Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی مقایسهای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر بهبود مهارتهای تنظیم هیجانی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای
A comparative analysis of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and hypnotherapy on improving emotional regulation and communication skills of adolescents with oppositional defiant disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA">مقدمه:</span></b> <span lang="FA">اختلال نافرمانی مقابله­ای یکی از مهمترین اختلالات دوران کودکی و نوجوانی است </span><span lang="AR-SA">که از طیف اختلالات رفتار ایذایی و برونی­ساز می­باشد.</span><span lang="FA"><span style="font-family:"B Zar""></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA">هدف:</span></b><span lang="AR-SA"> هدف مطالعه</span> <span lang="AR-SA">حاضر</span> <span lang="AR-SA">بررسی مقایسه­ای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر بهبود مهارت­های تنظیم هیجانی و مهارت­های ارتباطی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای بود.<span style="font-family:"B Zar""></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA">روش:</span></b> <span lang="AR-SA">این پژوهش</span> <span lang="FA">در قالب </span><span lang="AR-SA">طرح کارآزمایی بالینی با پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری یک ماهه اجرا شد</span><span dir="LTR">.</span><span lang="FA"> از میان </span><span lang="FA">دانش­آموزان مقطع دبیرستان شهرستان ارومیه، با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله­ای که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بودند، ۵۱ نفر به شکل هدفمند و با کمک مدیران و معلمان مدارس، والدین و استفاده از مصاحبه تشخیصی و همچنین معیارهای ورود انتخاب و در سه گروه (۱۷ نفر درمان شناختی رفتاری، ۱۷ نفر هیپنوتراپی و ۱۷ نفر کنترل) به شکل تصادفی جایگذاری شدند. سپس گروه شناختی رفتاری هیپنوتراپی براساس پروتکل­های استاندارد مداخله­ای تحت مداخله قرار گرفته، اعضای کنترل مداخله­ای دریافت نکردند و پس از پایان یک ماه آزمون پیگیری به عمل آمد و مقیاسهای پژوهش مجدداً استفاده شد. ابزارهای این پژوهش شامل: سیاهه رفتاری نسخه والدین (</span></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">CBCL</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA">)، پرسشنامه­ی تنظیم شناختی هیجان و </span><span lang="AR-SA">پرسشنامه مهارت­های ارتباطی بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار </span></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">SPSS</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA">نسخه ۲۲ و آزمون تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد.</span><b><span lang="AR-SA"><span style="font-family:"B Zar""></span></span></b></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA">یافته­ها:</span></b><span lang="AR-SA"> یافتههای این پژوهش نشان داد که هر دو درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی در بهبود مهارت­های ارتباطی </span><span lang="FA">(۰/۲۲۴></span></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">P</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA">، ۱/۵۳</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">=</span></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">F</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA">)</span><span lang="AR-SA">، مهارت­های سازگارانه تنظیم هیجان </span><span lang="FA">(۰/۵۷۵></span></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">P</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA">، ۲/۴۵</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">=</span></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">F</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA">) </span><span lang="AR-SA">و کاهش مهارت­های ناسازگارانه تنظیم هیجان </span><span lang="AR-SA">(۰/۱۲۷></span></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">P</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="AR-SA">، ۲/۵۶</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">=</span></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">F</span></span></span></span><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="AR-SA">)</span><span lang="AR-SA"> به یک میزان مؤثر واقع شدهاند و تفاوت معناداری بین آن­ها وجود نداشت.</span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA">نتیجه­گیری:</span></b> <span lang="AR-SA">نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که درمان هیپنوتراپی و درمان شناختی رفتاری به یک اندازه میتوانند در بهبود مهارت­های تنظیم هیجان و مهارت­های ارتباطی</span> <span lang="AR-SA">مؤثر عمل کنند و می­توان در کار با نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای از این مداخلات سود جست.</span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><b>Introduction:</b> Oppositional Defiant Disorder (ODD) is one of the crucial disorders in childhood and adolescence which is externalizing spectrum disorders.<br>
<b>Aim: </b>The purpose of this study was to investigate of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and hypnotherapy on improving emotional regulation and communication skills of adolescents with oppositional defiant disorder.<br>
<b>Method:</b> This research has been executed in context of a clinical trial plan with pre-test and post-test and one-month follow up period. Among the students with oppositional defiant disorder of junior school in Urmia city who were studying in the (school) year 2020- 2021 that 51 people were purposefully selected and placed randomly in three groups (17 people for cognitive-behavioral therapy, 17 people for hypnotherapy and 17 people for control) with the assistance of schools’ teachers and principals, parents and utilizing diagnostic interviews and also supplying the inclusion criteria in research. Then cognitive- behavioral therapy and hypnotherapy group has intervened based on intervention stranded protocols but members of the control group did not receive any intervention. After the end of a month, a follow-up test was performed and the research scales were used again. Tools of this research included: Child Behavioral Checklist (CBCL), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and the communication skills inventory. SPSS-22 software and repeated measures analysis of variance were used to analyze the data.<br>
<b>Results:</b> The results of this research indicated that both cognitive-behavioral therapy and hypnotherapy improve communication (F=1.53, P>0.224) and adaptive emotion regulation skills (F=2.45, P>0.575) and reduction of maladaptive emotion regulation skills (F=2.56, P>0.127) were equally affected and there was no significant difference between them.<br>
<b>Conclusion:</b> The results of this study signify that both hypnotherapy and cognitive- behavioral therapy can be effective equally in improving emotion regulation and communication skills and these investigations can be used to cope with adolescents with oppositional defiant disorder.</span></span></div>
درمان شناختی- رفتاری, اختلال نافرمانی مقابلهای, نوجوان, تنظیم هیجان, مهارت ارتباطی
Cognitive-behavioral therapy, Oppositional defiant disorder, Adolescents, Emotion regulation, Communication skills
57
72
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1790-1&slc_lang=fa&sid=1
Vahid
Sammehr
وحید
سام مهر
vahidsam75@yahoo.com
100319475328460010243
100319475328460010243
No
Phd Student, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران
Farnaz
Farshbaf Manisefat
فرناز
فرشباف مانی صفت
f.farshbaf@iaurmia.ac.ir
100319475328460010244
100319475328460010244
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران
Ali
Khademi
علی
خادمی
Dr_ali_khademi@yahoo.com
100319475328460010245
100319475328460010245
No
Associate Professor, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران
Rahim
Shabani
رحیم
شبانی
100319475328460010246
100319475328460010246
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران