرس}, doi = {10.29252/shenakht.5.4.87}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-531-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-531-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2018} }