Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
6
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه انعطاف پذیری شناختی، اجتناب شناختی و ناگویی خلقی در دانش آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت زبان
Compare cognitive flexibility, cognitive avoidance and alexithymia in male students with and without stuttering disorders
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>مقدمه:</strong> مبتلایان به لکنت مانند سایر افراد مستعد رنج بردن از ترسها، استرس، نگرانیها و اضطراب هستند.<strong><span style="font-size:12.0pt;"></span></strong><br>
<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش مقایسه انعطاف­پذیری شناختی، اجتناب شناختی و ناگویی خلقی در دانش­آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت زبان مقطع متوسطه شهر تهران است.<br>
<strong>روش:</strong> روش این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ تشکیل دادند. از میان نواحی آموزش و پرورش، ناحیه ۱۸ به صورت تصادفی انتخاب و از بین تمامی مدارس ناحیه آموزشی مذکور، تعداد ۳۰ دانشآموز پسر دارای اختلال لکنت زبان به روش نمونهگیری هدفمند و ۳۰ دانشآموز پسر بدون لکنت زبان به روش نمونهگیری خوشهای به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشــنامه های انعطــافپــذیری شــناختی دنیس و ونـدروال، اجتناب شناختی سکستون و داگاس، <span style="background:white;">ناگویی خلقی تورنتو و شدت لکنت رایلی استفاده شد.</span><strong><span style="font-size:12.0pt;"></span></strong><br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل نشان داد که نمرات میانگین دانشآموزان دارای اختلال لکنت در مقایسه با همتایان عادی در انعطافپذیری شناختی پایینتر، اما در اجتناب شناختی و ناگویی خلقی بالاتر است (۰/۰۵<span dir="LTR">p<</span>).<strong><span style="font-size:12.0pt;"></span></strong><br>
<strong>نتیجه­گیری</strong>: نتایج این پژوهش نشان داد که افراد مبتلا به اختلال لکنت نسبت به همتایان عادی خود در متغیرهای انعطافپذیری شناختی ضعیفتر و در اجتناب شناختی و ناگویی خلقی نسبت به افراد عادی بالاترند.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction: </strong>People with stutter, like other people, are prone to suffering from fears, stress, anxiety and anxiety.<br>
<strong>Aim:</strong> The purpose of this study was to compare cognitive flexibility, cognitive avoidance and mood in male students with and without stuttering in high school language in Tehran.<br>
<strong>Method:</strong> The method of this research is comparative causative research. The statistical population of this study was all male high school students in Tehran during the academic year of 2017-18. Out of the education districts, District 18 was randomly selected from among all schools in the educational area, a sample of 30 male students with stuttering disorder was selected through stratified sampling and 30 students without stuttering by cluster sampling as sample size. In order to collect the research data, Dennis and Vander Wall Cognitive Flexibility Inventory, Sexton and Dugas Cognitive Avoidance Questionnaire, Toronto mood nougat and Riley Stutter severity were used.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Results: </strong>The results of the analysis of the research data showed that the mean scores of stuttering students in comparison with normal students in cognitive flexibility were lower, but in cognitive avoidance and alexithymia were upper (p<0.05).<br>
<strong>Conclusion: </strong>The results of this study showed that people with stuttering disorder are weaker in cognitive flexibility variables than in their normal students, and in cognitive avoidance and alexithymia compared to normal students.</span></div>
انعطافپذیری شناختی, اجتناب شناختی, ناگویی خلقی, اختلال لکنت, دانشآموزان
Cognitive flexibility, Cognitive avoidance, Alexithymia, Stutter disorder, Students
41
54
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-561-2&slc_lang=fa&sid=1
Ezatollah
Ghadampour
عزتاله
قدم پور
10031947532846004750
10031947532846004750
No
Associate Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Lorestan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
Parvaneh
Nazarpor Samsami
پروانه
نظرپور صمصامی
10031947532846004751
10031947532846004751
No
Department of primary Education, Masjed Soleiman Branch, Islamic Azad University, Masjed Soleiman, Iran
گروه آموزش و پرورش ابتدایی، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران
Behzad
Amraei
بهزاد
امرایی
10031947532846004752
10031947532846004752
No
Assistant Professor of Department Biology, Payame Noor University, Tehran, Iran
استادیار، گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Hafez
Padervand
حافظ
پادروند
hafezpadervand@gmail.com
10031947532846004753
10031947532846004753
Yes
PhD Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
Hosein
Soore
حسین
سوری
10031947532846004754
10031947532846004754
No
Instructor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران