Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
8
3
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی، ترس از ارزیابی منفی، سرکوب فکر و ذهن آگاهی با میانجیگری خود پنهانی
Investigate the relationship between social and emotional loneliness, fear of negative evaluation, thought suppression, and mindfulness with mediating self-concealment
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>مقدمه: </strong>تنهایی دردناک­ترین تجربه از بین همه تجارب بشری است که منجر به مشکلات روانشناختی و جسمانی شدید می­شود.<strong><span style="font-size:12.0pt;"></span></strong><br>
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی، ترس از ارزیابی منفی، سرکوب فکر و ذهن آگاهی با میانجی­گری خود پنهانی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود.<br>
<strong>روش:</strong> طرح پژوهش، همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه­ی پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود، که از بین آن­ها ۲۰۰ نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های ذهن آگاهی (</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">MAAS</span></span><span style="font-family:Tahoma;">)، سیاهه سرکوب خرس سفید (</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">WBSI</span></span><span style="font-family:Tahoma;">)، فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">FNES</span></span><span style="font-family:Tahoma;">)، فرم کوتاه شده مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی بزرگسالان (</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">SELSA-S</span></span><span style="font-family:Tahoma;">) و مقیاس خود پنهانی (</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">SCS</span></span><span style="font-family:Tahoma;">) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار </span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">AMOS</span> </span><span style="font-family:Tahoma;">و </span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">SPSS</span></span><span style="font-family:Tahoma;"> نسخه ۲۰ و روش­های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و روش بوت استراپ انجام شد.<span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong>یافته­ها:</strong> شاخص­های برازندگی مدل شامل ۰/۰۱=</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">RMSEA</span></span><span style="font-family:Tahoma;"><sub>،</sub> ۰/۹۹=</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">NFI</span></span><span style="font-family:Tahoma;"><sub>، </sub>۰/۹۹=</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">CFI</span></span><span style="font-family:Tahoma;"><sub>، </sub>۰/۹۹=</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">IFI</span></span><span style="font-family:Tahoma;"><sub>، </sub>۰/۹۹=</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">AGFI</span></span><span style="font-family:Tahoma;"><sub>،</sub> ۰/۹۹=</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">GFI</span></span><span style="font-family:Tahoma;"> به دست آمد که حاکی از برازندگی خوب مدل پیشنهادی است. همه اثرات غیرمستقیم ترس از ارزیابی منفی با ذهن آگاهی و سرکوب فکر با میانجی­گری خود پنهانی و همچنین احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی با ذهن آگاهی و سرکوب فکر با میانجی­گری خود پنهانی معنیدار شدند (<span dir="LTR">≤۰/۰۰۱</span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">P</span></span><span style="font-family:Tahoma;">). <br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>ذهن آگاهی از طریق پذیرش احساسات و افکار موجب کاهش احساس تنهایی عاطفی و اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی، سرکوب فکر و خود پنهانی می­شود.<span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction: </strong>Loneliness is the most painful experience of all human experiences that leads to severe psychological and physical problems<strong>.</strong><br>
<strong>Aim: </strong>The aim of this study was to investigate the relationship between social and emotional loneliness, fear of negative evaluation, thought Suppression, and mindfulness with mediating self-concealment in students of the Shahid Charmin University of Ahvaz.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method:</strong> The research design is correlational and structural equations. The study population included all students of Shahid Charmin University of Ahvaz in the academic year of 2016-2017, 200 of them were selected as the research sample and answered the Mindfulness Attention Awareness Scale (MAAS), White Bear Suppression Inventory (WBSI), the brief version of the fear of negative evaluation scale (FNES), the short version of the social and emotional loneliness scale (SELSA-S) and self-conceal scale (SCS). Data analysis was performed using AMOS and SPSS software version 20 and Pearson correlation, path analysis, and bootstrap statistical methods.<br>
<strong>Results</strong><strong>:</strong> The fit indices of the model including RMSEA=0.01, NFI=0.99, CFI=0.99, IFI=0.99, AGFI=0.99, GFI=0.99, which indicate good fit the proposed model. All the indirect effects of fear of negative evaluation with mindfulness and thought Suppression and also social and emotional loneliness with mindfulness and thought Suppression with the mediation of self-concealment became significant (p≤0.001). <br>
<strong>Conclusion: </strong>Mindfulness reduces social and emotional loneliness, the fear of negative evaluation, thought suppression and self-concealment by accepting feelings and thoughts</span></span></div>
احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی, ترس از ارزیابی منفی, ذهن آگاهی, سرکوبی فکر, خود پنهانی
Social and emotional loneliness, Fear of negative evaluation, Mindfulness, Thought suppression, Self-concealment
39
51
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1373-1&slc_lang=fa&sid=1
Razieh
Mansoory Nezhad
راضیه
منصوری نژاد
Razieh.mansoory@gmail.com
10031947532846007587
10031947532846007587
Yes
Master of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Khoozestan, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
Nayere
Abdollahi
نیره
عبدالهی
Abdollahi311@yahoo.com
10031947532846007588
10031947532846007588
No
Master of Family Counseling, Department of Family Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Khoozestan, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
Tayebeh
Mahmoodi
طیبه
محمودی
mahmoodi_tayebeh@yahoo.com
10031947532846007589
10031947532846007589
No
Ph. D Student of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Leila
Abdolrasooli
لیلا
عبدالرسولی
rasoolil@yahoo.com
10031947532846007590
10031947532846007590
No
Master of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Khoozestan, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
Yadollah
Zargar
یدالله
زرگر
y.zargar@hmu.ac.ir
10031947532846007591
10031947532846007591
No
Associate Professor, Department of Counseling, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran
دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران