Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
5
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی بسته ترفندهای مدیریت شناختی کودکان (تمشک) بر ابعاد رفتاری کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانههای نقص توجه و بیشفعالی
Effectiveness of tricks for cognitive management of children (TAMESHK) on behavioral dimensions of executive functions in children at risk for ADHD symptoms
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:arial;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نق<a name="_GoBack"></a>ص توجه و بیش­فعالی (</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">ADHD</span></span><span style="font-size:12.0pt;">) نقص دارد.</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">هدف:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانههای </span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">ADHD</span></span><span style="font-size:12.0pt;"> است.</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم </span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">ADHD</span></span><span style="font-size:12.0pt;"> در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آنها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال نقص توجه و بیش­فعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> یافتهها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span style="font-size:12.0pt;">) و کاهش نشانههای نقص توجه (۰/۰۰۱=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span style="font-size:12.0pt;">) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است.</span><br>
<span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;"> <strong>نتیجهگیری:</strong> بسته آموزشی تمشک را می­توان بهعنوان شیوهای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانههای </span></span><span style="font-size:12.0pt;">ADHD</span><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;"> به کاربرد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction</strong><strong><span dir="RTL">:</span></strong> executive functions have dificts in attention deficit- hyperactivity disorder (ADHD) children.<br>
<strong>Aim: </strong>The aim of this study is to evaluate effects of TAMESHK on executive functions of children with ADHD symptoms.<br>
<strong>Method:</strong> This is an experimental study. Society includes 4-7 years old children with ADHD symptoms in Tehran in 2015-16 and among them 30 children randomly were selected. Instruments were ADHD symptom checklist and behavioral rating inventory of executive function. Repeated measure analysis of variance was used to analyze data.<br>
<strong>Results:</strong> Results showed that the TAMESHK training was effective in improving executive functions (P=0.05) and reducing ADD symptoms (P=0.001) and effectiveness was permanent in 2 month follow-up.<br>
<strong>Conclusion:</strong> TAMESHK training could be used as an effective way in decreasing cognitive deficits in children at risk for ADHD symptoms.</span></span></div>
کارکردهای اجرایی, کودکان, نقص توجه و بیش فعالی
Executive functions, Children, Attention deficit hyperactivity disorder
14
28
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-497-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahdis
Maghsudloo
مهدیس
مقصودلو
m.maghsudloo@gmail.com
10031947532846003761
10031947532846003761
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
Vahid
Nejati
وحید
نجاتی
nejati@sbu.ac.ir
10031947532846003762
10031947532846003762
Yes
Shahid Beheshti University
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
Jalil
Fathabadi
جلیل
فتح آبادی
j_fathabadi@gmail.com
10031947532846003763
10031947532846003763
No
Faculty of psychology and education.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی