Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
9
3
online
1
fulltext
fa
طراحی الگوی شناختی- اجتماعی برنامه درسی مبتنی بر آموزش آنلاین در دوران پاندمی کووید-19 در کودکان
Designing a cognitive- social model of curriculum based on online education during the Covid-19 pandemic in children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>مقدمه:</strong> شیوع ویروس کرونا نشان داد نظامهای آموزشی با برنامه درسی سنتی نمیتوانند به حیات خود ادامه دهند و برنامه درسی مجازی نیز ضرورتی انکارناپذیر است.<span style="font-family:"B Zar""></span><br>
<strong>هدف:</strong> هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی شناختی- اجتماعی برنامه درسی مبتنی بر آموزش آنلاین در دوران پاندمی کووید-۱۹ در کودکان بود.<br>
<strong>روش:</strong> روش پژوهش حاضر از نظر شیوه اجرا کیفی با تحلیل مضمون و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاه­ها در سال تحصیلی ۱۴۰۰ در شهر شیراز بودند که ۱۹ نفر با روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود که اعتبار یافتهها از طریق روایی محتوایی بررسی شد. همچنین پایایی با ضریب توافق کدگذاری مقدار ۰/۸۴ شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.<span style="font-family:"B Zar""></span><br>
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد ۵۱ کد باز، ۱۵ کد محوری (اعتقاد معلم به آموزش آنلاین، شایستگیهای حرفهای- آنلاین، تنوع روش ارائه مجازی، تفاوتهای فردی یادگیرندگان، ارزشیابی مجازی محور، تفکیک دروس، مدیریت یادگیری، چالشهای مالی، آموزش مهارتهای الکترونیکی فراگیران، نگرش خانواده، حمایتهای رسانهای، ترس زدایی از آموزش آنلاین، سازگاری با تغییرات جهانی و اهداف و محتوا) و ۳ کد انتخابی (برنامه درسی مبتنی بر یاد دهنده، یادگیرنده و سازمان دهنده) برای الگوی شناختی- اجتماعی برای برنامه درسی وجود دارد.<span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"></span><br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> میتوان نتیجه گرفت الگوی شناختی- اجتماعی برنامه درسی مبتنی بر آموزش آنلاین یک ضرورت اساسی است که توجه به سه بعد اساسی آن یعنی یاد دهنده، یادگیرنده و سازمان دهنده اجتنابناپذیر است؛ لذا، پیشنهاد میشود وزارت آموزشوپرورش نسبت به تقویت و ارتقای کیفیت برنامه شاد توجه بیشتری کند.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction:</strong> The outbreak of the corona virus showed that educational systems with traditional curricula could not survive, and a virtual curriculum is an undeniable necessity.<br>
<strong>Aim:</strong> This study designs a cognitive-social model of an online curriculum during the Covid-19 in children.<br>
<strong>Method:</strong> The method is qualitative in terms of implementation with thematic analysis and applied in terms of purpose. The population consisted of faculty members of universities in the academic year 2021 in Shiraz, which 19 people were selected by purposive sampling. The sample is selected by purposive sampling. The research tool is semi-structured interviews. The findings are validated through content validity, and reliability is 0.84, given the inter-coder agreement coefficient. The thematic analysis method is used with open, axial, and selective coding for data analysis.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that there are 51 open codes, 15 axial codes (teacher's belief in online education, teachers 'professional-online competencies, diversity of virtual presentation methods, learners' differences, virtual evaluation, course separation, learning management, financial challenges, prerequisites, Learners' e-skills training, family attitudes, media support, online fear education, adaptation to global change and goals and content) and three selective codes (teacher-learner-organizer-organizer curriculum) for a cognitive-social model of curriculum.<br>
<strong>Conclusion:</strong> It can be concluded that the cognitive-social model of the curriculum based on online education is a basic necessity that attention to its three primary dimensions, namely teacher-learner and organizer, is inevitable. Therefore, it is suggested that the Ministry of Education pay more attention to strengthening and improving the quality of the Shad program.</span></span></div>
آموزش آنلاین, الگوی شناختی- اجتماعی, برنامه درسی
Online education, Cognitive-social model, Curriculum
31
43
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1925-1&slc_lang=fa&sid=1
Kamran
Kardan
کامران
کاردان
kam_kardan@yahoo.com
100319475328460010689
100319475328460010689
No
PhD Student, Department of Curriculum Planning, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran
دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
Aliasghar
Mashinchi
علی اصغر
ماشینچی
Aliasghar.mashinchi@iau.ac.ir
100319475328460010690
100319475328460010690
Yes
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
Mokhtar
Ranjbar
مختار
رنجبر
ranjbarmokhtar@yahoo.com
100319475328460010691
100319475328460010691
No
Assistant Professor, Department of Public Administration, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran
استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران