Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
7
1
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان در رابطه بین دلبستگی به والدین و علائم اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان دختر
Mediator role of difficulty in emotion regulation in relation between attachment to parents and social anxiety disorder symptoms in adolescent females
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>مقدمه:</strong> سبکهای دلبستگی از منابع درون فردی هستند که میتوانند سبب تعدیل سطوح تنش و ناتوانی در شرایط ناگوار شده و اثرات منفی تنش را کمرنگتر جلوه دهند.<br>
<strong>هدف:</strong> هدف این تحقیق نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان در رابطه بین دلبستگی به والدین و علائم اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان دختر است.<br>
<strong>روش:</strong> مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و<span style="background:rgb(250, 250, 250);"> جامعه آماری این مطالعه شامل دانشآموزان مقطع متوسطه اول ناحیه یک و دو شهر شیراز در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ است. در این پژوهش مجموعاً ۱۷۵ دانشآموز به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از دلبستگی، اضطراب و دشواری تنظیم هیجان استفاده شد. دادهها با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</span><span style="font-size:12.0pt;"></span><br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که دشواری در تنظیم هیجان در رابطه بین دلبستگی به والدین و اضطراب اجتماعی نقش واسطهای ایفا میکند و بین دلبستگی به والدین و دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان دختر رابطه معنیداری (۰/۰۵</span></span><font color="#333333" face="tahoma"><span style="font-size: 12px; background-color: rgb(255, 255, 255);">></span></font><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="font-family:times new roman;"><span dir="LTR">P</span></span>) وجود دارد.<span style="font-size:12.0pt;"></span><br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> در نتیجه میتوان گفت دلبستگی به والدین به عنوان یک مکانیسم زیر بنایی در بهبود عملکرد اضطراب اجتماعی عمل کرده و متغیر دشواری در تنظیم هیجان سبب ایجاد علائم اختلال اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر میگردد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction</strong><strong><span dir="RTL">:</span></strong> Attachment styles are those intrinsic sources in which can balance stress levels and disability in unpalatable situations and make the negative effects of tension less.<br>
<strong>Aim:</strong> The purpose of this research is the mediator role of difficulty in emotion regulation in relationship between <a name="_Hlk29989063">parental attachment</a> and social anxiety disorder symptoms in adolescent females.<br>
<strong>Method:</strong> This study is a correlation-descriptive research method and the statistical population of this study has been chosen among first grade of junior high school students in districts 1 and 2 of Shiraz in the school year of 2017-2018. In this research, a total of 175 students have been selected by multistage cluster sampling. Attachment, anxiety and emotion regulation difficulty were used for data collection. Data were analyzed using Pearson correlation test and path analysis test.<br>
<strong>Results:</strong> Difficulty in emotion regulation is playing a mediator role in relation between parental attachment and social anxiety and there is a meaningful relationship between parental attachment and difficulty in emotion regulation of adolescent females (P<0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> As a result, it can be said that attachment to parents acts as an underlying mechanism in improving social anxiety function and the difficulty variable in emotion regulation causes symptoms of social anxiety disorder in adolescent females.</span></span></div>
تنظیم هیجان, دلبستگی, دلبستگی به والدین, اضطراب اجتماعی
Emotion regulation, Attachment, Parental attachment, Social anxiety
43
56
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-667-1&slc_lang=fa&sid=1
Yekta
Deh Bozorgi
یکتا
ده بزرگی
10031947532846005367
10031947532846005367
No
Master of Psychology, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
Azam
Davoodi
اعظم
داودی
elahe1235@yahoo.com
10031947532846005368
10031947532846005368
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران