Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
4
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی کیفیتِ زندگی درمانی(QOLT) در تغییر سطح تابآوری تحصیلی و خود-تمایزیافتگی دانشآموزان دختر افسرده مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395
Effectiveness of Quality Of Life Therapy (QOLT) on the academic resilience and self-differentiation in depressed girls high school students of Khorramabad second academic year1395-96
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>هدف</strong> اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی کیفیتِ زندگی درمانی(<strong><span dir="LTR">QOLT</span></strong>) در تغییر سطح تاب­آوری تحصیلی و خود-تمایزیافتگی دانش­آموزان دختر افسرده شهر خرم­آباد بود. این پژوهش به صـورت شـبه­تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیش­آزمـون - پـس­آزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـش­آمـوزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر خرم­آباد انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروه­هـای آزمـایش(کیفیتِ زندگی درمانی<strong><span dir="LTR">QOLT</span></strong>) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته تحت کیفیتِ زندگی درمانی<strong><span dir="LTR">QOLT</span></strong> قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله­ای دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تجدید نظر شده خود تمایزیافتگی (<span dir="LTR">DSI-R</span>) اسکورون و اسمیت(2003) و پرسش­نامه تاب­آوری تحصیلی ساموئل(2004) در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده­های پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل داده­ها به کمک نرم­افزار(<span dir="LTR">SPSS.21</span>) انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی­داری بین دو گروه نشان داد. یافته­ها حاکی از آن بود که کیفیتِ زندگی درمانی در افزایش خود-تمایزیافگی و تاب­آوری تحصیلی اثربخش است.</p>
<p align="right" dir="RTL"></p>
<p>The aim of this study was to determine the effectiveness of therapy quality of life (QOLT) to change academic resilience and self-differentiation school students of Khorramabad girl was depressed .This quasi-experimental study in which the pretest - posttest control group was used<span dir="RTL">.</span> The sample consisted of 40 subjects that depression among female high school students of Khorramabad were selected and randomly assigned to experimental groups (health, quality of life QOLT) and control were handled .Intervention in the experimental group for 8 sessions of 2 hours of quality of life were QOLT treatment. During this period, the control group received no intervention. The data were collected from questionnaires differentiation of self Askvrn and Dundee (1998) and a questionnaire academic resilience Samuel (2004) in the pre-test and post-test for both test and control groups were used. Data were analyzed using analysis of covariance. Data analysis software program (SPSS.21) was performed. Covariance analysis showed significant differences between the two groups. Results showed that quality of life therapy is effective in increasing differentiation and resiliency of the school.</p>
<p></p>
کیفیتِ زندگی درمانی, تابآوری تحصیلی, خود-تمایزیافتگی, افسردگی
Key words: quality of life, health, educational resilience, self-differentiation, depression
77
90
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-225-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahdi
Yousefvand
مهدی
یوسف وند
Mehdi_yousefvand@yahoo.com
10031947532846002414
10031947532846002414
Yes
Lorestan University, Khorramabad
دانشگاه لرستان، خرم آباد
Ezatollah
Ghadampour
عزت اله
قدم پور
e.ghadampour@yahoo.com
10031947532846002415
10031947532846002415
No
Lorestan University, Khorramabad
دانشگاه لرستان، خرم آباد
Aliasghar
Farokhzadian
علی اصغر
فرخزادیان
A.farokhzadian@gmail.com
10031947532846002416
10031947532846002416
No
Islamic Azad University, Kharazgan Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوارسگان
Banafsheh
Hassanvand
بنفشه
حسنوند
mehdi_yousefvand@yahoo.com
10031947532846002417
10031947532846002417
No
Payame Noor University (allaShater center)
دانشگاه پیام نور مرکز الشتر
Moslem
Yousefvand
مسلم
یوسف وند
moslem.yousefvand2015@gmail.com
10031947532846002418
10031947532846002418
No
Kharazmi University, Tehran
دانشگاه خوارزمی، تهران