Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر بازیهای حرکتی و رایانهای بر توجه و روابط اجتماعی دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی 12-10 سال
The effect of motor and computer games on attention and social communications of male students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder 10-12 years
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div dir="RTL" style="margin-bottom: 8px; text-indent: 0in; text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی علاوه بر مشکلات عملکرد توجه و هوشیاری، پایینترین سطح فعالیت اجتماعی را نشان می­دهند و مشکلات بیشتری در دوستیابی و حفظ آن دارند.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف:</strong> هدف از تحقیق حاضر تأثیر بازیهای حرکتی و رایانهای بر توجه و روابط اجتماعی دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی ۱۲-۱۰ سال بود.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش ­آموزان پسر ابتدایی ۱۲-۱۰ سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­ فعالی منطقه ۴ تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. از میان آنها تعداد ۳۶ نفر بهصورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. بازیهای حرکتی و رایانهای در ۸ هفته و هر هفته در ۳ جلسه ۶۰ دقیقهای صورت پذیرفت. پرسشنامه کانرز نسخه والدین و پرسشنامه زبوف در پیشآزمون و پسآزمون توسط والدین پر شد. از تحلیل واریانس مرکب و از آزمون تی همبسته جهت تحلیل داده­ ها و با استفاده از نرم­ افزار <span style="font-family:Times New Roman;">SPSS</span> نسخه ۲۳ استفاده شد.<br>
<strong>یافته­ ها:</strong> بازی­های حرکتی و رایانه­ای تأثیر مثبت معنی ­داری بر توجه و ارتباط اجتماعی داشتند <span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;">(P≤۰/۰۵)</span></span>؛ اما بین تأثیر این دو مداخله بر هیچ یک از متغیرهای تحقیق تفاوت معنی­داری مشاهده نشد <span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;">(P≥۰/۰۵)</span></span>.<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> بازی­های حرکتی و رایانه­ ای موجب بهبود توجه و روابط اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی می­شود؛ بنابراین پیشنهاد می­شود از این بازی­ها برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی استفاده شود.<span style="font-family:"B Zar"" lang="AR-SA"></span><br>
</div>
<pre style="margin-bottom:8px; text-align:justify">
</pre>
<pre style="margin-bottom: 8px; text-align: justify;">
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><b>Introduction:</b> Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, in addition to attention deficit hyperactivity disorder and alertness problems, show the the lowest level of social activity and they have more trouble finding and keeping friends.
<b new="" roman="" style="font-family: " times="">Aim:</b> The aim of this study was to investigate the effect of motor and computer games on the attention and social communications of male students with attention deficit hyperactivity disorder aged 10-12 years.
<b new="" roman="" style="font-family: " times="">Method:</b> The statistical population of the present study was all elementary male students aged 10-12 years with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder in District 4 of Tehran in 2021 and 36 of them were purposefully and accessibly selected. Motor and computer games were performed in 8 weeks and in each session in 3 sessions of 60 minutes. The Connors questionnaire of the parents' version and the Zebov questionnaire were filled out by the parents in the pre-test and post-test. <span style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">Repeated measure analysis</span> and paired t-test were used to analyze the data using SPSS software version 23.
<b new="" roman="" style="font-family: " times="">Results:</b> Motor and computer games had a significant positive effect on attention and social communication; also, motor and computer games have a significant positive effect on the perceptual-motor skills of male inactive students (P≤0.05), but there was no significant difference between the effects of these two interventions on any of the research variables (P≥0.05).
<b new="" roman="" style="font-family: " times="">Conclusion:</b> Motor and computer games improve attention and social communications in children with attention deficit / hyperactivity disorder; therefore, it is recommended that these games be used to help children with attention deficit / hyperactivity disorder.</span>
</span></pre>
بازیهای حرکتی, بازیهای رایانهای, نقص توجه/ بیشفعالی, توجه, روابط اجتماعی
Motion games, Computer games, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Attention, Social communications
1
15
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1851-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Hasan
Hosseini Kolkoo
سید حسن
حسینی کلکو
hasan.hosseini@ut.ac.ir
100319475328460010418
100319475328460010418
Yes
PhD Student, Department of Motor Behavior, University of Tehran Alborz Campus, Tehran, Iran
دانشجوی دکترا، گروه رفتار حرکتی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران
Mehdi
Shahbazi
مهدی
شهبازی
shahbazimehdi@ut.ac.ir
100319475328460010419
100319475328460010419
No
Associate Professor, Department of Motor Behavior, University of Tehran Alborz Campus, Tehran, Iran
دانشیار، گروه رفتار حرکتی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران
Shahzad
Tahmasebi
شهزاد
طهماسبی
shazadtahmaseb@ut.ac.ir
100319475328460010420
100319475328460010420
No
Associate Professor, Department of Motor Behavior, University of Tehran Alborz Campus, Tehran, Iran
دانشیار، گروه رفتار حرکتی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران
Fazlolah
Bagherzadeh
فضل اله
باقرزاده
bagherzad@ut.ac.ir
100319475328460010421
100319475328460010421
No
Associate Professor, Department of Motor Behavior, University of Tehran Alborz Campus, Tehran, Iran
دانشیار، گروه رفتار حرکتی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران